perjantai 2. joulukuuta 2016

Lauantain pitkä:Sabbathin kolmas ja aikanaan aliarvostettu pitkäsoitto

Black Sabbath:Master of Reality

Heinäkuussa 1971 julkaistu Master of Reality on Black Sabbathin kolmas studioalbumi, jonka todetaan yleisesti vaikuttaneen doom metallin ja stoner rockin syntyyn. Yli kahden miljoonan kappaleen myynnillään kyseinen pitkäsoitto on saavuttanut tuplaplatinaa. Kyseessä oli ainoa Sabbathin Yhdysvalloissa top teniin noussut albumi ennen vuotta 2013, jolloin paluualbumi 13 kohosi siellä niin ikään kymmenen suosituimman pitkäsoiton joukkoon. Master of Reality nauhoitettiin Lontoon Island –studioilla vuoden 1971 helmikuussa ja huhtikuussa. Pitkäsoiton tuottamisesta vastasi Sabbathin kahden edeltävän albumin tavoin Rodger Bain. Master of Reality jäi myös hänen viimeiseksi yhteistyökseen yhtyeen kanssa. Albumin kappaleissa Children of the Grave, Into the Void ja Lord of This World kitaristi Tony Iommi madalsi kitaraansa puolitoista sävelaskelta saadakseen aikaan suuremman, raskaamman soundin. Myös basisti Geezer Butler madalsi instrumenttiaan tavoittaakseen Iommin. Vastapainoksi Ozzy Osbournen laulusuoritukset kulkivat edelleen korkeassa rekisterissä. Parikymmentä vuotta myöhemmin Smashing Pumpkinsin, Soundgardenin ja Nirvanan kaltaiset yhtyeet hyödynsivät samantyyppistä raskasta soundia. Guitar Wordille vuonna 1992 antamassaan haastattelussa Tony Iommi totesi yhtyeen muuttuneen Master of Realityllä kokeilunhaluisemmaksi ja käyttäneen äänityksiin liikaakin aikaa. Hän toivoi kykenevänsä palaamaan aikaan, jolloin Sabbath levytti kaksi ensimmäistä albumiaan, ts. ainoastaan soittamaan studiossa ilman harjoittelua ja soundien etsimistä. Jokaisella Sabbathin tuohonastisella albumilla oli ollut vaikea kappaleensa ja Master of Realitylla se oli Into the Void. Kyseistä kappaletta oli kokeiltu parissakin studiossa, sillä rumpali Bill Wardilla oli vaikeuksia sen kanssa. Myös Osbournella oli omat hankaluutensa kappaleen riffin yhteydessä olevan nopean osan laulusuorituksissa.

Balladikappale Solitude oli Iommin taidonnäyttö, sillä hän soitti kappaleessa kitaran lisäksi myös huilua ja pianoa. Kappaleen lauluosuuden hidastusefekti lisättiin myöhemmin lauluraidan tuplaamiseksi. Singleformaatissa albumilta julkaistiin After Forever kääntöpuolellaan edelliseltä pitkäsoitolta Paranoid poimittu Fairies Wear Boots. Brittilistalla Master of Reality nousi viidenneksi ja Yhdysvalloissa sijalle kahdeksan. Pitkäsoiton ensimmäiset painokset sisälsivät kirjekuorimaisen kannen, jossa oli myös juliste yhtyeestä. Albumin nimi oli painettu ensipainoksissa mustalla, myöhemmin harmaalla. Kyseessä oli ensimmäinen Sabbathin pitkäsoitto, jonka takakannesta löytyivät albumin tekstit. Ensimmäisissä Yhdysvaltain-painoksissa useille kappaleille oli annettu alaotsikot, mikä antoi vaikutelman siitä, että albumilla olisi enemmän biisejä. After Foreverin intro oli The Elegy, Children of the Graven loppusoitto The Haunting, Lord of This Worldin intro Step Up ja Into the Voidin intro Deathmask. Vastaavanlaista käytäntöä oli hyödynnetty myös Sabbathin kahden edellisen pitkäsoiton Yhdysvaltain-painoksissa. Master of Realityn varhaisissa jenkkiversioissa albumin nimenä oli virheellisesti Masters of Reality. Myöhemmissä painoksissa kyseinen virhe korjattiin ja myös kappaleiden alaotsikot poistettiin The Elegyä lukuun ottamatta. Omana aikanaan Masters of Reality ei saavuttanut erityisen myönteisiä  arvioita, mutta albumin ansiot on oivallettu myöhemmin. Vuonna 2003 Master of Reality saavutti sijan 298. Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla. Kahta vuotta aikaisemmin Master of Reality pääsi mukaan musiikkilehti Q:n 50 kaikkien aikojen raskaimman albumin listalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti