maanantai 17. lokakuuta 2016

Tiistain tukeva:Laulajatar/lauluntekijättärien eliittiä


Amerikkalainen laulajatar/lauluntekijä Laura Nyro (18.10.1947–8.4.1997) lukeutuu kaikkien aikojen arvostetuimpiin. Hänen musiikillinen skaalansa kattoi jazzin, popin, rockin, rhythm and bluesin, soulin ja gospelin. Pianonsoiton osalta itseoppinut Laura oli jazztrumpetisti Louis Nigron tytär, joka teki ensimmäiset omat sävellyksensä kahdeksanvuotiaana. Nyro pääsi Manhattanin musiikin ja taiteen korkeakouluun ja hänen suosikkiartisteihinsa lukeutuivat esimerkiksi Nina Simone, Van Morrison ja 60-luvun alkupuolen tyttöyhtyeet, kuten Supremes, Martha & The Vandellas ja The Shirelles. Nyron koe-esiintyminen tapahtui vuonna 1966 levy-yhtiöjohtaja Artie Mogulille ja hänen aisaparilleen Paul Barrylle. Nyron ensimmäinen julkinen esiintyminen tapahtui San Franciscossa 18-vuotiaana. Mogull neuvotteli hänelle levytyssopimuksen ja esikoisalbumi More Than a New Discovery ilmestyi Verve Folkways-levymerkillä. Useista sen kappaleista tehtiin coverversioita ja niistä vastasi ensisijaisesti lauluyhtye The Fifth Dimension, joka saavutti hitit näkemyksillään albumin kappaleista Wedding Bell Blues sekä Stoney End. Nyron järjestyksessään toisen esiintymisen estradina ei ollut enempää eikä vähempää kuin Montereyn Popfestivaalit, joilla muun muassa The Jimi Hendrix Experience ja The Who tekivät läpimurtonsa Yhdysvalloissa.

David Geffenistä tuli Nyron manageri ja Geffen neuvotteli suojatilleen levytyssopimuksen Columbia Recordsin Clive Davisin kanssa. Legendan mukaan Nyro teki koe-esiintymisen New Yorkin kodissaan pianonsa ääressä ainoana valaistuksenaan tv ja esitti kappaleita, jotka hän levytti toiselle ja kriitikoiden korkealle arvostamalle pitkäsoitolleen Eli and the Thirteenth Confession. Erityistä kiitosta albumi sai esitystensä hienostuneisuudesta, sovitustensa rikkaudesta ja avant garde jazz-vaikutteistaan. Näihin aikoihin Nyroa kaavailtiin solistiksi Blood, Sweat and Tearsiin Al Kooperin paikalle. Vaikkei näin tapahtunutkaan, BST sai hitin Nyron sävellyksellä And When I Die, jonka hän oli myynyt jo muutamia vuosia aikaisemmin folktrio Peter Paul and Marylle. Seuraavana vuonna ilmestynyt pitkäsoitto New York Tendaberry piti niin ikään yllä korkeaa taiteellista tasoa. Nyron neljännen albumin, vuoden 1970 lopussa ilmestyneen Christmas and Beads of Sweat levytykseen osallistui muun muassa kitaristi Duane Allman. Vuoden 1971 satoa edustava ja lauluyhtye LaBellen kanssa toteutettu pitkäsoitto Gonna Take A Miracle koostui lähes täysin Nyron teini-iän suosikkikappaleiden coverversioista. Niihin lukeutuivat esimerkiksi Martha & The Vandellasin Nowhere to Run ja Jimmie Mack. 24-vuotiaana Nyro ilmoitti vetäytyvänsä musiikkibisneksestä.
Paluu tapahtui kuitenkin vuonna 1976 Smile-nimisen pitkäsoiton myötä. Sitä seurasi neljän kuukauden mittainen, yhtyeen kanssa toteutettu kiertue,  jonka satoa julkaistiin seuraavana vuonna ilmestyneellä livelevyllä Season of Lights. Nyron 70-luvun tuotannon päätti vuonna 1978 ilmestynyt, varsin tasokas pitkäsoitto Nested. Sen Nyro levytti odottaessaan ainoaa lastaan. Seuraava pitkäsoitto Mother’s Spiritual ilmestyikin vasta vuonna 1984. 1988 Nyro aloitti pitkästä aikaa keikkailun, josta dokumenttina oli muun muassa kuusi uutta kappaletta sisältänyt konserttitaltiointi Laura Live at the Bottom. 4. heinäkuuta 1991 hän esiintyi Bob Dylanin lämmittelijänä Massachussetsissa. Nyron viimeinen Columbialle tehty pitkäsoitto oli vuonna 1993 ilmestynyt Walk the Dog and Light the Light. Loppuvuodesta 1996 Nyrolla diagnosoitiin munasarjasyöpä, johon myös hänen äitinsä oli menehtynyt. Arvostetun musiikintekijän postuumeja albumijulkaisuja edustavat vuosien 1994–95 äänityksiä sisältävä ja vuonna 2001 ilmestynyt Angel in the Dark sekä vuosien 1993 ja 1994 Bottom Linen jouluesiintymisistä nauhoitettu ja vuonna 2002 julkaistu Loom’s Desire.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti