Syyskuussa 1985 ilmestynyt Scarecrow on John Cougar
Mellencampin kahdeksas albumi, joka nousi artistin kotimaassa listakakkoseksi.
Sen pääsyn listakärkeen esti kandalaisen hardrockyhtyeen Heartin nimeä kantanut
paluualbumi. Toukokuussa 2005 ilmestynyt Scarecrown remasteroitu versio
sisälsi yhden bonuskappaleen, joka oli akustinen tulkinta albumin keskeiseen
hittimateriaaliin lukeutuvasta kappaleesta Small Town. Iskevä roketti The Kind
of Fella I Am pääsi mukaan jo pitkäsoiton originaaleille cd- ja
kasettiversiolle. Scarecrowlta poimittiin kolme top teniin noussutta
singlehittiä. R.O.C.K. in the USA nousi Billboardin listan kakkossijalle ja
Lonely Ol’ Night ja Small Town kohosivat kumpikin kuudenneksi. Lonely Ol’ Night
saavutti lisäksi kärkipaikan Mainstream Rock Tracks – listalla ja kyseessä oli
Mellencampin toinen kyseisen listan kärkeen noussut single. Vuonna 1989 Rolling
Stone listasi Scrarecrown sijalle 95. 80-luvun sadan parhaan albumin
listallaan. Arvostusta osakseen keräsivät niin Mellencampin rosoinen juureva
rock kuin artistin lyriikoiden kypsyneisyys. Rolling Stone raportoi myös
yhtyeen treenanneen kuukauden ajan ennen studioon menoa ja soittaneen sata
60-lukuista rockklassikkoa. Pitkäsoiton tuottajan Don Gehmanin mukaan
tarkoituksena oli oppia menneisyyden tunnusmerkeistä ja hyödyntää niitä uudella
tavalla Johnin sovituksissa. Albumin yleisteemaksi on tulkittavissa
amerikkalaisen unelman katoaminen korporatiivisen ahneuden tieltä. Rolling
Stonen mukaan Face of the Nationin, Minutes to Memoriesin ja Small Townin
kaltaisilla kappaleilla on suloisenkatkera, mietteliäs tunnelma. 60-luvun
rockille kunnianosoitukseksi kirjoitetun R.O.C.K. in the USA:n ohella albumin svengaavinta rokkausta tarjoaa erityisesti terhakan kitarariffin kruunaama
Justice and Independence 1985 Between a Laugh and a Tearin edustaessa
vivahteikkaampaa kitararockia. Myös rytmiikka korostuu kyseisellä albumilla
myönteisesti. Mellancampin itsensä mukaan albumin ideana on, että ihmiset
tarttuisivat yksilölliseen totuuteen, ja pitäisivät itsestään hieman enemmän.
Tässä mielessä raitaa You’ve Got to Stand for Something voi pitää albumin
eräänlaisena avainkappaleena. Mellancampin mukaan jokaisen pitäisi puolustaa
omaa totuuttaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti