lauantai 17. joulukuuta 2016

Sunnuntain extra:Brittirockin klassikon raaka esikoinen

Free:Tons of Sobs

Britanniassa 14. maaliskuuta 1969 julkaistu Tons of Sobs on brittiläisen, bluesrockin parissa musiikillisen uransa aloittaneen Free-yhtyeen esikoispitkäsoitto. Albumi ei vielä saavuttanut listamerkintää yhtyeen kotimaassa, mutta se nousi Yhdysvalloissa sijalle 197. Freetä pidetään yleisesti eräänä brittiläisen 1960-luvun lopussa esiin nousseen bluesrockboomin keskeisimmistä edustajista, vaikkakin yhtyeen diskografiassa sen debyytin voi todeta yksikseen edustavan puhtaasti kyseistä tyylisuuntaa. Pitkäsoiton nimi Tons of Sobs ei viittaa suoraan sen sisältöön, vaan sen on tulkittavissa olevan epäsuora viittaus albumin tummempiin ja synkempiin hetkiin. Tons of Sobsia äänittäessään Free oli uusi, melko tuoreeltaan Island Recordsille kiinnitetty yhtye ja sen jäsenet olivat varsin nuoria. Kukaan kvartetista ei tuolloin vielä ollut täyttänyt kahtakymmentä vuotta ja yhtyeen kuopus, basisti/kosketinsoittaja Andy Fraser oli vasta kuusitoistavuotias. Free oli tuohon mennessä saavuttanut kannatusta ahkeralla keikkailullaan ja yhtyeen debyyttialbumin kappaleet koostuivatkin ensisijaisesti sen tuonaikaisesta keikkasetistä. Kun Chris Blackwell oli sainannut Freen, yhtyeen esikoispitkäsoiton tuottajaksi valikoitui Guy Stevens, jonka muista tuotantotöistä nostettakoon esiin Mott the Hooplen varhaiset albumit sekä The Clashin loppuvuodesta 1979 ilmestynyt klassikkotupla London Calling. Varsin matalan budjetin vuoksi Stevens hyödynsi Freen debyyttialbumia tuottaessaan suorastaan minimalistista lähestymistapaa. Hän loi hyvin raa’an ja myös riehakkaan soundin, johon todennäköisesti vaikutti osaltaan myös yhtyeen tuonhetkinen asema suhteellisen kokemattomana debyyttilevyttäjänä. Niinpä Freen esikoisalbumi merkitsee tuotannollisesti vastakohtaa yhtyeen myöhäisemmille pitkäsoitoille. Tons of Sobsin nauhoittamisen konstailemattoman luonteen ansiosta useat pitkäsoiton kappaleista säilyivät Freen keikkaohjelmistossa vielä siinäkin vaiheessa, kun yhtye oli kirjoittanut ja työstänyt useita myöhäisempiä albumeitaan.

Suoranaisiksi keikkastandardeiksi Tons of Sobsilta muodostuivat solisti Paul Rodgersin ja Andy Fraserin yhteistyötä edustava letkeän svengaava ja myös Paul Kossoffin kitararevittelyä ajoittain esiin tuova I’m A Mover sekä raaka bluescover The Hunter, jonka säveltäjiin lukeutuivat Booker T. Jones, Steve Cropper ja Donald Dunn. Pitkäsoitto alkaa ja päättyy täysin Rodgersin käsialaa olevalla, lempeäsävyisellä raidalla Over the Green Hills, jonka ykkösosa kestää vajaan minuutin ja jälkimmäinen osa lähes kaksi minuuttia. Ensimmäistä osaa seuraa nimensä mukaisen ahdistavan tunnelman erinomaisesti tavoittava Worry, joka on niin ikään Rodgersin tekemä. Solistin käsialaa on myös revittelevä Walk in My Shadow, joka on samalla Rodgersin ensimmäinen Freelle koskaan kirjoittama kappale. Sulavammin rullaavassa Wild Indian Womanissa Andy Fraser esiintyy toisena tekijänä. Freen myöhäisemmän tuotannon osalta kaksikko Fraser ja Rodgers tuli vastaamaan suurimmasta osasta Freen levytyskappaleita vuonna 1972 ilmestyneeseen pitkäsoittoon Free at Last saakka. James Burke Odenin käsialaa oleva Goin’ Down Slow on yli kahdeksanminuuttinen bluespala, jossa Kossoff pääsee revittelemään täydeltä laidalta. Kaksikko Rodgers ja Kossoff vastaa Freen debyytin eräästä kirkkaimmasta helmestä, tummasävyisestä Moonshinesta, jonka synkkä ja uhkaavakin riffittely saattoi osaltaan toimia inspiraation lähteenä esimerkiksi Black Sabbathille. Jälleen yksin Rodgersin käsialaa oleva Sweet Tooth rullaa vaihteeksi sulavammin ja Fraser pääsee esittelemään kappaleessa myös pianistin taitojaan. Vuonna 2002 kaikista Freen pitkäsoitoista julkaistiin runsaasti kiinnostavaa bonusmateriaalia sisältävät cd-versiot. Tons of Sobs lukeutuu extrojensa osalta kyseisistä cd-julkaisuista kiinnostavimpiin. I’m a Moverista ja BB. Kingin Waitin’ on Yousta tarjolla ovat rivakat BBC:lle taltioidut näkemykset, Yli neljäminuuttinen ja nimensä väärti Guy Stevens Blues on koko kvartetin Rodgers, Fraser, Kossoff ja Simon Kirke yhteistyötä. Moonshinesta kuullaan vaihtoehtoinen laulusuoritus ja Sweet Toothista varhainen versio eroavan leadvokaalinsa lisäksi. Fraserin ja Rodgersin yhteistyötä edustava Visions of Hell on tummasävyinen ja laadukas harvinaisuus ja Woman by the Sea raskaampi näkemys Freen nimeä kantavalle kakkosalbumille päätyneestä kappaleesta Trouble on Double Time. Bonuksien päätteeksi Over the Green Hills kuullaan koko komeudessaan BBC-tulkintana. Raakuudessaan Tons of Sobsia voi pitää  jopa harvinaislaatuisena albumikokonaisuutena koko Freen repertuaarissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti