Kesäkuussa 1969 ilmestynyt From Elvis in Memphis on Elvis
Presleyn viidestoista RCA Victorin julkaisema pitkäsoitto. Se äänitettiin
kyseisen vuoden tammi-helmikuussa Memphisin American Sound studiossa.
Tuottajana albumilla toimi Chips Moman ja taustalla kuultiin studion
housebandia The Memphis Boysia. Albumi seurasi edellisen vuoden tv-speciaalista
tehdyn soundtracklevyn menestystä ja merkitsi samalla artistin paluuta
perusalbumeihin hänen Paramount Picturesin kanssa tekemänsä elokuvasopimuksen
tultua päätökseen. Albumi päätettiin nauhoittaa American Sound studioilla erityisesti
The Memphis Boysin edustaman soulahtavan soundin ansiosta. Kyseiset
äänityssessiot painottuivat countrykappaleisiin, mutta ne esitettiin tyylillä, jossa myös soulvaikutteilla oli merkittävä osansa. Kyseiseen seikkaan vaikutti erityisesti dobron
runsas hyödyntäminen. From Elvis in Memphis saavutti myönteisiä arvioita jo
ilmestyessään. Billboardin listalla se nousi sijalle 13, countrylistalla
toiseksi ja brittilistan kärkeen. Albumin singlejulkaisu In the Ghetto nousi
kolmanneksi Billboardilla. Seuraavana vuonna pitkäsoitto saavutti kultalevyn ja
se on vastaanottanut myönteisiä arvosteluja myös myöhemmin. Esimerkiksi vuonna
2003 From Elvis in Memphis sijoittui sijalle 190. Rolling Stonen listalla 500
kaikkien aikojen parhaasta albumista. Monet albumin kappaleiden sovituksista
painottavat taustayhtyeen rytmiryhmää. Kyseisissä äänityssessioissa
nauhoitettiin kaikkiaan 31 kappaletta, joista varsinaiselle pitkäsoitolle niitä
valikoitui tusina. Avausraita Wearin’ That Loved on Look on ensimmäinen kappale
Presleyn repertuaarissa, joka sisältää bassolla soitetun leadin. Only the
Strong Survivessa artistia säestävät ainoastaan rummut ja basso. Countrykappaleessa
I Hold You in My Heart (Till I Can Hold You in My Arms) Presley soitti pianoa.
Rhythm and bluesia ja countrya yhdistävä Long Black Limousine sisältää
trumpettisoolon ja siinä kuullaan aavistuksen flunssaista solistia. Johnny
Tillotsonin versiona aikaisemmin tutuksi tullut traditionaalinen It Keeps Right
on a Hurtin on Presleyn näkemyksenä sovitettu lähemmäksi Memphis Soulia.
Näkemys Hank Snown countrykappaleesta I’m Movin On korostaa voimakasta
bassolinjaa ja yleisestikin rytmiikkaa. Florence Kayen ja Bernie Baumsin
käsialaa oleva Power of My Love hyödyntää bluespohjaista soundia. Presleytä
säestävät vaskipuhallinsektio, rummut, sähkökitara ja urut. Cover John
Hartfordin Gentle on My Mindista seuraa sovituksellisesti Glen Campbellin pari
vuotta aikaisemmin ilmestynyttä ja Grammyn voittanutta näkemystä kyseisestä
kappaleesta. Eddy Arnoldin vuoden 1962 hittikappale After Loving You on
sovitettu rhythm and blues-tyylisesti. Saman vuoden satoa edustaa alun perin
myös Chuck Jacksonin Any Day Now. Sitä albumilla edeltää kuitenkin Dallas
Frazierin True Love Travels on a Gravel Road. Singlepoiminnaksi valikoitui Mac
Davisin In the Ghetto siitä huolimatta, ettei Presley ensin ollut halukas
levyttämään köyhyyttä ja väkivaltaa käsitellyttä tekstiä. Vuonna 2000 albumista
julkaistiin remasteroitu cd-versio, jonka kuusi bonuskappaletta oli aikaisemmin
julkaistu singleformaatissa, joko a- tai b-puolina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti