22. elokuuta 1912 syntynyt ja 21. kesäkuuta 2001 menehtynyt John Lee Hooker oli amerikkalainen blueskitaristi, solisti ja biisintekijä. Torpparin poika nousi tunnettuuteen esittämällä sähkökitaralla toteutettua adaptaatiota Delta-bluesista. Tyylissään Hooker hyödynsi myös monia muita elementtejä, kuten puhuvaa bluesia ja pohjoisen Missisippin Hill country bluesia. Hän kehitti omanlaisensa kulkevaan rytmiin perustuneen boogietyylinsä, joka erosi voimakkaastikin 1930–40 lukujen pianovoittoisesta boogie-woogiesta. Hookerin tunnetuimpiin kappaleisiin lukeutuvat esimerkiksi Boogie Chillen, Crawling King Snake, Dimples, Boom Boom sekä One Bourbon, One Scotch, One Beer. Useat Hookerin myöhäisempään tuotantoon lukeutuvista albumeista, kuten vuoden 1989 The Healer ja vuonna 1991 ilmestynyt Mr Lucky olivat listamenestyksiä niin Yhdysvalloissa kuin Britanniassakin. Vuonna 1997 ilmestynyt pitkäsoitto Don’t Look Back voitti seuraavana vuotena Grammyn. Hookerin synnyinpaikasta on saatavilla eriävää tietoa. Missisippin Talahachie County lienee syntymäpaikkavaihtoehdoista todennäköisin. Hookerin virallisen kotisivun mukaan artistin syntymävuosi oli 1917. Hookerin ensimmäinen kosketus musiikkiin olivat spirituaalit. Vuonna 1921 hänen vanhempansa erosivat. Seuraavana vuotena Hookerin äiti meni naimisiin blueslaulaja William Mooren kanssa. Häneltä Hooker sai ensimmäiset kitaraoppinsa ja myöhemmin hän antoi Moorelle kunnian erottuvasta kitaransoittotyylistään. Moore oli hänen ensimmäinen merkittävä vaikuttajansa bluesin saralla. Louisianassa hän oppi soittamaan yhteen sointuun perustunutta bluesia, joka erosi voimakkaasti tuonaikaisesta Delta-bluesista. 14-vuotiaana John Lee Hooker karkasi kotoaan eikä koskaan enää nähnyt äitiään tai isäpuoltaan. 1930-luvun puolivälissä Hooker asui Memhisissä, missä hän työskenteli New Daisy-teatterissa ja esiintyi silloin tällöin erilaisissa juhlissa.
Toisen
maailmansodan aikaan hän työskenteli tehtaissa eri kaupungeissa. Vuonna 1943
vakinaiseksi työpaikaksi vakiintui Detroitin Ford Motor Company. Hän esiintyi säännöllisesti Hastings Streetin
bluesclubeissa ja – baareissa. Ne olivat Detroitin itäosan mustan
viihdeteollisuuden kehto. Pianisteistaan tunnetussa kaupungissa kitaristit
olivat harvinaisuus. Hookerin suosio kasvoi hänen esiintyessään Detroitin
clubeissa ja pian akustinen kitara sai vaihtua ensimmäiseen sähköiseen. Hookerin
levytysura alkoi vuonna 1948, jolloin Los Angelesissa operoinut Modern Records
julkaisi häneltä demon, jonka Hooker oli äänittänyt Detroitissa Bernie
Besmanille. Kyseinen single Boogie Chillen, muodostui hitiksi ja vuoden 1949
suosituimmaksi tumman artistin tekemäksi levyksi. Hooker omaksui
traditionaalisia blueslyriikoita, mutta myös kirjoitti originaalejaan.
50-luvulla tummat artistit eivät juuri saaneet rahaa levytyksistään. Niinpä
Hooker levytti kappaleistaan variaatioita eri levy-yhtiöille etukäteispalkkiota
vastaan ja pseudonyymejä käyttäen. Esimerkiksi Chess Recordsille hän levytti
nimellä John Lee Booker. Hookerin varhaiset kappaleet olivat Bernie Besmanin
äänittämiä. Hän soitti harvoin standardilla rytmillä ja muutti kappaleiden
tempoa niiden tarpeiden mukaan. Kyseinen seikka teki taustamuusikoiden
hyödyntämisestä vaikeaa. Nämä kun eivät olleet tottuneet Hookerin
musiikillisiin päähänpistoihin. Näihin aikoihin Hooker levytti ja konsertoi
Eddie Kirklandin kanssa. Myöhäisemmissä, chicagolaiselle Vee Jay Recordsille
tehdyissä äänityksissä hyödynnettiin myös studiomuusikoita. Heihin lukeutui
Eddie Taylor, joka osasi käsitellä Hookerin musiikillisia oikkuja. Hookerin
ydintuotantoon lukeutuvat Dimples ja Boom Boom julkaistiin alun perin Vee
Jaylla. Vuonna 1980 ilmestyneessä elokuvassa Blues Brothers Hooker esiintyi
katusoittajana.
Hookerin vuonna 1989 ilmestyneellä pitkäsoitolla The Healer
vierailivat esimerkiksi Carlos Santana ja Bonnie Raitt. Hooker levytti useita
kappaleita Van Morrisonin kanssa. Kaksikko teki myös yhteisesiintymisiä ja
niitä myös julkaistiin albumilla A Night in San Francisco. 19. joulukuuta 1989
Hooker esitti Boogie Chillenin Rolling Stonesin ja Eric Claptonin kanssa
Atlantic Cityssä, New Jerseyssä. Kyseinen konsertti kuului Stonesien Steel
Wheels-kiertueeseen ja se nähtiin livenä kaapelitelevisiossa. Hooker sairastui juuri ennen
Euroopan-kiertuettaan vuonna 2001 ja kuoli nukkuessaan 21. kesäkuuta kyseisenä
vuotena. Hänen uskotaan olleen parin kuukauden päässä 89-vuotispäivästään. Hooker
on haudattu Chimesin kappaliin Oaklandissa, Kaliforniassa. Hookerin viimeinen
levytys studiossa kitaristina ja solistina oli Pete Searsin kanssa kirjoitettu
kappale Elisabeth. Mukana oli Hookerin Coast to Coast Blues Bandin jäseniä ja
Sears pianistina. Äänitys tapahtui 14. tammikuuta 1998 Bayview- studioilla
Richmondissa, Kaliforniassa. Hookerilla on muun muassa tähtensä Hollywood Walk
of Famella ja vuonna 1991 hän pääsi Rock N’ Roll Hall of Fameen. Hookerin
kappaleista Boogie Chillen ja Boom Boom pääsivät 500 rockia muokanneen
kappaleen listalle. Boogie Chillen pääsi myös vuosisadan kappaleiden joukkoon.
Vuonna 1980 Hooker pääsi Blues Hall of Fameen. Vuonna 2000 Hooker vastaanotti
Grammyn elämäntyöstään. 1960-luvun alkupuolella Hooker saavutti vakaan soolouran
blues ja folkmusiikin diggareiden keskuudessa. Hän vetosi myös valkoiseen
yleisöön ja antoi nuorelle Bob Dylanille tilaisuuden. Ikäännyttyään Hooker
lisäsi taustamuusikoidensa määrää. Vaikka hän asui Detroitissa suuren osan elämästään,
hän oli musiikillisesti lähempänä etelävaltioiden bluestyyliä kuin Chicaco
Bluesia. Hookerin sähkökitaransoittotyyli yhdisti Delta bluesia sodanjälkeiseen
sähköiseen bluesiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti