Alvin Lee & Mylon LeFevre:On the Road to Freedom
Marraskuussa 1973 ilmestynyt On the Road to Freedom on Alvin
Leen ja amerikkalaisen gospellaulajan Mylon LeFevren yhteistyötä edustava
albumi. Kyseessä on englantilaisen bluesrockyhtyeen Ten Years Afterin
johtohahmona tunnetuksi tulleen Leen ensimmäinen sooloprojekti. Pitkäsoitto
äänitettiin eteläisessä Oxfordhiressa Leen kotistudiossa, jonka kaksikko oli rakentanut
juuri kyseistä projektia varten. Nauhoitussessioissa vierailleita muusikoita
olivat esimerkiksi George Harrison, Stevie Winwood, Jim Capaldi, Ron Wood, Boz
Burrell ja Mick Fleetwood. Singleformaatissa pitkäsoitolta julkaistiin Fallen
Angel ja Harrisonin käsialaa ollut So Sad (No Love of His Own) Kappaleista
viimeksi mainittu nauhoitettiin elokuussa 1973 ja myös Mick Fleetwood osallistui
sen äänityksiin. Pitkäsoiton toinen vierasmateriaalia edustanut kappale oli Ron
Woodin Let ’em Say What They Will; muilta osin albumin kappaleet olivat Leen ja
LeFevren käsialaa. Musiikkikriitikot suhtautuivat On the Road to Freedom –
albumiin myönteisesti, mutta musiikillinen tyylinvaihdos ja Leen seesteinen
kitaransoittotyyli eivät miellyttäneet Ten Years Afterin diggareita. Vuonna
2012 Lee ehti julkaista albumin sisarteoksen, soolona toteutetun pitkäsoiton
Still on the Road to Freedom. Päätös sooloprojektista Leelle syntyi vuoden 1972
loppupuolella. Hän oli kyllästynyt rutiininomaiseen konsertointiin ja levyttämiseen
Ten Years Afterin kanssa ja piti taloudellista hyötyä ainoana tekijänä yhtyeen
toiminnan jatkuvuudelle. Lee oli tavannut LeFevren tämän toimittua Ten Years
Afterin lämmittelyesiintyjänä. Lee kutsui LeFevren Jamaikalle, missä kaksikko
alkoi kirjoittaa kappaleita ja äänittää niistä raakademoversioita paikallisen
reggaeyhtyeen kanssa. Leen kehotukesta LeFevre muutti Englantiin ja
auttoi Leen omistuksessa olleen navetan muuttamista äänitysstudioksi. Leen
Space Studion rakennusvaiheessa kaksikko työsti kappaleitaan Roger Daltreyn
kotistudiossa. Vuonna 1974 Zoo Wordille antamassaan haastattelussa Lee
mainitsi, ettei hänen musiikillinen yhteistyönsä LeFevren kanssa ollut
kaupallinen, vaan kyseessä oli ainoastaan albumi, jonka kaksikko äänitti
joidenkin naapureidensa kanssa. Musiikillisena lähtökohtana Leen mukaan oli
country & western. Musiikkikriitikot tosin toivat esiin myös rockista, rhythm and bluesista ja bluegrassista saadut vaikutteet.
Musiikkitoimittaja Chris Welshin mukaan
äänitysten tunnelma oli rauhallinen. Poikkeuksen muodosti tilanne, jolloin
sademyrsky hajotti Leen kaikuhuoneen katon. Äänityslaitteisto oli onneksi
ehditty siirtää turvaan. Kyseiset tapahtumat tallentuivat myös runoilija George
Kalamarasin Alvin Leen muistoksi kirjoittamaan tribuuttiin The Bluest Blues. Tietynlainen superyhtyeaspekti miellytti
Leen manageriporrasta, joka oli aluksi vastustanut sooloprojektia ja toivonut
Leen jatkavan tiivistä keikkailuaan Ten Years Afterin kanssa. Leen mukaan
joidenkin albumilla vierailleiden artistien levy-yhtiöt asettivat kohtuuttomia
taloudellisia vaatimuksia, eikä kyseisten artistien osuutta albumilla mainittu.
George Harrison esiintyi On the Road to Freedomilla salanimellä Hari Georgeson.
Chrysalis Records julkaisi pitkäsoiton Britanniassa marraskuun alussa 1973 ja
Columbia Records Yhdysvalloissa kuukautta myöhemmin. Arvostelut olivat
myönteisiä ja Leen ja LeFevren yhteisen albumin todettiin olevan enemmän kuin
osiensa summa. Rolling Stoneen kirjoittamassaan arviossa Bud Scoppa nimeisi
albumin oman tuotannon parhaimmistoon kuuluviksi nimikappaleen, Fallen Angelin
sekä Carry My Loadin ja ylisti myös Harrisonin ja Woodin sävellyksiä. Samaisen
lehden helmikuun 1975 numerossa Barbara Charone mainitsi albumin olevan Alvin
Leen ensimmäinen askel pois siitä musiikillisesta vankilasta, jollainen Ten
Years Afterista oli hänelle muodostunut. On the Road to Freedomin saavuttamista
myönteisistä arvosteluista rohkaistuneena Lee julkaisi Lontoon
Rainbow-teatterissa taltioidun tuplalivealbumin In Flight. On the Road to
Freedomin levytykseen osallistuneista muusikoista livetaltioinnilla mukana
olivat rumpali Ian Wallace ja kosketinsoittaja/urkuri Tim Hinkley. Lee palasi
Ten Years Afterin riveihin yhtyeen vuoden 1974 Yhdysvaltain-kiertueen ajaksi.
Sen päätyttyä hän ilmoitti yhtyeen toiminnan loppumisesta manageriportaansa
toiveiden vastaisesti. LeFevre palasi gospeljuurilleen, eikä musiikillinen yhteistyö hänen ja Leen välillä saanut jatkoa. LeFevre palasi gospeljuurilleen ja
Repertoire Records julkaisi On the Road to Freedomin uudelleen vuonna 2003.
Mukana olivat Chris Welschin käsialaa olleet kansitekstit sekä yksi bonuskappale,
Britanniassa julkaistu lyhennetty singleversio So Sadista. Vuonna 2012
julkaistuaan jatko-osaksi tulkittavissa olevan albumin Still on the Road to
Freedom Lee antoi Rock’s Backpagesille haastattelun, jossa hän mainitsi kestäneen kymmenen vuotta ennen kuin hänen yleisönsä oppi täysin arvostamaan On the Road to Freedomia. Lisäksi Lee totesi albumin myyneen hyvin myöhempien vuosikymmenten aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti