lauantai 2. joulukuuta 2017

Sunnuntain extra:Black Sabbathin aliarvostettu vuoden 1976 pitkäsoitto

Black Sabbath:Technical Ecstasy

25. syyskuuta 1976 ilmestynyt ja kitaristinsa Tony Iommin tuottama Technical Ecstasy on Black Sabbathin seitsemäs studioalbumi. Billboardin listalla kyseinen pitkäsoitto saavutti parhaimmillaan  sijan 51. ja myi kultalevyksi kesäkuussa 1997. Brittilistalla tuloksena oli korkeimmillaan sentään 13. sija. Lyriikoidensa osalta Technical Ecstasya voi pitää monipuolisena ja musiikillisesti albumi jatkoi kokeilua kosketinsoittimilla ja syntetisaattoreilla erityisesti orkestraatiota hyödyntäneessä balladikappaleessa She's Gone. Technical Ecstasy ei yleisesti saavuttanut erityisen myönteisiä arvosteluja, mutta yksittäisten kappaleiden, kuten klassista Sabbath-tyyliä edustavien Dirty Womenin ja The Gypsyn, funkahtavan raidan All the Moving Parts (Stand Still) sekä erinomaista instrumentaatiota tarjoavan hardrockpalan Backstreet Kids laadukkuus tuotiin esiin. Toisaalta monet, jotka ovat antaneet Technical Ecstasyyn syventymiselle uuden mahdollisuuden, ovat löytäneet albumista paljon myönteisiä piirteitä. Black Sabbath ei koskaan levyttänyt kahta samantyyppistä pitkäsoittoa ja Technical Ecstasy eroaa tyylillisesti kaikista yhtyeen varhaisemmista albumeista. Niinpä sitä ei ansioistaan huolimatta ole suotavaa valita ensimmäiseksi kuunneltavaksi Black Sabbath-albumikseen. Pitkäsoiton toinen slovari It's Alright oli harvinaislaatuisesti rumpali Bill Wardin vokalisoima ja Ozzy Osbourne on suorastaan ylistänyt hänen laulusuoritustaan. Technical Ecstasyn tiimoilta tehdyllä Euroopan-kiertueella Black Sabbathin lämmittelijänä oli tuolloin kovassa nosteessa ollut Ac/Dc, eivätkä yhtyeiden välit osoittautuneet erityisen veljellisiksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti