Tom Waits:Rain Dogs
Syyskuussa 1985 Island Recordsin julkaisemana ilmestynyt
Rain Dogs on Tom Waitsin kahdeksas studioalbumi. Se on väljästi tulkittavissa
konseptialbumiksi, jonka aiheena ovat New Yorkin urbaanit häädetyt. Rain Dogs
on yleisesti tulkittu keskimmäiseksi pitkäsoitoksi albumitrilogiassa, jonka
muut osat ovat sen kaksi vuotta varhaisempi edeltäjä Swordfishtrombones
ja pari vuotta myöhemmin ilmestynyt seuraaja Franks Wild Years. Albumilla
vierailevat kitaristit Keith Richards ja Marc Ribot ja musiikillisesti kyseessä
on varsin rikas kokonaisuus esimerkiksi bluesvaikutteineen ja New Orleansin
musiikkimaailmasta muistuttavine puhaltimineen. Brittilistalla Rain Dogs
saavutti sijan 29. ja samaisen vuosikymmenen lopussa Rolling Stonen 80-luvun
sadan parhaan albumin listalla Rain Dogs nousi sijalle 21. Vuonna 2003
samaisen musiikkilehden 500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla Rain
Dogsin sijoitus oli 397. Suurin osa pitkäsoiton kirjoitusprosessista tapahtui
syksyllä 1984 Manhattanilla Washingtonin ja Horatio Streetin kulmauksessa.
Albumin nauhoituksiin valmistautuessaan Waits äänitti kadun ääniä ja muuta
ambient melua tavoittaakseen sen kaupungin äänen, josta muodostui albumin
teema. Rain Dogsin soundin tavoittamiseksi hyödynnettiin rikasta
instrumenttivalikoimaa. 80-luvun puolivälissä monet artistit ja yhtyeet
hyödynsivät syntetisaattoreita ja rumpukoneita ja Rain Dogs tulikin tunnetuksi
orgaanista soundistaan ja keinoista, joilla kyseinen soundi saavutettiin. Ran
Dogsilla Waits työskenteli ensikertaa kitaristi Marc Ribotin kanssa. Tämä oli
vaikuttunut Waitsin tavanomaisesta poikkeavista studiotyöskentelytavoista.
Ribotin mukaan Waitsin yhtye ei lainkaan treenannut uusia kappaleita ennen
äänityksiä, vaan Waits soitti ne yhtyeelle akustisella kitaralla. Rain Dogsilla
Waits teki ensi kertaa yhteistyötä myös Rolling Stonesin Keith Richardsin
kanssa. Waitsin mukaan Richardsilla oli hieno henki studiossa. Kaksikko oli
keskenään samalla aaltopituudella ja kyse oli ikään kuin eläimen vaistosta. Barney
Hyskonsin mukaan Rain Dogsin yleinen urbaanien häädettyjen teema oli saanut
osaltaan inspiraationsa Martin Bellin vuonna 1984 valmistuneesta dokumentista
Streetwise, jota varten Waitsia oli pyydetty tekemään musiikki. Musiikillisesti Rain Dogs on yleisesti
tunnustettu Waitsin keskeisimpiin töihin lukeutuvaksi. Erityisesti se saneli
uuden suunnan, jonka Waitsin musiikki otti edeltävän pitkäsoiton Swordfishtrombonesin
jälkeen. Albumin tunnetuimpiin
kappaleisiin lukeutuvat muun muassa Rod Stewartin coveroima Downtown Train sekä
Jockey Full of Bourbon, jonka kotoinen Miljoonasade versioi nimellä Rokkibändi Wounded
Knee. Pitchfork Media listasi Rain Dogsin 80-luvun kahdeksanneksi parhaaksi albumiksi.
Slant Magazinen 80-luvun parhaiden albumien listalla Rain Dogs saavutti 14.
sijan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti