Judas Priest:Sin After Sin
Sin After Sin on englantilaisen heavy metal –yhtye Judas
Priestin kolmas, vuonna 1977 ilmestynyt pitkäsoitto. Kyseistä albumia voi
monessakin mielessä pitää käänteentekevänä yhtyeen uralla. Kyseessä on
nimittäin yhtyeen ensimmäinen suurelle levy-yhtiölle tekemä albumi. Sen
tuottamisesta vastasi Deep Purplen legendaarisesta Mark II – kokoonpanosta tuttu
basisti Roger Glover ja tyylillisesti albumi sinetöi Judas Priestille
tunnusomaisen heavytyylin. Kahdella yhtyeen aikaisemmalla pitkäsoitolla Rocka Rolla
sekä Sad Wings of Destiny orastaneet vaikutteet progressiivisesta ja
bluesrockista olivat lähes poispyyhityt. Radiosoitosta albumilla pääsi
nauttimaan sen covertuotantoa edustanut raaka näkemys folkrockin keskeisiin tekijöihin
lukeutuvan Joan Baezin kappaleesta Diamonds and Rust. Judas Priestin
kakkosalbumi Sad Wings of Destiny oli herättänyt CBS Recordsin huomion ja uuden
managerinsa David Hemmingsin tukemana yhtye solmi levytyssopimuksen kyseisen
yhtiön kanssa. Samalla entinen sopimus Gull-yhtiön kanssa päättyi ja yhtyeen
kahdesta ensimmäisestä albumista sekä demoista tuli kyseisen yhtiön omaisuutta.
Harjoitukset albumia varten tapahtuivat Pinewood – studioilla Lontoossa ja
äänitykset käynnistyivät tammikuussa 1977 The Whon Rampant – studioilla Batterseassa.
Äänitysten loppuvaiheessa Simon Philips korvasi Alan Mooren yhtyeen rumpalina.
Diamonds and Rustin coverversio oli Roger Gloverin idea. Phillipsillä oli
velvoitteita toisen yhtyeen kanssa ja kiertueelle rumpaliksi palkattiinkin
Fancy-yhtyeen Les Binks, joka soitti tuplabassorumpuja ja kykeni toistamaan Sin
After Sinin soundin keikkakontekstissa. Sin After Sinin tiimoilta Judas Priest
teki ensimmäisen Yhdysvaltain-kiertueensa, jolla yhtye lämmitteli REO
Speedwagonia sekä Foreigneria. Lisäksi yhtye soitti kaksi keikkaa Led Zeppelinin
lämmittelijänä Oaklandissa Day on the Green – festivaalilla. Judas Priest avasi
myös 1977 Superjamin ennen REO Speedwagonia ja Ted Nugenttia St. Louisin Bush
Memorial Stadiumilla. Edellisiltä pitkäsoitoilta tutut progevaikuttteet olivat
Sin After Sinillä läsnä vielä moniosaisen Sinnerin sekä Let Us Prey/Call for
the Priestin kaltaisissa kappaleissa. Goottityyliä albumilla edustivat Last
Rose of Summer sekä Here Come the Tears. Goottivaikutteita oli kuultavissa
vielä Judas Priestin seuraavalla pitkäsoitolla Stained Classillä. Sin After
Sinin kahdeksasta raidasta keikkastandardeiksi muodostuivat ainoastaan Sinner
sekä cover Diamonds and Rust. Sin After Sinistä muodostui kohtuullinen
menestys, sillä albumi saavutti brittilistalla 23 sijan. Kyseessä oli myös
ensimmäinen Priestin yhdestätoista vähintään kultalevyksi myyneestä pitkäsoitosta.
Tuplabasareineen ja nopeine kuudestoistaosanuotteineen Sin After Sinistä
kehkeytyi merkittävä albumi, joka vaikutti osaltaan etenkin trashmetallin
kehitykseen. Sen kappaleista Slayer versioi jo vuonna 1988 Dissidenti
Aggressorin ja Arch Enemy teki coverin Starbreakeristä. Sin After Sin oli
ensimmäinen Priestin vuonna 2001 ilmestyneistä, remasteroiduista ja bonuskappaleilla
täydennetyistä cd-uudelleenjulkaisuista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti