11. marraskuuta 1969 Immediaten julkaisemana ainoastaan
Britanniassa ilmestynyt Town and Country on englantilaisen superyhtyeen Humble
Pien toinen pitkäsoitto. Tyylillisesti se eroaa voimakkaastikin edeltäjästään,
samaisena vuonna julkaistusta ja suurimmaksi osaksi raskasta kitararocktyyliä
edustavasta yhtyeen debyyttialbumista As Safe as Yesterday Is. Town and
Countrylla hyödynnettiin runsaasti akustisia instrumentteja lopputuloksen
ollessa varsin onnistunut ja runsasta kulutusta kestävä. Levy-yhtiö Immediate kiirehti
julkaisemaan albumin alkusyksystä 1969 pyrkimyksenään pitkäsoiton nousu
listoille ja levy-yhtiön pelastaminen. Immediatella ei kuitenkaan ollut varaa
promotoida albumia, ja se putosi nopeasti listoilta. Yhdysvalloissa Town and
Countrya ei julkaistu lainkaan siitäkään huolimatta, että pitkäsoiton julkaisun
aikoihin Humble Pie oli ensimmäisellä Yhdysvaltain-kiertueellaan. Albumi sai
kuitenkin ansaitsemaansa huomiota underground-tyyppisillä FM-radioasemilla.
Koko yhtyeen kvartettikokoonpano osallistui biisintekoon. Peter
Frampton soitti espanjalaista, akustista ja sähkökitaraa. Steve Marriott
vastasi kitaran lisäksi sitarista, perkussioista ja kosketinsoittimista Greg
Riddleyn huolehtiessa basson lisäksi kitarasta ja tamburiinista. Rumpusettinsä lisäksi
Jerry Shirley soitti perkussioita Marriottin käsialaa olevassa albumin avauskappaleessa The Sad Bag of Shaky Jake ja
tamburiinia, marakassia, tablaa sekä Wurlitzer-pianoa säveltämässään
kappaleessa Cold Lady. Steve Marriottin albumille työstämistä kappaleista erityisen onnistuneita
olivat akustisvoittoinen Every Mother’s Son, vasta
Humble Pien myöhäisemmässä tuotannossa lopulliseen kukkaansa puhjennutta
boogierocktyyliä mallikkaasti edustanut Down Home Again sekä erinomaisen
sielukas Silver Tongue. Peter Framptonin vastaavat pienet mestariteokset olivat
akustisvoittoinen Take Me Back, sekä erinomaisesti rullaava, sielukkaan
kertosäkeen kruunaama Only You Can See. Marriottin, Framptonin ja Ridleyn
yhteistyötä edustava akustisvoittoinen, suorastaan vastustamattomasti eteenpäin rullaava Home and Away lukeutuu myös pitkäsoiton terävimpään kärkeen ja lisäksi
maininnan ansaitsee onnistunut cover Buddy Hollyn klassikkokappaleesta
Heartbeat. Suuri osa albumin kappaleista on keväältä ja alkukesästä 1969,
jolloin Humble Pie äänitti yli kahden pitkäsoiton verran materiaalia.
Framptonin vanhan managementin vuoksi Humble Pien kakkosalbumin julkaisua
lykättiin kyseisen vuoden elokuuhun ja loppuvuodesta yhtye suuntasi
Yhdysvaltain-kiertueelle herättääkseen kiinnostusta myös levyjä ostavassa
yleisössä. Aivan kuten yhtyeen livekonsertit, jotka koostuivat akustisesta
osuudesta ennen sähköistä rockräjähdystä, myös Town and Country sisälsi
akustisvoittoisissa numeroissaan vaikutteita countrysta, folkista ja bluesista.
Kokonaisuutta tasapainottivat muutamat silkat hardrocknumerot. Town and
Countryn tuottajana Olympic -studioilla oli tunnettu Glyn Jones. Kyseisen
albumin jälkeen Humble Pie tuli palaamaan tavaramerkikseen muodostuneeseen
raskaampaan soundiin. Framptonin jätettyä yhtyeen vuonna 1971 Humble Pie jatkoi
boogierocktyyppisen musiikin parissa vuosikymmenen puoliväliin saakka. Vaikka
Marriott kasasi Humble Pien uudelleen 80-luvun alussa lineupilla, jossa myös
Jerry Shirley oli mukana, yhtye ei enää saavuttanut entisenveroista menestystä.
Marriottin kuoltua tulipalossa vuonna 1991 44-vuotiaana Humble Pien tarina sai
lopullisen päätöksensä. Yhtyeen musiikki jää kuitenkin elämään sen levyttämien suurimmaksi osaksi varsin laadukkaiden
albumien ansiosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti