The Clash:The Clash
Brittiläisen punkrockin kenties merkittävimmän yhtyeen The
Clashin nimeä kantanut esikoispitkäsoitto ilmestyi kahdeksas huhtikuuta 1977
CBS Recordsin julkaisemana. Se oli äänitetetty samaisen vuoden helmikuussa
kolmen viikonlopun aikana CBS:n Studio 3:ssa. Kolmansien äänityssessioiden
aikana albumi oli saatu myös miksatuksi valmiiksi ja nauhat olivat CBS:llä
maaliskuun alussa. Pitkäsoiton kansitaiteesta vastasi puolalainen Roslaw Zaybo.
Kate Simonin käsialaa ollut valokuva oli napattu yhtyeen treenikämpän ovea
vastapäätä Camden Marketissa. Rumpali Terry Chimes oli vielä tuolloin The
Clashin täysivaltainen jäsen, mutta hän ei esiintynyt kansikuvassa, sillä oli
jo aikaisemmin päättänyt jättää yhtyeen. Legendaarisen esikoissinglen White
Riotin versiota ei ollut levytetty albumia varten, vaan kyseessä oli demo.
Kakkospuolen avaus Career Opportunities hyökkää Englannin tuonaikaista
taloudellista ja poliittista tilannetta vastaan. Mick Jonesin kirjoittaman
Remote Controlin aiheena ovat konsertteja peruneet byrokraatit. Rivakassa
Protex Bluessa kuullaan myös Jonesin leadvokalisointia. Brittiläisten Amerikan ihailua kritisoinut I’m So Bored with the
USA kehittyi Jonesin käsialaa olleesta kappaleesta I’m So Bored with You. Cover Junior Murvinin kappaleesta
Police and Thieves päätyi mukaan The Clashin debyytille viime hetkellä, ettei
albumi olisi jäänyt ajallisesti alimittaiseksi. Viimeisenä pitkäsoiton kappaleista nauhoitettiin silti Charles Shaar Murrayn The Clashin varhaiseen esiintymiseen kriittisesti
suhtautuneelle konserttiarviolle nootiksi kirjoitettu Garageland, joka päätyi
coveriksi Pelle Miljoona & 1980:n keikkaohjelmistoon ja pääsi myös mukaan livealbumille Näyttämökuvia. Vastaavasti Ratsian upealla esikoisalbumilla versioitiin 48 Hours luontevasti nimellä 48 tuntia. Punkyhtyeen albumiksi
The Clashin esikoista voi pitää reggae- ja rock and roll- vaikutteissaan varsin
monipuolisena. Pitkäsoitto saavutti heti ilmestyttyään myönteiset arviot ja kipusi
sijalle 12. brittilistalla. Esimerkiksi The Village Voicen Robert Christgaun
mielestä The Clashin debyytin brittiversio oli 70-luvun paras albumi.
Helmikuussa 1993 albumi sijoittui kolmanneksitoista The New Musical Expressin
kaikkien aikojen parhaiden albumien listalla. Samaisen musiikkilehden 70-luvun
parhaiden albumien listalla The Clashin debyytin sijoitus oli kolmas. Vuonna
2000 Q-lehden sadan kaikkien aikojen parhaan brittiläisen albumin listalla The
Clash saavutti sijan 48. Vuonna 2003 Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan
albumin listalla The Clashin debyytin jenkkiversio saavutti sijan 77. Samana
vuonna Mojon 50 merkittävimmän punkalbumin listalla The Clashin debyytti oli
upeasti toisena. Pitkäsoitto pääsi myös mukaan Robert Dimeryn teokseen 1001
Albums You Must Hear Before You Die.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti