keskiviikko 6. joulukuuta 2017

Torstain terävä:Tom Waitsin vuoden 1976 mestariteos

Tom Waits:Small Change

Syyskuussa 1976 Asylum Recordsin julkaisemana ilmestynyt Small Change on Tom Waitsin kolmas studioalbumi. Se äänitettiin samaisen vuoden heinäkuussa. Nauhoitukset tapahtuivat Wally Heider -studioilla Yhdysvalloissa Bones Howen toimiessa tuottajana. Small Changella kuultiin maineikkaan rumpalin Shelly Mannen musisointia ja tyylillisesti se oli Waitsin varhaisempien albumien tavoin voimakkaasti jazzvaikutteinen. Lyriikoidensa osalta albumi oli ottanut vaikutteita Raymond Chandlerilta ja Charles Bukowskilta ja Waitsin laulutyyli teki kunniaa Louis Armstrongille, Dr. Johnille ja Howlin Wolfille. Suurin osa Small Changen musiikista koostuu Waitsin karheasta lauluäänestä, jota tukevia instrumentteja ovat piano, rummut, pystybasso ja saksofoni. Joissakin albumin kappaleista hyödynnetään lisäksi jousisektiota, jonka sievä äänenväri on voimakkaassa kontrastissa Waitsin vokalisoinnin kanssa. Pitkäsoiton avaava Tom Traubert's Blues on tekstinsä osalta lähes täysin yhteneväinen A B "Banjo" Patersonin vuoden 1890 satoa olevaan australialaislähtöiseen kappaleeseen Waltzing Matilda sävellyksen erotessa silti hienoisesti. Kappaleen alaotsikko Four Sheet to the Wind in Copenhagen viitannee aikaan, jonka Waits vietti Kööpenhaminassa ollessaan kiertueella 1976. Siellä hän tapasi todennäköisesti tanskalaisen laulajan Mathilde Boldon ja kaksikko vietti illan kaupungissa. Vuoden 1998 radiohaastattelussaan Bondo tunnustaa kyseisen seikan paikkansapitävyyden. Waits itse viittasi kyseiseen tapaamiseen Sydneyssä Australiassa maaliskuussa 1979 pitämässään konsertissa. Joulukuun puolivälissä 2006 lähetetyssä ja NPR:n World Cafessa annetussa haastattelussa Waits mainitsi Tom Traubertin olleen hänen vankilassa kuollut ystävänsä ystävä. Rod Stewart versioi kyseisen kappaleen vuonna 1993 kahdelle albumilleen; Lead Vocalist ja Unplugged...And Seated. Small Changen päättävä I Can't Wait to Get off Work (And See My Baby on Montgomery Avenue) on sovitukseltaan pelkistetty ja se sisältää ainoastaan Waitsin lauluosuudet ja pianon. Kappaleen tekstit viittaavat Waitsin ensimmäiseen työpaikkaan San Diegon Napoleone Pizza Housessa 1960-luvun puolivälissä, jolloin hän oli 16-vuotias. Tekstiensä osalta Waits oli Small Changella aikaisempia albumeitaan kyynisempi ja useat sen kappaleista, kuten The Piano Has Been Drinkin' ja Bad Liver and a Broken Heart viittaavat suoraan alkoholismiin, joskin ne myös vakiinnuttivat Waitsin maineen rankasti eläneenä monien hänen diggareidensa silmissä. Albumin henkilöhahmot, joihin lukeutuu esimerkiksi uhkapelureita ja juoppoja, ovat suurimmaksi osaksi yökukkujia, kylmään ja urbaaniin maailmaan kadonneita ihmisiä. Osassa albumin kappaleista Waits kuitenkin käsittelee vakavia teemoja pilke silmäkulmassa. Small Changen kansikuvassa Waits nähdään istumassa go go-tanssijan pukuhuoneessa. Taustalla näkyvää yläosatonta tanssijatarta on arveltu parhaiten ikonisesta Elviran hahmostaan tutuksi tulleeksi Cassandra Petersoniksi, mutta hän on itse kiistänyt seikan. Small Changen saavuttamat arvostelut olivat jos mahdollista vielä suopeampia, kuin Waitsin varhaisempien albumien vastaanottamat. Pitkäsoitosta muodostui myös yllätysmenestys sen saavuttaessa Billboardin listalla 89:n sijan kaksi viikkoa ilmestymisensä jälkeen. Parempaan listasijoitukseen Waits ylsi vasta vuonna 1999 ilmestyneellä albumillaan Mule Variations. Musiikkilehti Mojolle vuonna 1999 antamassaan haastattelussa Waits mainitsi Small Changella mahdollisesti olevan useita kappaleita, joiden esittämistä hän jatkoi konserteissaan, ja jotka osoittivat kestävyytensä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti