Helmikuussa 1970 ilmestynyt Shazam on brittiläisen
rockyhtyeen The Moven toinen, Regal Zonophonen julkaisema studioalbumi. Se
merkitsi siirtymää yhtyeen 60-luvun popsinglejen ja The Moven johtohahmon Roy
Woodin käynnistämän seuraavan projektin, progressiivisen Electric Light
Orchestran välillä. Kyseessä oli lisäksi viimeinen Moven pitkäsoitto, jonka
työstämiseen yhtyeen originaali solisti Carl Wayne osallistui. Shazamin voi
todeta vanginneen vinyylille The Moven vuoden 1969 keikkaohjelmiston.
Musiikillisesti kyseessä oli rikas kokonaisuus, joka yhdisti Kalifornian
psykedeelisiä soundeja, raskaita kitarariffejä ja rumpufillejä sekä viitteitä
klassisiin säveltäjiin. Shazam sai kriitikoilta välittömästi erinomaiset
arvostelut. Esimerkiksi Rolling Stonen keväällä 1969 julkaistu arvio oli
suorastaan ylistävä. Shazam on yleisesti kohotettu The Moven parhaaksi albumiksi.
Suuri osa vuodesta 1969 The Movella oli kulunut konsertoidessa Englannin
kabareissa. Kyseinen miljöö oli ollut solisti Waynen, toisin kuin yhtyeen
johtohahmo Woodin mieleen. The Moven siirryttyä konsertoimaan Yhdysvaltoihin
kyseisen vuoden syksyllä yhtye alkoi suosia kovempaa soittovolyymiä. Shazamin
ykköspuoli koostuu yhtyeen originaaleista ja ja kakkospuoli covereista. Kyseinen
ratkaisu kuvastaa osaltaan niitä lukuisia musiikillisia suuntia, joita yhtye
hyödynsi tuotannossaan.Wayne oli solistina esimerkiksi Woodin käsialaa
olleessa kauniissa balladissa Beautiful Daughter. Kyseistä kappaletta
kaavailtiin jopa singlejulkaisuksi Curlyn jatkoksi, mutta ideasta luovuttiin
Waynen erottua yhtyeestä pian Shazamin julkaisun jälkeen. Raskaampaa tyyliä
albumilla edustivat etenkin raidat Hello Susie ja Don’t Make My Baby Blue.
Niistä ensin mainittu oli ollut aikaisemmin hitti Amen Cornerille, joskin
yhtyeen näkemys oli huomattavasti The Movea poporientoituneempi.
Cherry Blossom
Clinic Revisited kävi debyyttialbumin kappaleen Cherry Blossom Clinic
jatko-osasta. Hidastempoisempi kappale sisälsi Waynen puhuman säkeistön. Jousia
ei käytetty, mutta silti kitarat soittivat viitteitä Bachin ja Tchaikovskyn
klassisista sävellyksistä. Shazam on rumpali Bev Bevanin suosikki The Moven
albumeista. Roy Woodille vuosi 1969 jäi mieleen epätasaisena The Moven uralla.
Heti alkuvuodesta kotimaassa listakärkeen nousseen singlen Blackberry Way
jälkeen basisti Trevor Burton vaihtui Rick Priceen ja helmikuuksi suunniteltu
kiertue Yhdysvalloissa peruuntui kyseisen seikan johdosta. Kun kiertue viimein
syksyllä totetui, se muodostui taloudellisesta aspektista tarkasteltuna
epäonnistuneeksi. Woodin ja Waynen egot kalskahtelivat voimakkaasti yhteen.
Woodin mielestä The Move oli musiikillisesti päässyt niin pitkälle, kuin sen
oli mahdollista päästä. Hän olisi halunnut yhdistää rockin jousiin ja kyseinen
pyrkimys saatiin alulle Electric Light Orchestran perustamisen myötä. Wayne
sitä vastoin olisi halunnut jatkaa yhtyeessä ja palata alkuaikojen
poporientoituneempaan ilmaisuun. Wayne jopa kaavaili Burtonin paluuta yhtyeeseen.
Vaikka Wood keskittyisi ELO:oon, hän jatkaisi silti kappaleiden säveltämistä
myös Movelle. Wood, Bevan ja Price tyrmäsivät kyseisen idean. Palaaminen
Amerikan-kiertueen jälkeen Britanniassa kabareeympäristöön oli Woodille
viimeinen niitti. Kyseinen The Move-lineup tuli tiensä päähän Sheffieldissä
tammikuussa 1970. Wayne jätti yhtyeen juuri ennen Shazamin julkaisua ja hänet
korvasi Jeff Lynne. Wood oli pyytänyt Lynneä mukaan Moveen jo varhaisemmin,
mutta tuolloin tämä halusi keskittyä The Idle Race – yhtyeeseensä. Lynne
hyväksyi uuden tarjouksen sillä ehdolla, että kaksikko keskittyisi pian
täysipainoisesti luotsaamaan Electric Light Orchestraa. Yhtyeen kotimaassa
Shazam ei ollut erityisen suuri menestys. Runsaammin huomiota sai single
Brontosaurus, joka oli ensimmäinen The Moven levytys, jolla Lynne oli mukana.
A&M Recordsin julkaistua albumin Yhdysvalloissa sen tiukat harmoniat ja
pitkät soolot tekivät pitkäsoitosta kulttiklassikon. Shazam toimi The Moven
käyntikorttina amerikkalaisyleisölle ja albumilla oli oma keskeinen
vaikutuksensa esimerkiksi Kissin ja Cheap Trickin musiikillisen tyylin
muotoutumiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti