The Velvet Underground & Nico on maaliskuussa 1967 Verve Recordsin julkaisemana ilmestynyt amerikkalaisen rockyhtyeen Velvet Undergroundin esikoisalbumi. Se oli äänitetty edellisen vuoden aikana Andy Warholin multimediakiertueen aikana. Velvet Undergroundin esikoisalbumi saavutti jo omana aikanaan huomiota lähes tabuaiheisilla teksteillään. Pitkäsoiton tekstit käsittelivät nimittäin esimerkiksi huumeiden käyttöä, prostituutiota, masokismia, sadismia ja seksuaalista poikkeavuutta. Vaikka Velvet Undergroundin debyytti jäi omana aikanaan lähes täysin vaille sekä kaupallista, että kriitikoiden huomiota, on siitä myöhemmin muodostunut eräs rockin historian vaikutusvaltaisimmista ja arvostetuimmista albumeista. Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla Velvet Underground & Nico sijoittui niinkin korkealle, kuin kolmanneksitoista. Vuonna 1982 muusikko Brian Eno mainitsi, että vaikka Velvet Undergroundin debyyttiä meni ensi alkuun kaupaksi ainoastaan 300 000 kappaletta, jokainen levyn ostajista perusti oman yhtyeensä. Velvet Underground & Nicon levytyksestä vastasi Velvet Undergroundin ensimmäinen professionaali lineup, jonka muodostivat Lou Reed, John Cale, Sterling Morrison ja Maureen Tucker. Saksalainen laulajatar Nico, joka oli esiintynyt yhtyeen kanssa sen managerin Andy Warholin kehotuksesta, oli leadvokalistina raidoilla I’ll Be Your Mirror, Femme Fatale ja All Tomorrow’s Parties ja lauloi taustoja Sunday Morningilla. Kyseessä oli myös Velvet Undergroundin tuonaikainen livekokoonpano. Suurin osa albumin kappaleista äänitettiin huhtikuun puolivälissä neljän päivän aikana Manhattanin Scepter-studioilla. Äänitysten jälkeen Columbia Recordsin myyntijohtajana toiminut Norman Dolph pyrki hankkimaan Velvet Undergroundin asetaattilevylle jakelijan, mutta levy-yhtiöistä Columbia, Atlantic Records ja Elektra Records sanoivat ei.
Atlantic kieltäytyi
tekstien huumeviittausten takia ja Elektraa ei miellyttänyt John Calen
alttoviulun soitto. MGM Recordsin omistama Verve Records hyväksyi lopulta
levytykset Columbian jättäneen tuottaja Tom Wilsonin ansiosta. Toukokuussa 1966
TTG – studioilla Hollywoodissa nauhoitettiin kolme kappaletta lisää, eli raidat
I’m Waiting for the Man, Venus in Furs ja Heroin. Vielä samaisen vuoden
marraskuussa Hollywoodin Mayfair Recording Studiossa olivat vuorossa singlekappaleeksi
valitun Sunday Morningin äänitykset. Valtaosasta Velvet Undergound and Nicon
tekstejä vastannut Lou Reed ei ollut aikeissa kirjoittaa valitsemistaan
teemoista niiden shokkiarvon vuoksi. Reed oli esimerkiksi Raymond Chandlerin ja
William S Burroughsin teosten ystävä ja hänen mielestään niiden sisällön
saattoi mainiosti siirtää rockmusiikkiin. Lisäksi albumilta löytyy myös
popmusiikille tunnusmaisempia teemoja, kuten esimerkiksi Nicon inspiroimassa I’ll
Be Your Mirrorissa. Albumin musiikilliseen ilmeeseen vaikutti erityisesti useita
tavanomaisesta poikkeavia instrumentteja hallinnut John Cale. Vajaa vuosikymmen
ilmestymisensä jälkeen Velvet Underground & Nico alkoi saavuttaa huomattavan
myönteisiä arvosteluja rockkriitikoiden taholta. Albumin vaikutus uudempaan
rockmusiikkiin alettiin tunnustaa yleisesti. Populaarimusiikin vuoden 1998
tietosanakirjassa Colin Larkin kuvasi albumia voimakkaaksi kokoelmaksi, joka
esitteli Reedin ratkaisevasti urbaaneja hullaantumisia, lumoutumista
katukulttuuriin ja tirkistelyyn rajoittunutta amoralismia. Huhtikuussa 2003
Spin-aikakauslehti sijoitti Velvet Undergroundin debyytin 15 kaikkien aikojen
vaikutusvaltaisimman albumin listan kärkisijalle. Vuonna 2006 Q-lehden lukijat
äänestivät sen sijalle 42. sadan kaikkien aikojen parhaan albumin listalla.
Samaisen vuoden heinäkuussa Observerin 50 musiikkia muuttaneen albumin listalla
Velvet Underground & Nico sijoittui kärkeen. Tuottaja Tom Wilson jatkoi
työskentelyä yhtyeen kanssa vuoden 1967 aikana ja hän toimi tuottajana yhtyeen seuraavana
vuotena ilmestyneellä pitkäsoitolla White Light/White Heat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti