Nazareth:Hair
of the Dog
Skotlantilainen Nazareth teki lopullisen läpimurtonsa vuonna
1973 ilmestyneellä kolmannella pitkäsoitollaan Razamanaz ja siltä napatuilla
hiteillä Bad Bad Boy ja Broken Down Angel. Seuraava klassikkoalbumi Loud n’
Proud ehti sekin ilmestyä vielä samaisen vuoden aikana. Vuoden 1975
pitkäsoitosta Hair of the Dog muodostui Nazarethin suurin menestysalbumi, jota
on tähän mennessä myyty parisen miljoonaa kappaletta. Samaisena vuotena suureksi
hitiksi nousi yhtyeen tunnetta tihkuva näkemys alun perin Everly Brothersien
levyttämästä balladista Love Hurts. Se sisältyy kuitenkin ainoastaan
pitkäsoiton amerikkalaiselle versiolle. Albumin tunnetuimpaan antiin lukeutuu
sen ärhäkkä, kiekon starttaava nimiraita, joka kelpasi coveriksi myös Guns N’
Rosesille yhtyeen lainabiiseistä koostuneelle Spaghetti Incident-levylle. Miss
Misery jatkaa rivakalla linjalla ja hyödyntää erityisesti solisti Dan
McGaffertyn raspia säästelemätöntä talenttia. Guilty edustaa albumin
coverosastoa; kappaleen originaaliversiosta vastasi Randy Newman. Pitkäsoiton
loppuosa koostuu pitkistä ja vakuuttavista kappaleista. Sellaiset aloittaa raa’an
vokalisoinnin ja iskevän riffittelyn komea liitto Changin’ Times. Kappaleen
kitaranäytös alkaa sen puolivälissä. Kakkospuoli käynnistyy kappaleista Beggars
Day ja Rose in the Heather koostuvalla medleyllä. Niistä ensin mainittu on Nils
Lofgrenin käsialaa, eli coverosastolle siirrytään toistamiseen. Edellisen
raaka rokkaus vaihtuu jälkimmäisen myötä parhaimmillaan Nazarethin
erityisalaa edustavaksi balladiosastoksi instrumentaalikappaleen muodossa. Whiskey
Drinkin’ Woman edustaa musiikillisesta rullaavuudesta voimansa ammentavaa
rockia. Kitaristi Manny Charlton pääsee ääneen suhteellisen vakuuttavasti,
vaikka hän on vastaanottanut taidoistaan myös kritiikkiä. Pitkäsoiton päättää
lähes kymmenminuuttinen Please Don’t Judas Me. Hitaasti käynnistyttyään
kappaleella on tarjottavanaan varsin tehokkaita kitaraosuuksia.
Kokonaisideaansa nähden se lienee silti turhan pitkä. Kyseessä on joka
tapauksessa varsin vahva albumikokonaisuus, joka toimii mainiosti myös ilman Love
Hurts-hittiä. Nazarethin diskografiassa sitä seurasi niin ikään varsin
onnistunut Playing the Game, jota yhtyeen jäsenet itse jossakin vaiheessa kohottivat tuotantonsa
parhaimmaksi albumiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti