14. syyskuuta 1982 CBS Recordsin julkaisemana ilmestynyt
Combat Rock on The Clashin viides studioalbumi. Britanniassa se nousi
listakakkoseksi ja pysyi listoilla 23 viikon ajan. Yhdysvalloissa pitkäsoiton
paras listasijoitus oli seitsemäs ja listaviikkoja kertyi 61. Tuplaplatinaan
yltäneellä myynnillään Combat Rock on The Clashin albumeista suosituin.
Pitkäsoiton antiin lukeutuvat muun muassa yhtyeen kaksi suurinta
singlemenestystä; Rock The Casbah ja Shoud I Stay Or Should I Go. Combat Rock
jäi The Clashin legendaarisen lineupin viimeiseksi pitkäsoitoksi. Rumpali
Topper Headon jätti yhtyeen heti albumin viimeistelemisen jälkeen ja kitaristi
Mick Jones poistui The Clashin riveistä vuonna 1983. Vuonna 1980 julkaistun
tripla-albumin Sandinista! jälkeen solisti/kitaristi Joe Strummer koki yhtyeen
ajelehtivan luovassa mielessä. Strummer ja basisti Paul Simonon olivat tyytymättömiä
The Clashin tuonaikaisena managerina toimineen Blackhill Enterprisesin tylsään
ammattimaisuuteen. Helmikuussa 1981 Strummer ja Simonon kehottivat
yhtyetovereitaan aloittamaan uudelleen yhteistyön The Clashin originaalin
managerin Bernie Rhodesin kanssa The Clashin alkuaikojen energian palauttamisen
toivossa. Yhtyetovereistaan enenevässä määrin vieraantunut kitaristi Mick Jones
ei ollut tyytyväinen kyseiseen päätökseen. Tähän mennessä rumpali Topper Headon
oli hankkinut itselleen huumeriippuvuuden ja niinpä yhtyetoverit
erottivat hänet The Clashista Combat Rockin julkaisun jälkeen. Albumin
äänitysten ja miksaamisen aikana sen työnimenä oli Rat Patrol from Port Bragg.
Äänitykset käynnistyivät Lontoossa, mutta pian yhtye majoittui New Yorkin
Electric Lady – studioille, joissa äänityksiä jatkettiin marras-joulukuussa
1981. Electric Lady – studioilla oli nauhoitettu myös The Clashin diskografiassa
Combat Rockia edeltänyt ja vuonna 1980 ilmestynyt edellinen pitkäsoitto
Sandinista!
New Yorkissa tapahtuneiden äänitysten aikana Mick Jones asui
tuonaikaisen tyttöystävänsä Ellen Foleyn luona ja Strummer, Simonon ja Headon
läntisellä 44 kadulla sijainneessa Iriquous Hotelissa, joka oli tullut
tunnetuksi James Deanin asuinpaikkana 50-luvun alussa kahden vuoden ajan. New
Yorkissa tapahtuneiden äänitysten päätyttyä joulukuussa 1981 yhtye palasi
Lontooseen suureksi osaksi seuraavan vuoden tammikuuta. Tammi-maaliskuussa
1982 vuorossa oli kuusi viikkoa kestänyt kiertue, joka vieraili Japanissa,
Australiassa, Uudessa Seelannissa, Hong Kongissa ja Thaimaassa. Kyseisen
kiertueen aikana Pennie Smith nappasi albumin kansikuvan Thaimaassa
maaliskuussa 1982. Kauko-idän kiertueen jälkeen The Clash palasi Lontooseen
kuuntelemaan kolme kuukautta aikaisemmin New Yorkissa äänittämäänsä musiikkia. Yhtye
neuvotteli uuden albuminsa kappaleiden kokonaismäärästä ja miksausten
pituudesta. Nauhoitettuja kappaleita oli 18, joten materiaali olisi riittänyt
tuplalevyyn. Mick Jones olisi kannatanut tupla-albumia ja kappaleiden pitempiä ja
tanssittavampia miksauksia. Muu yhtye oli yksittäisen pitkäsoiton ja lyhyempien
kappalekohtaisten miksausten kannalla. Seikka herätti kismaa albumin ensimmäisestä miksauksesta vastanneen Jonesin ja muun yhtyeen välillä. Manageri
Bernie Rhodes ehdotti tuottaja Glyn Johnsia remiksaamaan albumin. Kyseinen
editointi tapahtui Johnsin kotistudiossa Warnfordissa, Hampshiressa. Strummerin
ja Jonesin avustamana Johns editoi Combat Rockista 46-minuuttisen yksittäisen
albumin. Alun perin kyseessä oli kestoltaan 77 -minuuttinen tupla-albumi.
Esimerkiksi kappaleiden Rock the Gasbah ja Overpowered by Funk introt ja codat
jätettiin pois ja lopulta albumin kappaleiden kokonaismäärä supistui 12 biisiin.
Kyseisten remiksausten aikana Strummer ja Jones äänittivät uudelleen
lauluosuudet kappaleisiin Should I Stay Or Should I Go ja Know Your Rights ja
myös remiksasivat kappaleet uudestaan, jotta niiden potentiaali
singlekappaleina pääsisi täysiin oikeuksiinsa.
Combat Rockin teksteihin
vaikutti keskeisesti Vietnamin sota jälkivaikutuksineen. Straight to Hellin
aiheena ovat amerikkalaissotilaiden ja vietnamilaisten vaimojen hylätyiksi
tulleet lapset. Sean Flynn kertoo näyttelijä Errol Flynnin pojasta, joka katosi
vuonna 1970 sodalta piiloutuessaan. Elämäkerturi Pat Gilbertin mukaan monilla
Vietnamin sotaa kuvanneilla Combat Rock -albumin kappaleilla oli
koloniaalista melankoliaa ja surullisuutta heijastava tunne.Yhtyeeseen
oli tehnyt suuren vaikutuksen Francis Ford Coppolan vuonna 1979 valmistunut ja
Vietnamin sodasta kertonut elokuva Apocalypse Now. Sandinista!-triplan
kappaleessa Charlie Don’t Surf oli suora viittaus kyseiseen
elokuvaan. Myös muut Combat Rockin kappaleet vähintään heijastavat
amerikkalaisen yhteiskunnan moraalista heikentymistä. Red Angel Ragnet oli
saanut inspiraationsa tammikuussa 1982 tapahtuneesta Guardian Angelsin
newyorkilaisjäsenen Hank Melvinin ampumataposta. Kappale sisältää viittauksen
Martin Scorcesen vuoden 1976 elokuvaan Taxi Driver. Kosmo Vinyl äänitti useita
pätkiä dialogia imitoiden elokuvan päähenkilön Travis Bicklen ääntä. Combat Rockin
julkaisua seuranneella konserttikiertueella Joe Strummerin hiustyyli muistutti
Bickleä. Kappaleessa Ghetto Defendant on mukana beatrunoilija Allen Ginsberg,
joka osallistui myös sen live-esityksiin albumin julkaisua seuranneissa
konserteissa New Yorkissa. Ginsberg oli tutkinut punkmusiikkia ja hyödynsi
lyriikoissaan do the worm ja slam dance – tyyppisiä ilmauksia. Kappaleen
lopussa hän toistelee Heart Sutraa, suosittua buddhalaisten mantraa.
Rock The
Gasbahin musiikki oli Topper Headonin käsialaa ja se perustui piano-osuuteen,
jonka kanssa hän oli leikitellyt. Päädyttyään studioon ilman kolmea
yhtyetoveriaan Headon äänitti itsenäisesti rumpu, piano- ja basso-osuudet, eli
valtaosan kappaleen musiikillisesta instrumentaatiosta. Muut The Clashin
jäsenet olivat vakuuttuneita Headonin äänityksestä ja pitivät kappaletta
musiikillisesti valmiina. Strummer ei kuitenkaan pitänyt Headonin käsialaa olleesta
kappaleen tekstistä. Strummerin mielessä oli jo entuudestaan lyyrisiä ideoita
tuleviin kappaleisiin ja hän kirjoitti uudet, kappaleen melodiaan sopivat
lyriikat. Rock The Gasbah nousi Yhdysvaltojen singlelistalla kahdeksanneksi ja
kappaleesta tehtiin myös Don Lettsin ohjaama erottuva musiikkivideo, joka sai
runsasta näkyvyyttä toimintansa aloittaneella tv-kanava MTV:llä. Tammikuussa
2000 Combat Rockista julkaistiin muun The Clashin levytystuotannon tavoin
remasteroitu versio. Jo ilmestymisvuotenaan New Musical Express nimesi Combat
Rockin vuoden neljänneksi parhaaksi albumiksi. Vastaavasti Straight to Hell ja
Know Your Rights sijoittuivat kyseisen vuoden 50 parhaan kappaleen joukkoon.
Combat Rock myi kultaa marraskuussa 1982, platinaa tammikuussa 1983 ja
moninkertaista platinaa kesäkuussa 1995. Blenderin myöhäisemmässä arviossa
todettiin, että vaikka Combat Rock sisälsi tanssittavaa soundia ja The Clashin
kaksi suurinta singlehittiä, muissa kappaleissa oli kiinnostavia sovituksia ja
albumi sisälsi myös joitakin Strummerin parhaista lyriikoista. Slant Magazinen
80-luvun parhaiden albumien listalla Combat Rock saavutti sijan 80. Myös Kurt
Cobain nimesi kyseisen pitkäsoiton 50 kaikkien aikojen suosikkilevynsä
listalleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti