The Runaways:Queens of Noise
Tammikuussa 1977 Mercury Recordsin julkaisemana ilmestynyt
Queens of Noise on naisrockin todellisen pioneeriyhtyeen The Runawaysin toinen
pitkäsoitto. Vaikka kyseinen albumi identifioituu ensisijaisesti
hardrocklevyksi, on siltä poimittavissa myös elementtejä punkista, heavysta ja
jopa bluesrockista. Tempoiltaan kyseessä on vaihteleva albumi, joka koostuu
ensisijaisesti The Runawaysille tunnusomaisesta kitaravoittoisesta soundista.
Mukana on myös kaksi selkeästi rauhallisempaa kappaletta, joita on joskus
kuvattu varhaisiksi voimaballadeiksi. Vaikka Queens of Noise ei eroa
tyylillisesti ratkaisevasti The Runawaysin debyyttipitkäsoitosta, albumilla
korostuu volyymistaan huolimatta tietynlainen musiikillinen
sofistikoituneisuus. Yleisesti myönteisiä arvioita kerännyt pitkäsoitto on
säilynyt The Runawaysin kotimaassa yhtyeen menestyneimpänä albumina. The
Runawaysin debyytin saavutettua jonkin verran suosiota niin kriitikoiden kuin
ostavan yleisön keskuudessa yhtye työsti kakkospitkäsoittonsa samalla naisistolla, jonka muodostivat solisti Cherie Currie, rytmikitaristi/solisti
Joan Jett, soolokitaristi Lita Ford, rumpali Sandy West ja basisti Jackie Fox.
Heistä viimeksi mainitun mukaan The Runaways oli levy-yhtiönsä Mercury
Recordsin kanssa tekemänsä sopimuksen vuoksi määrätty julkaisemaan kaksi
pitkäsoittoa vuodessa. Niinpä Queens of Noise julkaistiin ainoastaan seitsemän
kuukautta The Runawaysin esikoisalbumin ilmestymisen jälkeen. Ennen Queens of
Noisen äänitysten aloittamista yhtyeen ja manageri Kim Fowleyn välit olivat
muuttuneet siinä määrin huonoiksi, että uudeksi tuottajaksi albumille
valikoitui Earle Monkey, joka oli tullut tunnetuksi ensisijaisesti
musiikillisesta yhteistyöstään The Beach Boysin kanssa. Fowley oli silti
periodiluontoisesti mukana myös Queens of Noisen tuotantotyössä.
Queens of Noise
äänitettiin Mankeyn Brothers-studiolla Santa Monicassa, Kaliforniassa. Jackie
Foxin mukaan The Runaways vastasi itse suuresta osasta tuotantotyötä.
Kappaletta Midnight Music lukuun ottamatta Queens of Noisen raidat äänitettiin
samaan tyyliin:rummut, basso ja rytmikitarat nauhoitettiin riffejä lukuun ottamatta
samanaikaisesti livenä Westin, Foxin ja Jettin ollessa näköetäisyyden päässä
toisistaan. Jokainen heistä äänitti silti eri huoneessa, mikä esti
instrumenttien vuotamisen nauhoituksen aikana. Riffit, kitarasoolot ja
lauluosuudet nauhoitettiin myöhemmin ja miksattiin rumpu, basso- ja
rytmikitararaitojen kanssa lopulliselle levylle. Ford hyödynsi useita tekniikoita
kitarasoolojensa äänittämiseen. Hän soitti sekä mikitetyn vahvistimen läpi että
suoraan miksauspöytään. Jackie Foxin mukaan Sandy West ei käyttänyt
klikkiraitaa äänityksissä. Queens of Noise – pitkäsoitolle päätyneiden kymmenen
kappaleen lisäksi The Runaways nauhoitti samoissa äänityssessioissa kaksi
biisiä, joita ei julkaistu kyseisellä albumilla. Hollywood Dream ja C’mon
näkivät lopulta päivänvalon vuonna 1980 ilmestyneellä pitkäsoitolla Flaming
Schoolgirls. Se koostui aikaisemmin julkaisemattomasta materiaalista, joka
saatiin ihmisten kuultavaksi vasta The Runawaysin vuoteen 1979 ajoittuneen
hajoamisen jälkeen. Foxin mukaan ainoastaan leadvokalisti Currie olisi halunnut
Hollywood Dreamin tulevan julkaistuksi Queens of Noise-albumilla. Fox ja Ford
vastustivat kyseistä kappaletta siinä määrin, että kieltäytyivät soittamasta
omia instrumenttejaan Hollywood Dreamissa. Jettin ja Westin kannustamina he
varmistivat, ettei kappale tullut julkaistuksi Queens of Noisella. Tammikuussa
1977 ilmestynyt Queens of Noise julkaistiin vinyylinä, kasettina ja
kasiraitanauhana. Queens of Noisen kymmenestä raidasta The Runawaysin jäsenistöä
osallistui yhdeksän kappaleen kirjoittamiseen.
Nimikappale oli The Quick-yhtyeen
Billy Bizeaun varta vasten The Runawaysille kirjoittama; pitkäsoitto ei
sisältänyt ainuttakaan varsinaista coveria. Raskasta soundia edustava nimiraita
sisältää erottuvan riffin ja Fordin kitarasoolon. Kappaletta oli kaavailtu
Currien vokalisoimaksi, mutta solistiksi päätyi Jett omasta ja muiden yhtyeen
jäsenten tahdosta. Täysin Jettin käsialaa oleva ja myös hänen vokalisoimansa
Take It Or Leave It alkaa Sandy Westin suorastaan ukkosmaisella rumpufillillä
ja tarjoaa voimakasta kitarointia niin Fordilta kuin Jettiltä. Pehmeämpi ja
melodisempi Currien vokalisoima Midnight Music lukeutui hänen omiin
suosikkeihinsa ja Currie osallistui myös kappaleen sävellystyöhön lauluntekijä
Steven Tetschin ja Fowleyn kanssa. Tyylillisesti Midnight Music vaikutti
osaltaan Los Angelesin 80-luvun glammetaltyyliin. Fowleyn, Westin ja The
Runawaysin originaalibasistin, sittemmin The Banglesin riveistä tutuksi tulleen
Michael Micki Steelen kirjoittama Born to Be Bad alkaa tempoltaan varsin
hitaana ja sisältää Jettiltä osittain varsin hempeää vokalisointia. Arvioissa
mielipiteet kappaleesta ovat vaihdelleet voimakkaasti. Fordin, Fowleyn ja Foxin
käsialaa oleva Neon Angels on the Road to Ruin sisältää Fordin hitaan riffin ja
kitarasoolon. Rankkana rockrypistyksenä kappale on nostettu kuuluvaksi pitkäsoiton
parhaimmistoon. Currien kyseisen kappaleen laulusuoritusta on pidetty
jopa hänen parhaanaan.
Kakkospuolen avaava I Love Playin’ with Fire oli toinen
täysin Jettin käsialaa oleva kappale albumilla. Nopeatempoinen rockpala sisälsi
Fordin voimakkaan riffin ja kitarasoolon, jota Fox piti eräänä hänen
parhaistaan. Basistin mukaan kappaletta oli hauska soittaa keikkakontekstissa.
Kappaleen kolmannessa säkeistössä kuulluista handclapeista vastasi yhtye
ystäviensä, joihin lukeutui esimerkiksi Rodney Bingenheimer, kanssa.
Fowleyn,
Westin, Jettin ja viimeksi mainitun ystävän Kari Kromen käsialaa oleva
California Paradise oli varhaisin Queens of Noise – pitkäsoitolle kirjoitetuista
kappaleista. Itse asiassa se oli myös yksi niistä kappaleista, jonka Fox oppi suorittaessaan koesoittoaan yhtyeessä. Westin rumpufillillä alkavasta kappaleesta
kehittyy kitaravetoinen, Currien vokalisoima rockraita, jonka kertosäkeessä
stemmalaulusta vastaa Jett. Kyseessä on Queens of Noisella siinä mielessä
harvinaislaatuinen kappale, että sen kitarasoolo on jaettu Jettin ja Fordin kesken
ensin mainitun vastatessa ensimmäisestä osasta. Fowleyn, Foxin ja Jettin
käsialaa oleva Heartbeat on viimeksi manitun leadvokalisoima Foxin vastatessa
taustavokaaleista. Alun perin Fowleyn ja Foxin kirjoittama Heartbeat oli
tarkoitettu omistetuksi Joey Ramonelle ja Foxia kaavailtiin kappaleeseen
leadvokalistiksi. Fowley suunnitteli Currien ja Foxin olevan kappaleessa solisteina. Kaksikon äänet eivät kuitenkaan sopineet yhteen. Fowley ja Currie
kirjoittivat Foxin tietämättä kappaleeseen uuden tekstin, joka kertoi David
Bowiesta ja nauhoittivat lauluosuudet ilman basistia. Kappaleen melodiasta
vastasi Currie. Pitkäsoiton päättää Fowleyn ja Fordin käsialaa oleva Fordin
kitaranäytös Johnny Guitar. Yli seitsemän minuutin kestossaan kappale on yli
kaksi kertaa pidempi kuin kahdeksan muuta Queens of Noisella julkaistua raitaa.
Toiseksi pisin kappale albumilla on lähes neljä ja puoli minuuttinen Born to Be Bad. Jackie Fox
piti Johnny Guitaria The Runawaysin levytystuotannon huonoimpana kappaleena. Joan
Jett kuvasi Johnny Guitaria Lita Fordin mahdollisuutena näyttää
soolokitaratyöskentelyään. Kappale sai osakseen myös myönteistä palautetta.
Soundsin arviossa Barry Myers suositteli Queens of Noisea lukijoilleen.
Teoksessaan The Rough Guide to Rock Peter Buckley ylisti pitkäsoittoa
popmetallin huipentumaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti