Motörhead:Overkill
24. maaliskuuta 1979 julkaistu Overkill on Motörheadin
toinen pitkäsoitto. Samalla se oli yhtyeen ensimmäinen Bronze Recordsin
julkaisema albumi, joka nousi brittilistalla sijalle 24. Kerrangin sadan
kaikkien aikojen parhaan heavyalbumin listalla Overkill saavutti 46. sijan.
Bronze Records oli kiinnittänyt Motörheadin vuonna 1978 ja antanut yhtyeelle
studioaikaa Lontoon Wessex-studioilla. Bronzen julkaiseman debyyttisinglensä
paraatipuolelle Motörhead taltioi Richard Berryn käsialaa olleen
garageklassikon Louie Louie ja kakkospuolelle valikoitui yhtyeen omaa tuotantoa
edustanut Tear Ya Down. Motörhead konsertoi singleään promotakseen ja Louie
Louiesta muodostui pieni hitti. Chiswick kiirehti julkaisemaan Motörheadin
debyyttialbumin valkoisella vinyylillä varmistaakseen yhtyeen suosion
jatkuvuuden. Louie Louie nousi listalla sijalle 72. ja Motörhead pääsi
esiintymään Top of the Popsissa. Bronze Records rohkaistui palauttamaan yhtyeen
studioon levyttämään toista pitkäsoittoaan. Vuonna 2011 Mojon James Mc Nairille
antamassaan haastattelussa Lemmy mainitsi Motörheadin saavuttaneen haluamansa
soundin Overkill – pitkäsoiton aikoihin. Albumin tuottamiseen osallistui
aikaisemmin Rolling Stonesin ja Trafficin kanssa yhteistyötä tehnyt Jimmy
Miller ja se äänitettiin Lontoon Roundhouse ja Sound Development – studioilla.
Damage Case kirjoitettiin yhteistyössä The Deviants-yhtyeen Mick Farrenin
kanssa. Elämäkerrassaan White Line Fever Lemmy on maininnut kirjoittaneensa
kappaleen Metropolis tekstit viidessä minuutissa nähtyään samannimisen elokuvan
Portobello Roadin Electric Cinema – elokuvateatterissa. Lisäksi hän väittää
tahtoneensa Tina Turnerin levyttävän kappaleen I’ll Be Your Sister.
Pitkäsoiton
nimikappale on tullut tunnetuksi rumpali Philty Animal Taylorin soittamista
kahdesta bassorummusta. Dokumentissa The Guts and The Glory Taylor on maininnut
todella halunneensa osata soittaa kahta bassorumpua ennen kuin hänellä olisi ne
lavalla. Taylor oli treenaamassa kahden bassarin soittoa pari tuntia ennen
muiden yhtyeen jäsenten saapumista. Hänellä oli tavallaan tuleva Overkillin
riffi mielessään. Lemmyn ja kitaristi Fast Eddie Clarken saapuessa Taylor oli
lopettelemassa soittamistaan. Lemmy ja Fast Eddie käskivät hänen jatkaa ja tällä tavoin Overkilin nimikappale tuli kirjoitetuksi. Se julkaistiin ensiksi singleformaatissa 7 ja
12-tuumaisina versioina b-puolellaan Too Late Too Late. Samaisen vuoden kesäkuussa seurasi toinen
single No Class, jonka b-puolella oli ennenjulkaisematon Like A Nightmare.
Albumin nimikappaleesta muodostui eräs Motörheadin keikkojen ehdottomista
kohokohdista vuosiksi eteenpäin. Kolme viikkoa Overkill-pitkäsoiton julkaisun
jälkeen albumista julkaistiin myös 15 000 kappaleen rajoitettu painos
vihreällä vinyylillä. Nimikappaleen singleversio julkaistiin kolmella
erilaisella kansikuvalla, jossa kussakin esiintyi yksi trion jäsenistä. Vuonna
1988 Castle julkaisi albumista uusintapainoksen tupla-albumilla, jonka toinen
pitkäsoitto oli vuoden 1983 Motörhead-albumi Another Perfect Day. Jo vuonna
1980 Bronze julkaisi Overkillista tuplakasettiversion, jonka toisena
täyspitkänä oli Overkillia jo julkaisuvuotensa lopussa seurannut Bomber.
Overkillista muodostui odottamaton menestys. Albumia pidetään yleisesti
Motörheadille suurena harppauksena eteenpäin ja joidenkin mielestä kyseessä on
jopa yhtyeen laadukkain pitkäsoitto, joka päihittää Motörheadin kirkkaimmaksi klassikkoalbumiksi kohotetun Ace of Spadesin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti