Ken Hensley:Proud Words on a Dusty Shelf
Vuonna 1973 ilmestynyt Proud Words on a Dusty Shelf on Uriah
Heepin kosketinsoittajan, keskeisimmän biisintekijän ja myös solistina ja
kitaristina toimineen Ken Hensleyn esikoissooloalbumi. Se levytettiin joulukuun
1971 ja seuraavan vuoden joulukuun välisenä aikana. Uriah Heepin jäsenistöstä
kyseisen albumin työstämiseen osallistui lisäksi rytmiryhmä, eli basisti Gary
Thain ja rumpali Lee Kerslake. Kokonaisuutena kyseessä voi todeta olevan
emoyhtyeelle tunnusomaista tyyliä rauhallisempi albumikokonaisuus, jonka
instrumentaatiota hallitsevat akustinen kitara sekä piano. When Evening Comes
käynnistää Hensleyn soolodebyytin melko rivakan kitaroinnin kera. Artistin
taidot solistina tulevat välittömästi esiin ja kyseessä on tyylitajuisen
melodian kannattelema rockpala, jossa Hensley pääsee myös sooloilemaan skebansa
kanssa. From Time to Time edustaa aluksi akustisvoittoista Hensleyn upean
vokalisoinnin hallitsemaa balladiosastoa. Rytmiryhmän päästyä mukaan
kappaleessa hyödynnetään myös syntetisaattoria. A King Without a Throne on
keskitempoinen ja pianovoittoinen, edelleen Hensleyn pettämättömän melodiantajun
esiin tuova raita. Eräänlaisesta pitkäsoiton nimikappaleesta käyvä Proud Words
rokkaa tuhdimmin ja emoyhtyeelle uskolliseen tyyliin. Itse asiassa jopa Ken
Hensleyn vokalisointi muistuttaa kyseisellä raidalla Heep-solisti David Byronia
ja vastaavasti kitarointi Heepin varsinaista keppimiestä Mick Boxia. Vielä lähemmäksi
Uriah Heeppiä tyylillisesti päästään keskitempoisessa rockpalassa Fortune, joka
vakuuttaa erityisesti mielikuvitusrikkaalla ja suorastaan dramaattisella
sovituksellaan. Black Hearted Ladylla on tarjottavaan akustinen, polveileva
kitarariffi, joka sopii osaltaan mainiosti sydänsuruja käsittelevään
kappaleeseen. Go Down jatkaa onnistunutta operointia melodisen ja
keskitempoisen materiaalin parissa. Pitkäsoiton rokkaavamman osaston
huippuhetki lienee melodisuuden ja voiman oivallinen yhdistelmä Cold Autumn
Sunday, josta muodostui myös ansaitusti suosikki FM- radioasemilla, ja jossa
Ken pääsee perinteisempien ansioidensa lisäksi loistamaan myös kitaran
varressa. Miellyttävän seesteisessä päätösraidassa The Last Time on slidekitaroineen
jopa hienoista countryhenkeä. Hensleyn soolodebyytin ainoa hienoinen
täytekappale on näkemys edellisenä vuotena Uriah Heepin pitkäsoitolla Magician’s
Birthday julkaistusta pianoballadista Rain, jonka versio ei ratkaisevasti eroa
Heepin näkemyksestä. Pienestä kauneusvirheestä huolimatta Hensleyn
esikoisalbumi on kokonaisuutena varsin onnistunut ja monet artistin tuotantoa
laajasti tuntevat kohottavat sen jopa aivan kärkikastiin emoyhtyeen klassisimpien
albumien tavoin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti