Nesmithin
jätettyä Monkeesin vuonna 1970 The Corvettes-yhtyeen John Ware lähestyi häntä.
Samaisessa yhtyeessä vaikutti Nesmithin ystävä John London, joka oli soittanut
Nesmithin varhaisilla singleillä ja myös monissa The Monkeesin äänityksissä ja
työstänyt Dot-yhtiölle vuonna 1969 Nesmithin tuottamia singlejä. Ware halusi
Nesmithin kasaavan yhtyeen. Nesmith oli kiinnostunut ainoastaan, jos merkittävä
pedal steelen soittaja Orville Red Rhodes olisi mukana projektissa. Rhodesin ja
Nesmithin musiikillinen yhteistyö jatkui ensin mainitun 90-luvun puoliväliin
ajoittuneeseen kuolemaan saakka. Yhtyeen nimeksi tuli Michael Nesmith and the
First National Band ja se levytti RCA Recordsille kolme pitkäsoittoa. Nesmithiä
on pidetty eräänä countryrockin pioneereista. Hän saavutti myös kohtuullista
menestystä First National Bandin riveissä. Toinen single Joanne nousi
Billboardilla sijalle 21. ja Cashboxissa 17:ksi. Sitä seurannut Silver Moon oli
Billboardilla 42. ja Cashboxissa 28. Kaksi muuta singleä, Nevada Fighter ja
Propinquity nousivat listan loppupäähän. Myös The First National Bandin kaksi
ensimmäistä pitkäsoittoa nousivat Billboardin listalle. Yhtyeen hajoamiselle ei
ole annettu selkeää syytä. Seuraavaksi Nesmith kasasi The Second National
Bandin, johon hänen itsensä lisäksi kuuluivat kosketinsoittimista ja Moogista
vastannut Michael Cohen, basisti Johnny Meeks, jazzin saralla kunnostautunut
rumpali Jack Ranelli sekä pedal steelistä vastannut Orville Rhodes. Congeja
soitti laulaja/lauluntekijä Jose Feliciano. Kyseisen lineupin levyttämä
pitkäsoitto Tantamount to Treason Vol 1 ei menestynyt kaupallisesti eikä
kriitikoiden taholta. Sitä seuranneen albumin And the Hits Just Keep on Comin’
Nesmith levytti kaksistaan pedal steeliä soittaneen Red Rhodesin kanssa.
Tuottajan ominaisuudessa Nesmith työskenteli esimerkiksi Ian Matthewsin
albumilla Valley High sekä Bert Janchsin pitkäsoitolla LA Turnaround. Elektra
Recordsin Jack Holzman lukeutui Nesmithin diggareihin ja viimeksi mainittu saikin Elektralta
oman levy-yhtiönsä nimeltä Countryside. Sille levyttivät monet Nesmithin
tuottamat artistit, kuten Garland Frady ja Red Rhodes. Countrysiden houseyhtye
soitti taustat myös Nesmithin seuraavalla ja samalla viimeisellä RCA:lle
levyttämällä pitkäsoitolla Pretty Much Your Standard Ranch Nash. Countryside
lopetti toimintansa David Geffenin otettua Holzmanin paikan. 1970-luvun
puolivälissä Nesmith teki laulunkirjoittajana yhteistyötä Linda Hargroven
kanssa. Kappaleesta I’ve Never Loved Anyone More muodostui hitti Lynn
Andersonille ja sen levyttivät myös monet muut artistit. Hargrove levytti
kappaleet Winonah ja Will You Walk With Me, joista ensin mainittu päätyi myös
Nesmithin itsensä levytysohjelmistoon. Samoihin aikoihin Nesmith aloitti
multimediayhtiönsä Pacific Artsin, joka julkaisi äänilevyjä, kasiraitureita,
kasetteja ja vuodesta 1981 lähtien myös videoita. Nesmith levytti yhtiölleen
useita pitkäsoittoja ja saavutti vuonna 1977 maailmanlaajuisen hitin
pitkäsoitolta From Radio Engine to the Photom Wing poimitulla kappaleella Rio.
Vuonna 1983 Nesmith tuotti videon Lionel Richien kappaleeseen All Night Long ja
neljä vuotta myöhemmin Michael Jacksonin singleen The Way You Make Me Feel.
Vuonna 1992 Nesmith teki Pohjois-Amerikan-kiertueen, jonka yhteydessä hän
promosi RCA:lle levyttämien sooloalbumiensa cd-uudelleenjulkaisuja. Kyseinen
kiertue päättyi Brit Festivaalille Oregoon ja siitä julkaistiin sekä video että
cd nimellä Live at the Britt Festival. Nesmith on jatkanut levytyksiä ja oman
musiikkinsa julkaisemista. Hänen tähän mennessä tuorein pitkäsoittonsa on
vuonna 2006 ilmestynyt Rays. Vuonna 2011 Nesmith palasi tuottamisen pariin. Hän
tuotti blueslaulajan ja – kitaristin Carolyn Wonderlandin version Robert
Johnsonin Dust My Broomista Wonderlandin pitkäsoitolle Peace Meal. Vuonna 2012 Nesmith
teki kiertueen Euroopassa ennen liittymistään uudelleen The Monkeesin
Yhdysvaltain-kiertueelle. Monkeesin konserttien lisäksi Nesmith teki siellä
myös soolokeikkoja. Vuoden 1992 kiertue oli kappalevalinnoiltaan painottunut
Nesmithin RCA-tuotantoon, mutta vuoden 2013 kiertueella hän esitti
ensisijaisesti kappaleita, joita piti temaattisina, kronologisina ja
diggareiden eniten pyytäminä. Red Rhodesin steel- kitaran varressa korvasi Earl
Scruggsin pojanpoika Chris Scruggs. Kyseiseltä kiertueelta taltioitiin livealbumi
Movies of the Mind. Vuonna 2017 ilmestyivät muistelmateos ja soundtrackalbumi Infinite Tuesday:An Autiobiographical Riff. Vuonna 2019 Nesmith konsertoi vuonna 1972 ilmestyneen albuminsa And The Hits Just Keep On Coming tiimoilta pedal steel-kitaristi Pete Finneyn kanssa. Seattlessa soitetussa kiertueen avauskonsertissa olivat lisäksi mukana Ben Gibbard ja Scott McCaughey.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti