Sam & Dave oli yhdysvaltalainen soul ja R&B-duo, joka esiintyi yhdessä vuodesta 1961 vuoteen 1981. Korkeasta tenoriäänestä vastasi 12. lokakuuta kuluvaa vuotta 80 vuotta täyttänyt Samuel David Moore ja baritonista/matalammasta tenoriäänestä huolehti yhdeksäs toukokuuta 1937 syntynyt ja yhdeksäs huhtikuuta 1988 edesmennyt Dave Prater. Rock and Roll Hall of Famen mukaan kyseessä on kaikkien aikojen menestynein soulduo, joka toi popmusiikkiin mustan gospelin sävyjä. Suurin osa Sam & Daven kappaleista oli äänitetty Staxin studioilla Memphisissä vuosien 1965 ja 1968 välillä. Kyseisen aikakauden etelän soulin klassikoista mainittakoon ensi alkuun Soul Man, Hold On I'm Coming, I Thank You ja When Something's Wrong with My Baby. Duon Stax-vuosien aikana kukaan soulartisti Aretha Franklinia lukuun ottamatta ei saavuttanut Sam & Davea runsaammin listamenestyksiä. Niihin lukeutui kymmenen top 20:een noussutta singleä ja kolme top teniin noussutta pitkäsoittoa. Kaksikon crossover-menestys listoilla, johon sisältyi muun muassa kaksi top teniin noussutta singleä, helpotti valkoisen popyleisön keskuudessa hyväksyvää suhtautumista soulmusiikkia kohtaan. Soul Man oli eräs ensimmäisistä poplistojen kärkeen nousseista kappaleista, jonka otsikossa mainittiin sana soul kyseisen musiikkityylin määrittelemisen helpottamiseksi. Kyseinen kappale nousi poplistojen kärkeen marraskuussa 1967 ja useat merkittävät tahot, kuten Rock and Roll Hall of Fame ja Rolling Stone ovat nimenneet sen 50 viime vuoden vaikutusvaltaisimpien kappaleiden joukkoon. Esimerkiksi lempinimistä The Dynamic Duo ja Double Dynamite tutuksi tulleet Sam & Dave olivat eräitä 60-luvun tiukimmista live-esiintyjistä. Lauluyhtyeen diggareiksi ovat tunnustautuneet esimerkiksi Bruce Springsteen, Al Green, The Jam ja Stevie Winwood.
Soulia ja rhythm and bluesia 80-luvulla uudelleen popularisoinut The Blues Brothers koostui Sam & Dave-diggareista. Sen suurin hitti oli cover Soul Manista ja myös yhtyeen lavaesiintyminen oli paljosta velkaa Sam & Davelle. Moore ja Prater omasivat kumpikin gospeltaustan. Heidän keskeisistä vaikuttajistaan mainittakoon Jackie Wilson ja Sam Cooke. Yhdessä kaksikko suoritti debyyttiesiintymisensä Miamin Kings of Heart -clubilla ja aloitti välittömästi yhteistyön. Samassa paikassa esiintynyt soullaulaja ja levytuottaja Steve Alaimo kiinnitti duon Marlin Recordsille. Kahden vuonna 1962 ilmestyneen singlen jälkeen Henry Stone auttoi sopimuksen solmimisessa Roulette Recordsin kanssa. Vuosien 1962-64 välillä ilmestyi kuusi singleä. Kesällä 1964 Stone esitteli duon Atlantic Recordsin Jerry Wexlerille, joka kiinnitti yhtyeen talliinsa. Vaikka kyseisen levy-yhtiön artisteja olivatkin, Sam & Dave työskentelivät Stax Recordsin muusikoiden kanssa. Kaksikon eteläiset juuret ja gospelmusiikin vaikutus pääsivät tällöin parhaiten oikeuksiinsa. Biisintekijöiden joukossa oli MG's-yhtyeen kitaristi Steve Cropper, joka oli mukana kirjoittamassa puolta yhtyeen kahdeksasta ensimmäisestä levytyksestä. Niitä seurasi yhteistyö suhteellisen uusien, mutta taidokkaiden biisintekijöiden ja tuottajien, Iisac Hayesin ja David Porterin kanssa. He vastasivatkin duon suurimpien hittilevyjen kirjoittamisesta ja tuottamisesta. Mooren ja Praterin mukaan heillä oli suuri vaikutus duon laulutyylin kehittymiseen. Kaksikon Stax-levytykset saivat taustalleen maailmanluokan muusikoita, jotka usein osallistuivat myös biisien kirjoittamiseen. Housebandina oli Booker T and the MG's ja puhallinsektiona Mar-Keys, jotka olivat myös mukana esimerkiksi Otis Reddingin ja Wilson Pickettin levyillä.
Sam & Daven vuoden 1967 levytysten tuotantotyöstä vastasi Staxin perustaja Jim Stewart, joka loi nk. The Memphis Soundin äänittämällä livenä yhdellä otolla. Hänen miksauksensa sallivat instrumenttien erottamisen ja kunkin instrumentin erottuvan vaikutuksen kappaleen yleiseen tunnelmaan. Kolmas Hayesin ja Porterin käsialaa ollut single You Don't Know Like I Know nousi kolmanneksi r&b-listalla vuonna 1966. Kyseessä oli ensimmäinen kymmenestä top 20:een nousseesta listahitistä yli kolmen vuoden aikana ja kaiken kaikkiaan 14 r&b-listalle nousseesta hitistä duon uran aikana. Maaliskuussa 1966 julkaistu Hold on I'm Coming oli valtaisa hitti Sam & Davelle. Listakärkeen se nousi kesäkuussa ja Billboardin r&b-listoilla se nimettiin vuoden 1966 ykköskappaleeksi. Vuonna 1988 Rolling Stone nimesi kyseisen kappaleen viimeisten 25 vuoden sadan parhaan kappaleen listalle. Kultalevyn miljoonan kappaleen myynnistä se sai vuonna 1995, 29 vuotta julkaisunsa jälkeen. Kyseessä oli myös ensimmäinen kappale, jossa Porter lauloi ensimmäisen säkeistön ja karheaäänisempi Prater vastauksenomaisesti toisen säkeistön. Kyseistä konseptia hyödynnettiin useilla yhtyeen myöhäisemmillä levytyksillä. Samanniminen pitkäsoitto ilmestyi vuoden 1966 huhtikuussa. Se viihtyi listoilla 19 viikkoa ja kävi myös ykkösenä. Kaksikon seuraava suuri hitti oli tammikuussa 1967 julkaistu When Something is Wrong with My Baby. Kyseessä oli yhtyeen ainoa suuri balladihitti ja ainoa kappale, jolla Dave lauloi soolona ensimmäisen säkeistön. Sam & Daven toinen Staxilla julkaisema albumi oli joulukuussa 1966 ilmestynyt ja muun muassa pienempiä singlemenestyksiä sisältänyt Double Dynamite. Se nousi listoilla seitsemänneksi. Kaksikon suurin hitti ja parhaiten muistettu kappale Soul Man julkaistiin elokuussa 1967. R-B-listalla ykköseksi ja poplistoilla kakkoseksi noussut kappale oli Cashbox- lehden Pop-listojen mukaan Yhdysvaltojen suosituin kappale marraskuussa 1967. Single myi kultaa ja Sam & Dave voitti sillä kyseisenä vuotena parhaan rhythm and blues-yhtyeen esityksen Grammyn. Lokakuussa 1967 ilmestynyt pitkäsoitto Soul Men nousi r&b-listoilla viidenneksi. Musikologi Rob Bowmanin mukaan kyseessä oli eräs kaikkien aikojen parhaista soulalbumeista. Vuoden 1968 ensimmäinen Sam & Daven single oli r&b-listoilla neljänneksi noussut gospelvaikutteinen I Thank You. Sen kääntöpuoli Wrap It Up oli 80-luvulla hitti Fabulous Thunderbirdsin coverlevytyksenä. Staxin ja Atlantic Recordsin välisen jakelusopimuksen loputtua toukokuussa 1968 kyseessä oli Sam & Daven viimeinen Staxille tehty single. Ensimmäinen Atlanticille levytetty single oli Eddie Floydin ja Steve Cropperin kirjoittama You Don't Know What You Mean to Me.
Lokakuussa 1968 ilmestynyt I Thank You -pitkäsoitto sisälsi duon kyseisenä vuotena sekä Staxille että Atlanticille tekemät singlet. Duon ahkerasta keikkailusta mainittakoon Stax/Volt Revue Euroopassa, missä se esiintyi muun muassa Booker T and the MG's:in, Eddie Floydin, Arthur Conleyn ja pääesiintyjänä toimineen Otis Reddingin kanssa. Pääesiintyjänä duo oli Amerikassa ja Euroopassa syksyllä 1967, seuraavan vuoden syksynä ja tammikuussa 1970 ja Japanissa 1969 ja 1970.Vuoden 1969 alkajaisiksi ilmestyi menestynyt kokoelma Best of Sam & Dave ja Atlantic-kauden suurin singlemenestys oli duon top 20:een uudelleen nostanut Soul Sister Brown Sugar. Sam & Dave lopettivat yhteistyönsä kesäkuussa 1970 Mooren halutessa keskittyä soolouraansa. Koska kysyntää keikoille oli silti edelleen, Sam & Dave konsertoi Turkissa keväällä 1972 ja Englannissa seuraavan vuoden keväänä. Kotimaassaan duo nähtiin television puolella esimerkiksi The Midnight Specialissa ja The Michael Douglas Showssa. Vuosikymmenen puolivälissä United Artistsille levytettiin Steve Cropperin tuottama ja MG's:in ja Memphis Hornsin taustoittama albumi Back at Cha. Se saavutti hyvät arvostelut, mutta ei näyttäytynyt listoilla. Vuonna 1978 duolta ilmestyi kaksikin vanhoja omia ja muita soulhittejä sisältänyttä albumia, Sweet & Funky Gold ja The Original Soul Man. Saman vuoden kesällä vuorossa oli kahden viikon kiertue Saksassa. Dan Aykroydin ja John Belushin Blues Brothers -hahmojen myötä Sam & Daveen kohdistui huomattavaa uutta kiinnostusta. Blues Brothersin vuoden 1979 näkemys Soul Manista oli top 40-hitti. Samaisena vuonna Sam & Dave olivat lämmittelijänä The Clashin Yhdysvaltain-kiertueella muun muassa New Yorkin Palladiumilla. Seuraavana vuonna duo oli mukana Paul Simonin elokuvassa One Trick Pony sekä Saturday Night Live-ohjelmassa. Vuonna 1980 Sam & Dave toimi myös 50-luvun rockrevival-yhtye Sha Na Na:n Jenkkikiertueen avausesiintyjänä. Vuonna 1981 kaksikko levytti uudelleen vanhoja hittejään ja Otis Redding ja Sam Cooke -covereita albumeille Soul Study 1 & 2. Sam& Daven viimeinen konsertti oli uuden vuoden aattona 1981 Old Waldorfissa San Franciscossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti