Kyseisen
kiertueen aikana Jamesille selvisi, että poplaulaja Georgia Gibbs oli
levyttänyt version Jamesin kappaleesta nimellä The Wallflower ja siitä oli
muodostunut crossover-hitti, joka nousi Billboardin listakärkeen. James ei
luonnollisestikaan ollut mielissään. Jätettyään The Peachesin James saavutti r
& b-hitin kappaleella Rockin’ Daddy, mutta jatkon kanssa oli hankalaa. Kun
Jamesin sopimus Modern Recordsin kanssa päättyi vuonna 1960, hän solmi uuden
Chess Recordsin kanssa. James levytti duettoja doowop-yhtye The Moonglowsin
perustajan Harvey Fuquan kanssa. Niistä ensimmäisinä menestyivät If I Can’t
Have You sekä Spoonful. Jamesin ensimmäinen soolohitti oli doowop-tyyppinen
rhythm and blues-numero All I Could Do Was Cry, joka nousi R&B-listan
kakkoseksi. Leonard Chessillä oli visio Jamesista klassisena balladityyppisenä
solistina, jolla olisi potentiaalia menestyä myös poplistoilla. Niinpä hän
lisäsikin Jamesin levytyksiin viuluja ja muita jousisoittimia. Ensimmäinen Jamesin levyttämä jousien
sävyttämä balladi oli toukokuussa 1960 levytetty My Dearest Darling, joka nousi
viiden suosituimman joukkoon R&B-listalla. Taustoja James lauloi niin ikään
Chessin artisteihin lukeutuneen Chuck Berryn kappaleella Back in the USA.
Loppuvuodesta 1960 ilmestyi Jamesin debyyttipitkäsoitto At Last! Kyseessä oli
monipuolinen kokonaisuus, jonka tyylilajien kirjo vaihteli jazzstandareista
bluesiin ja doo wopista rhythm and bluesiin. Alkuvuodesta 1961 James julkaisi
tunnuskappaleekseen osoittautuneen At Lastin, joka nousi R&B-listalla
toiseksi ja Billboardin poplistoillakin kappaleen sijoitus oli 47. Jamesin
näkemyksestä kyseisestä kappaleesta on muodostunut kaikkein tunnetuin. Sitä
seuranneella singlellä Trust in Me hyödynnettiin jousisoittimia. Loppuvuodesta
1961 ilmestyi Jamesin kakkospitkäsoitto The Second Time Around.
Tyylillisesti
se muistutti onnistuneesti edeltäjäänsä ja sisälsi kaksi singlehittiä; Fool
That I Am sekä Don’t Cry Baby. Jamesin seuraavana vuonna julkaistussa singlessä
Something’s Got a Hold on Me oli gospelelementtejä ja kappale sijoittui
neljänneksi R&B-listalla ja nousi top 40:ään myös poplistalla. Sitä seurasi
kuudenneksi R&B-listalla päässyt Stop the Wedding. Vuonna 1963 James
saavutti menestystä kappaleella Pushover ja samana vuonna artisti julkaisi New
Era Clubilla Tennesseessä äänitetyn livealbumin Etta James Rocks the House.
Työstettyäään parin vuoden ajan pienempiä hittejä Jamesin ura alkoi kääntyä
laskuun vuoden 1965 paikkeilla. Vuonna 1967 hän palasi jälleen levytysten
pariin ja julkaisi Muscle Shoalsin Fame – studioillla Alabamassa äänitetyn
paluuhittinsä Tell Mama, jonka kirjoittamiseen oli osallistunut Clarence Carter.
Kappale nousi kymmenenneksi R&B-listalla ja poplistalla sijoitus oli 23.
Samana vuonna ilmestyi samanniminen albumi, joka sisälsi muun muassa Jamesin
näkemyksen Otis Reddingin kappaleesta Security. Tell Mama - singlen b-puolella
julkaistusta I’d Rather Go Blndista tuli bluesklassikko omilla ansioillaan ja
monet artistit ottivat kyseisen kappaleen coverohjelmistoonsa. Elämäkerrassaan
Rage to Survive James kertoi kuulleensa kappaleen hahmotelman ystävältään
Ellington ”Fugi” Jordanilta, jota hän oli käynyt katsomassa vankilassa. Omien
sanojensa mukaan James kirjoitti kappaleen loppuosan Jordanin kanssa, mutta
antoi verotukseen liittyvistä syistä lauluntekokrediitit tuonaikaikaiselle
lauluntekijäkumppanilleen Billy Fosterille. Konserteissa James oli edelleen kysytty
esiintyjä, mutta levytystensä osalta hän ei enää saavuttanut vastaavanlaista
suosiota, kuin oli saanut osakseen 60-luvun puoliväliin mennessä. 70-luvun
alkupuolella R&B-listan top 40:ään nousivat sentään vuonna 1970 ilmestyneen
Loosers Weepersin ja kahta vuotta myöhemmin julkaistun I Found a Loven
kaltaiset singlet.
Vaikka James jatkoi levytyksiään Chessille, hän oli
järkyttynyt levy-yhtiön johtajan Leonard Chessin vuoteen 1969 ajoittuneesta
kuolemasta. Vuonna 1973 ilmestynyt Jamesin nimeä kantanut pitkäsoitto edusti
rockia ja funkia ja sen tuottamisesta vastasi muun muassa Steppenwolfin ja
Janis Joplinin kanssa yhteistyötä tehnyt Gabriel Mekler. Joplin oli Etta
James-diggari ja Tell Mama lukeutui hänen keikkaohjelmistoonsa. Etta James ja
seuraavana vuonna ilmestynyt pitkäsoitto Come A Little Closer eivät sisältäneet
hittejä, mutta saavuttivat hyvät arvostelut. Vuonna 1976 James levytti All
Platinum Recordsin omistamalle Chessille vielä yhden pitkäsoiton Etta Is Betta
Than Evva! Warner Brothersin vuonna 1978
julkaisema ja Jerry Wexlerin tuottama pitkäsoitto Deep in the Night edusti
rockpainotteisempaa musiikkia, kuin mitä Jamesilta oli yleisesti totuttu
kuulemaan. Samana vuonna James toimi Rolling Stonesin lämmittelijänä ja
esiintyi Montereyn Jazz-festivaaleilla. Kyseisen suosion kauden jälkeen James
kuitenkin jätti Chess Recordsin. Hän ei levyttänyt kymmeneen vuoteen ja
taisteli henkilökohtaisten ongelmiensa kanssa.
James jatkoi esiintymisiä, mutta kunnolla hänestä kuultiin
vasta vuonna 1984, jolloin artisti otti yhteyttä David Wolperiin ja pyysi lupaa
esiintyä vuoden 1984 kesäolympialaisten avajaisseremoniassa, jossa hän esitti
When the Saints Go Marching Inin. Vuonna 1987 James esitti Chuck Berryn kanssa
Rock N’ Roll Musicin Berryn elämästä kertoneessa dokumentissa Hail Hail Rock N’
Roll. Vuonna 1989 James solmi sopimuksen Island Recordsin kanssa ja julkaisi Barry
Beckettin tuottaman albumin Seven Year Itch. Kahta vuotta myöhemmin ilmestyi
pitkäsoitto Stickin to My Guns, jonka tuottamisesta Beckett niin ikään vastasi.
Molemmat albumit äänitettiin FAME – studioilla.
Vuonna 1989 Jamesin Los
Angelesin Wiltern-teatterissa pidetty konsertti kuvattiin ja julkaistiin
nimellä Jazzvisions:Jump the Blues Away. Kitaristeina sillä kuultiin Joe
Walschia ja Albert Collinsia. Rapsolisti Def Jemin kanssa James levytti
kappaleen Droppin’ Rhymes on Drums, joka yhdisti Jamesin jazz-vokalisointia ja
hip hopia. Vuonna 1992 artisti julkaisi Elektra Recordsin kautta Jerry Wexlerin
tuottaman albumin The Right Time ja seuraavana vuonna James pääsi Rock and Roll
Hall of Fameen. Vuonna 1993 James myös solmi sopimuksen Private Music Recordsin
kanssa ja levytti tribuuttialbumin nimeltä Mystery Lady:Songs of Billie
Holiday. Kyseinen pitkäsoitto sai kunnian olla trendinmuodostajana, sillä
tuosta eteenpäin Jamesin levyt sisälsivät enemmän jazzvaikutteita. Vuonna 1994
James voitti kyseisellä albumilla ensimmäisen Grammynsa parhaasta
jazzvokaaliesityksestä. Seuraavana vuonna James julkaisi David Ritzin kanssa
kirjoittamansa elämäkerran A Rage to Survive ja uuden pitkäsoiton Time After
Time. Kolme vuotta myöhemmin, eli vuonna 1998 oli vuorossa joululevy Etta James
Christmas. 90-luvun puoliväliin mennessä Jamesin vanhoja levytyksiä
hyödynnettiin useissa mainoksissa ja brittiläisessä mainoksessa soinut I Just
Wanna Make Love to You saavutti brittilistalla top tenin vuonna 1996. Vuonna 2000
James julkaisi Private Musicilla bluesalbumin Matriarch of the Blues, joka
saavutti Rolling Stonessa erinomaiset arvostelut.
Vuonna 2003 James vastaanotti
Grammyn elämäntyöstään. Vuoden 2004 pitkäsoitto Blue Gardenia merkitsi Jamesille
paluuta jazziin. Artistin viimeinen albumi Private Musicille oli vuonna 2005
ilmestynyt Let’s Roll ja siitä James voitti parhaan bluesalbumin Grammyn. James
on esiintynyt useilla maailman huippuluokan jazzfestivaaleilla. Montreuxin
jazzfestivaaleilla hän on ollut mukana neljästi, Montereyn jazzfestivaaleilla
yhdeksän kertaa ja San Francisco Jazz Festivaalilla viidesti.Vuonna 2008
Beyonce Knowles esitti Jamesia elokuvassa Cadillac Records, jossa käsiteltiin
Jamesin uran 18:aa vuotta Chess Recordsin artistina. Huhtikuussa 2009
71-vuotias James teki viimeisen televisioesiintymisensä esittäen At Lastin
Dancing with the Stars- ohjelmassa. Saman vuoden toukokuussa hän voitti Blues
säätiön lahjoittaman vuoden blues/soul naisartistin palkinnon. Kyseessä oli
yhdeksäs kerta, kun James voitti kyseisen palkinnon. Vuonna 2010 James joutui
perumaan konserttejaan terveydellisistä syistä. Hänen viimeinen pitkäsoittonsa
The Dreamer ilmestyi marraskuussa 2011 ja saavutti myönteiset arviot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti