Seuraavan vuoden tammikuussa The Hollies esiintyi Liverpoolin
Cavern-clubilla. Siellä yhtyettä kuuli Parlophone Recordsin apulaistuottaja Ron
Richards, joka oli ollut Beatlesin ensimmäisen äänityssession tuottajana.
Hän tarjosi yhtyeelle koe-esiintymistä Parlophonelle. Steele ei kuitenkaan
halunnut ryhtyä ammattilaismuusikoksi ja hän erosi yhtyeestä helmikuussa 1963. Steelen
korvasi yhtyeessä The Dolphins vaikuttanut Tony Hicks. Kyseisen yhtyeen muita
muusikoita olivat rumpali Bobby Elliott ja basisti Bernie Calvert. Richards ei
ainostaan kiinnittänyt The Holliesia, vaan yhtyeen koe-esiintymisensä yhteydessä esittämä
cover The Coastersin kappaleesta (Ain’t That) Just Like Me julkaistiin Holliesin
debyyttisinglenä toukokuussa 1963. Tuloksena oli 25. sija brittilistalla. The
Holliesin kakkossingle oli niin ikään napattu The Coastersin ohjelmistosta.
Searching nousi sijalle 12. Rathbone päätti erota The Holliesista yhtyeen
levytettyä Parlophonelle ainoastaan kahdeksan kappaletta. Tony Hicks järjesti
vanhan yhtyetoverinsa Bobby Elliottin The Holliesin uudeksi rumpaliksi kyseisen
vuoden elokuussa. Alkuvuodesta 1964 The Hollies saavutti kotimaassaan
ensimmäisen top teniin nousseen hittinsä. Näkemys Maurice Williams & The
Zodiacsin kappaleesta Stay nousi kahdeksanneksi. Se löytyi myös The Holliesin
aivan tammikuun alussa 1964 julkaistulta esikoispitkäsoitolta Stay With The
Hollies. Se nousi yhtyeen kotimaassa listakakkoseksi ja ilmestyi Yhdysvalloissa
Imperialin julkaisemana nimellä Here I Go Again. The Hollies jatkoi
coverhittien työstämistä, sillä helmikuussa 1964 listakakkoseksi kotimaassa
noussut Just One Look oli näkemys Doris Troy-nimisen laulajattaren omasta top
ten-menestyksestä Yhdysvalloissa. The Holliesiin kohdistettiin tässä vaiheessa
kiinnostusta Pohjois-Amerikassa ja yhtyeen debyyttialbumi ilmestyi
Yhdysvaltojen lisäksi nimellä Here I Go Again myös Kanadassa Capitol Recordsin
julkaisemana. Mukana olivat kaksi viimeksi mainittua singlehittiä ja useiden
muiden englantilaisyhtyeiden tavoin myös The Holliesin tapauksessa yhtyeen
pitkäsoittojen jenkkiversiot erosivat sisällöllisesti voimakkaastikin kotimaassa julkaistuista.
Tähän mennessä The Hollies oli kirjoittanut jo melko runsaasti biisintekijäkolmikon
Clarke Hicks ja Nash käsialaa ollutta omaa tuotantoaan ja Richards antoi
yhtyeen julkaista ensimmäisen sen omaa sävellysmateriaalia edustaneen singlen. Syyskuussa
1964 ilmestynyt We’re Through saavutti seitsemännen sijan. Varhaisten omien
sävellystensä osalta yhtye piiloutui pseudonyymin L. Ransford taakse. Kyseessä
oli Nashin isoisän nimi. Seuraavilla singlelevytyksillään The Hollies palasi
coverkappaleiden pariin. Tammikuussa 1965 ilmestynyt Yes I Will nousi
yhdeksänneksi ja toukokuussa seurasi The Holliesin ensimmäinen listaykkössingle
kotimaassaan. Kyseinen kappale, I’m Alive, saavutti myös Kanadassa
yhdennentoista sijan.
Yhtyeen kakkosalbumia In The Hollies Style ei julkaistu
lainkaan Yhdysvalloissa, mutta Kanadassa pitkäsoitosta ilmestyi versio, jolla viimeisimmät
brittisinglet olivat mukana. Lopulta The Hollies onnistui lyömään itsensä läpi
Yhdysvalloissa Graham Goulmanin käsialaa olleella kappaleella. Look Through Any
Window nousi yhtyeen kotimaassa neljänneksi syyskuussa 1965 ja saavutti
Yhdysvalloissa 32. sijan. Kanadassa kappale oli kolmas tammikuussa 1966. The
Holliesin seuraava single oli originaalilevytys George Harrisonin sävellyksestä
If I Needed Someone. Se jäi kuitenkin vähäiselle huomiolle The Beatlesin
päätettyä julkaista oman versionsa loppuvuodesta 1965 ilmestyneellä
pitkäsoitollaan Rubber Soul. Britanniassa The Holliesin näkemys saavutti 20.
sijan, mutta Yhdysvalloissa se jäi vaille listasijoitusta. Loppuvuodesta 1965
ilmestynyt yhtyeen kolmas albumi, joka kantoi konstailemattomasti nimeä The Hollies,
saavutti kahdeksannen sijan brittilistalla. Sen jenkkiversio Hear! Here ei
noussut listoille, vaikka mukana olivat singlemenestykset Look Through Any
Window ja I’m Alive. Helmikuussa 1966 ilmestynyt single I Can’t Let Go palautti
The Holliesin kotimaassaan top teniin. Siellä pikkulevy nousi upeasti
listakakkoseksi ja saavutti myös Yhdysvalloissa 42. sijan. Yhtyeen neljäs
pitkäsoitto Would You Believe sisälsi myös kyseisen hitin ja nousi kotimaassaan
sijalle 16. Sen jenkkiversio Beat Group ei sijoittunut sadan suosituimman
joukkoon. Kesäkuussa 1966 ilmestynyt Graham Gouldmanin käsialaa ollut single
Bus Stop nousi viidenneksi Atlantin molemmin puolin. Basistina tuossa vaiheessa
ollut Bernie Calvert soitti The Holliesin riveissä myös Jugoslavian- kiertueen toukokuussa
1966. Bus Stopista oli muodostunut Yhdysvalloissa The Holliesin ensimmäinen top
ten – menestys. Niinpä siellä julkaistiin samanniminen pitkäsoitto, joka
nimiraitansa lisäksi sisälsi Yhdysvalloissa aikaisemmin julkaisemattomia
kappaleita The Holliesin varhaisemmalta uralta. Albumi saavutti 75. sijan.
Clarke, Hicks ja Nash osallistuivat Jimmy Pagen, John Paul Jonesin ja Elton
Johnin kanssa The Everly Brothersin pitkäsoiton Two Yanks in England
levytykseen. Kyseinen albumi koostui pitkälti sellaisten The Holliesin
kappaleiden coverversioista, joiden säveltäjäksi oli merkitty L. Ransford.
Tuosta eteenpäin The Hollies julkaisi omaa käsialaansa olleet kappaleensa ilman
pseudonyymiä ja Graham Nashin yhtyeestä eroamiseen saakka lähes kaikki yhtyeen
singlet edustivat sen omaa tuotantoa. Säännön vahvistavana poikkeuksena oli
viimeinen Nashin aikainen single Listen to Me, joka oli Tony Hazzardin
kirjoittama. Lokakuussa 1966 ilmestynyt pitkäsoitto For Certain Because oli
ensimmäinen pelkästään Clarken, Hicksin ja Nashin sävellyksistä koostunut The
Holliesin albumi.
Yhdysvalloissa se julkaistiin nimellä Stop Stop Stop ja
tuloksena oli 91. sija. Pelkästään Amerikan markkinoille julkaistu single Pay
You Back with Interest oli kohtuullinen menestys saavuttaen 28. sijan. Samoihin
aikoihin The Hollies julkaisi sarjan kansainvälisiä singlemenestyksiä. Stop
Stop Stop oli yhtyeen kotimaassa kakkonen ja Yhdysvalloissa seitsemäs,
helmikuussa 1967 julkaistu On a Carousel oli Britanniassa neljäs,
Yhdysvalloissa yhdestoista ja Australiassa 14. Saman vuoden toukokuussa
ilmestynyt Carrie Ann oli yhtyeen kotimaassa kolmas, Yhdysvalloissa yhdeksäs ja
Australiassa seitsemäs. The Holliesin seuraava pitkäsoitto Evolution
julkaistiin ensimmäinen kesäkuuta 1967, siis samana päivänä The Beatlesin
Sergeant Pepperin kanssa. Sen levytykseen osallistui muun muassa Mitch
Mitchell. Yhdysvalloissa kyseessä oli The Holliesin debyyttialbumi Epicille.
Yhtyeen kotimaassa pitkäsoitto saavutti 13. ja Yhdysvalloissa 43. sijan.
Kyseisenä vuotena The Searchers sekä Paul ja Barry Ryan saavuttivat pienet hitit
covereillaan Evolutionilta alun perin löytyneestä kappaleesta Have You Ever
Loved Somebody. Graham Nashin käsialaa
ollut kunnianhimoinen single King Midas in Reverse saavutti yhtyeen kotimaassa
18. sijan. Seuraavaksi The Hollies julkaisi kunnianhimoisen psykedeelisen
pitkäsoiton Butterfly, joka sai Yhdysvalloissa nimekseen King Midas in
Reverse/Dear Eloise. Laadukkuudestaan huolimatta albumista ei muodostunut
menestystä. The Hollies vastasi julkaisemalla lähes purkkapoppia edustaneen
singlen Jennifer Echles, josta muodostui hitti. Musiikilliset näkemyserot
yhtyeen sisällä kasvoivat, kun Clarke ja Hicks eivät suostuneet levyttämään
Nashin käsialaa ollutta kappaletta Marrakesh Express. Sen sijaan he levyttivät
kokonaisen pitkäsoiton Bob Dylanin kappaleita. Kyseisistä covereista Nash oli mukana
ainoastaan näkemyksellä Blowin in the Windistä. Elokuussa 1968 levytetty Listen
to Me, jossa pianistina kuultiin Nicky Hopkinsia, jäi Nashin viimeiseksi The
Holliesin jäsenenä. Viimeisen konserttinsa yhtyeen riveissä hän soitti
kahdeksas joulukuuta 1968. Kyseessä oli hyväntekeväisyyskonsertti London
Palladiumissa. Nash muutti Los Angelesiin ja yhdisti voimansa Buffalo
Springfieldistä tutun Stephen Stillsin ja The Byrdsissä vaikuttaneen David
Crosbyn kanssa ja muodosti erään rockin historian ensimmäisistä superyhtyeistä,
eli Crosby Stills and Nashin. Sen debyyttisingle oli juuri Marrakesh Express.
Nashin The Holliesissa korvasi tammikuussa 1969 Terry Sylvester.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti