Thin Lizzy:Jailbreak
Basisti/solistinsa Phil
Lynottin luotsaama Thin Lizzy on eräs kaikkien aikojen keskeisimmistä ja
legendaarisimmista hardrockyhtyeistä koko rockin historiassa. Vaikka Thin Lizzy
julkaisi esikoistäyspitkänsä jo vuonna 1971 ja saavutti seuraavana vuotena
debyyttihittinsä näkemyksellään vanhasta irlantilaisesta folkkappaleesta Whisky
in the Jar, yhtyeen lopullista kaupallista läpimrtoa tuli merkitsemään vasta vuonna
1976 ilmestynyt ja järjestyksessään kuudennella pitkäsoitollaan Jailbreak. Lizzyn kolmella ensimmäisellä
albumilla kitaristin vakanssista huolehti Eric Bell. Thin Lizzy, Shades of Blue
Orphanage sekä Vagabonds of the Western World olivat kaikki laadukkaita ja
musiikillisilta vaikutteiltaan rikkaita pitkäsoittoja, mutta hittejä niille ei
siunaantunut. Thin Lizzyn soundissa koettiin ratkaiseva muutos, kun Bellin
tilalle saatiin kaksi kitaristia, skottilainen Scott Gorham ja brittiläinen
Brian Robertson. Uuden kokoonpanon debyyttialbumi oli keveydestään huolimatta varsin
onnistunut ja vuonna 1974 ilmestynyt Nightlife. Albumin balladiklassikossa Still
in Love with You kitaristina kuullaan yhtyeessä tuolloin lyhyen vierailun
tehnyttä Gary Moorea. Seuraavana vuonna ilmestyneestä pitkäsoitosta Fighting muodostui sitä vastoin muutamista todella hienoista hetkistään huolimatta
jonkinasteinen välityö. Vaikka Lynott oli parhaimmillaan erinomainen
biisintekijä, coveriksi mainitulle albumille valikoitui Rosalie keskeisen jenkkirockarin Bob Segerin
ohjelmistosta. Thin Lizzyn lopulliseksi läpimurroksi muodostuneella
Jailbreak-albumilla yhtyeen tavaramerkiksi muodostunut tuplakitarointi
saavutti siihenastisen huippunsa. Jailbreak menestyi jopa Yhdysvalloissa ja saavutti
Thin Lizzyn pitkäsoitoista ainoana siellä kultalevyn.
Albumin klassisimmat
vedot ovat sen käynnistävä nimikappale, Lizzyn historian suurimmaksi hitiksi muodostunut
Boys Are Back in Town sekä pitkä ja vaikuttava, todella upeat kitarasoolot
loppuunsa säästävä Cowboy Song. Warriors ja etenkin Emerald ovat varsin
tiukkoja rytistyksiä kumpikin. Lynott on kunnostautunut laadukkaimmillaan
suorastaan loistavien slovareiden työstäjänä, mutta Jailbreakin kevein raita
Running Back ei aivan lukeudu kyseisen genren onnistuneimpiin, toisin kuin sitä
seuraava Romeo and the Lonely Girl. Coming Backia oli silti kaavailtu jopa
pitkäsoiton ensimmäiseksi singlepoiminnaksi ja musiikilliseen ilmaisuunsa
se oli saanut vaikutteita Van Morrisonilta. Tiukempi Angel from the Coast ja
kevyempi Fight or Fall ovat laadukkaita kappaleita niin ikään, joten Thin Lizzy
onnistui työstämään melkoisen vakuuttavan läpimurtoalbumin. Samana vuonna ehti vielä ilmestyä lähes yhtä laadukas Thin Lizzyn seuraava studioalbumi Johnny The Fox. Pitkäsoiton
singlepoiminnaksi päätynyt Don’t Believe A Word edustaa hyvää tasoa, mutta
kyseisellä albumilla Lynott loisti nimenomaan slovareiden työstäjänä esimerkiksi
sellaisissa erinomaisissa kappaleissa kuin Borderline ja Fool’s Gold. Vuonna 1977 ilmestynyt
albumi Bad Reputation on yhtyeen varhaisen menestyskauden upean
trilogian päätösosa. Myös mainitulla pitkäsoitolla balladit toimivat upeasti, sillä niin singlepoiminta Dancing
in the Moonlight kuin etenkin Southbound edustavat Lynottin tuotantoa lähes
laadukkaimmillaan. Vuonna 1978 Thin Lizzyltä julkaistiin rockin historian keskeisiin
konserttitaltiointeihin lukeutuva tupla-albumi Live and Dangerous. Vuonna 1979 ilmestynyt seuraava studiolevy Black Rose nousi Britanniassa listaykköseksi. Kitaristina albumilla
vaikutti seuraavalla vuosikymmenellä soolouransa menestyksen hedelmistä viimein
nauttimaan päässyt ja jo vuoden 1973 lopussa Thin Lizzyssä ensivisiittinsä
tehnyt Gary Moore. Tyylillisesti valtavirran rockiin päin kääntyneen albumin
huippuhetkiin lukeutuivat erityisesti Waiting for An Alibi, Do Anything You Want
To sekä balladi Sarah.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti