Helmikuussa 1970 nauhoitettu ja 14. kesäkuuta samaisena vuonna
julkaistu Workingman’s Dead on Grateful Deadin neljäs studioalbumi. Sitä
seurannut pitkäsoitto American Beauty oli äänitetty melkoisen pian edeltäjänsä
jälkeen ja kyseiset albumit merkitsivät tyylillisesti voimakasta irtiottoa
Grateful Deadin varhaisemmasta, psykedeelistä rockia edustaneesta tyylistä.
Vuonna 2003 Workingman’s Dead sijoittui sijalle 262. Rolling Stonen 500
kaikkien aikojen parhaan albumin listalla. Samaisena vuotena pitkäsoitto julkaistiin
uudelleen kolmessa formaatissa; osana 12 cd:stä koostuvaa Golden Road 1965–1973
–nimistä boxia, yksittäisenä remasteroituna ja bonuskappaleita sisältävänä
cd:nä sekä DVD-audiojulkaisuna. Niistä kaksi ensin mainittua sisältävät
kahdeksan originaalilta vuoden 1970 albumilta puuttuvaa kappaletta. Vuonna 2014
Workingman’s Deadista ilmestyi uusintajulkaisuna tuplavinyyliversio. Albumi
äänitettiin San Franciscon Pasific High – studioilla ainoastaan yhdeksän päivän
aikana. Edellistä pitkäsoittoaan, vuonna 1969 ilmestynyttä Aoxomoxoaa yhtye oli
työstänyt epäilyksien vallassa ja myös Workingman’s Deadin levytys osui
vaikeaan ajanjaksoon. Grateful Deadin johtohahmo Jerry Garcia on maininnut,
että albumin tyyliin vaikuttivat paitsi yhteistyö tekstittäjä Robert Hunterin
kanssa, myös ystävyys Crosby, Stills and Nashin kanssa. Kolmikon harjoittama
stemmalaulu oli tehnyt Deadin jäseniin vaikutuksen ja he päättivät hyödyntää
sitä omassa musiikissaan. Uncle John’s Bandin, High Timen ja Cumberland Bluesin
kaltaisille kappaleille olivatkin tunnusomaisia korkeat stemmat ja laululliset
koostumukset, jollaisia yhtyeen tuotannossa ei ollut aikaisemmin kuultu.
Grateful Deadin vuonna 1992 ilmestyneen oraalisen historiikin Aces Back to Back
mukaan kesän 1968 aikana Stephen Stills asui Dead-rumpali Mickey Hartin luona Novatossa
noin kolme kuukautta Crosby, Stills and Nashin ensimmäisen albumin aikoihin.
Stills ja David Crosby saivat Garcian ja Bob Weirin kiinnostumaan äänestä
pyhänä instrumenttina. Tämän myötä Grateful Dead siirtyi puhtaasta
improvisaatiosta kohti kappaleorientoituneempaa musiikillista ilmaisua.
Workingman’s Deadilla Grateful Deadin voi todeta löytäneen kappaleen ja sen
seuraajaan American Beautyyn ehdittäessä yhtyeellä oli harmoniat kappaleiden
tekemistä varten. Warner Bros julkaisi Workingman’s Deadilta singleformaatissa
kappaleet Uncle John’s Band/New Speedway Boogie sekä Casey Jones/Easy Wind,
mutta ne saivat osakseen ainoastaan vähäistä radiosoittoa. Myös yhtyeen
tekstittäjä Robert Hunter on mukana seitsemäntenä jäsenenä albumin
kansikuvassa. Rolling Stonen lukijat äänestivät Workingman’s Deadin vuoden 1970
parhaaksi albumiksi. Se jätti taakseen kaksi niin ikään kiistatonta
klassikkolevyä, eli Crosby, Stills, Nash and Youngin Deja Vun ja Van Morrisonin
Moondancen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti