Maaliskuun puolivälissä 1976 Casablanca Recordsin julkaisemana ilmestynyt Destroyer on Kissin
neljäs studioalbumi ja samalla kolmas yhtyeen kotimaassa Yhdysvalloissa top 40:ään kohonnut pitkäsoitto. Saksassa ja Uudessa Seelannissa kyseessä oli yhtyeen
ensimmäinen listoille noussut albumi. Kultalevyksi Destroyer myi jo
ilmestymisvuotensa huhtikuussa ja platinaa se saavutti marraskuussa. Kyseessä
oli Kissin ensimmäinen platinamyyntiin yltänyt pitkäsoitto. Tyylillisesti
Destroyer tuli merkitsemään irtiottoa yhtyeen kolmen aikaisemmin ilmestyneen albumin edustamasta raa’asta
soundista. Kissin kolme ensimmäistä studioalbumia olivat myyneet
kohtuullisesti, mutta vasta livetuplan Alive! myötä yhtye oli saavuttanut
ensimmäisen kultalevynsä. Sen menestys hyödytti paitsi yhtyettä itseään myös
levy-yhtiö Casablanca Recordsia. Loppuvuodesta 1975 Kiss solmi uuden sopimuksen
Casablancan kanssa osittain siksi, että levy-yhtiö oli ollut varsin kannustava
yhtyettä kohtaan sen levytysuran alkuvaiheesta lähtien. Destroyerin tuottajaksi valikoitui
aikaisemmin Alice Cooperin kanssa työskennellyt Bob Ezrin. Hän esitteli
yhtyeelle esimerkiksi ääniefektejä, jousia ja lapsikuoron. Ensimmäistä kertaa Kissin albumilla oli mukana myös yhtyeen ulkopuolisia muusikoita, eli New Yorkin
filharmoninen sinfoniaorkesteri. Alice Cooperin yhtyeen kitaristia Dick
Wagneria kuultiin Ace Frehleyn sijaan kappaleessa Sweet Pain, vaikkei häntä mainittu
krediittitiedoissa. Wagner vastasi myös akustisesta kitarasta
Peter Crissin vokalisoimassa balladihitissä Beth. Aliven! ja Destroyerin
suosion siivittämänä Kiss suuntasi ensimmäiselle kiertueelleen Eurooppaan.
Destroyerin treenit alkoivat elokuussa 1975. Bob Ezrin valikoitui pitkäsoiton tuottajaksi
siksi, että hänet koettiin oikeaksi henkilöksi viemään yhtyeen soundi
seuraavalle tasolle ja osaltaan pitämään yllä Aliven! myötä saaavutettua menestystä.
Destroyerin nauhoitukset alkoivat syyskuun alussa 1975 New Yorkin Electric Lady
-studioilla Dressed to Kill ja Alive!-kiertueiden välisen tauon aikana.
Tuolloin äänitettiin pohjaraidat.
Suurin osa Destroyerin nauhoituksista tapahtui
tammikuussa 1976 Alive!-kiertueen tultua päätökseen. Ensimmäinen Destroyerin
sessioissa äänitetty demokappale Ain’t None of Your Business oli Peter Crissin
vokalisoima. Kyseinen raskas Becky Hobbsin ja Lew Andersonin kirjoittama
kappale tuli yhtyeen hylkäämäksi ja se ilmestyi myöhemmin Michael Dess Barresin
yhtyeen Detectiven vuonna 1977 julkaistulla esikoisalbumilla. Kiss sitä vastoin hyväksyi muita
ulkopuolisilta tahoilta saapuneita kappaleita. Kim
Fowley ja Mark Anthony osoittautuivat biisinkirjoitusprosessissa keskeisiksi vaikuttajiksi. Heidän yhtyeensä Hollywood Starsin vuonna 1974
nauhoittamalta albumilta Shine Like A Radio löytyivät kappaleen King of the Night
Time World otsikko ja keskeinen rakenne. Äänityssessioiden aikana Ezrin antoi yhtyeelle
myös oppitunteja musiikin teoriasta. Paul Stanley kuvasi myöhemmin työskentelyä
Ezrinin kanssa musiikillisena intensiivikurssina. Pitkäsoitolta julkaistut
kolme ensimmäistä singleä; Shout It Out Loud, Flaming Youth ja Detroit Rock
City eivät menestyneet loistokkaasti, mutta niistä ensin mainittu toi yhtyeelle
ensimmäisen listaykkösen Kanadassa. Destroyer lähti myymään odotustenmukaisesti
vasta, kun radioasemat alkoivat soittaa Detroit Rock Cityn b-puolella
julkaistua balladia Beth. Elokuun
lopussa 1976 Beth julkaistiin uudestaan ja tällä kertaa singlen ykköspuolella.
Kuukautta myöhemmin se kohosi seitsemänneksi Billboardin listalla. Destroyer on
saavuttanut ansaitsemansa arvostuksen täysin vasta myöhemmin. Vuonna 1989 Kerrang!
listasi pitkäsoiton sijalle 36. sadan kaikkien aikojen parhaan heavyalbumin
listallaan. Vuonna 2003 Destroyer saavutti sijan 489. Rolling Stonen 500
kaikkien aikojen parhaan albumin listalla. Guitar Worldin sadan kaikkien
aikojen parhaan kitara-albumin listalla Destroyer sijoittui 60:ksi. Pitkäsoitto
kelpuutettiin myös mukaan teokseen 1001 Albums You Must Hear Before You Die.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti