Loppuvuodesta 1972 Parker
palasi Englantiin aikomuksenaan luoda uransa muusikkona ja hän treenasi
ahkerasti sekä biisintekoa että kitaransoittoa. Loppuvuodesta 1974 Parker
laittoi ilmoituksen Melody Makeriin soittokavereiden löytämistä varten. Yksi
ilmoitukseen vastanneista oli Etelä-Lontoossa asunut kitaristi Noel Brown. Tämä
esitteli Parkerin Paul ”Bassman” Rileylle, joka oli kuulunut pubrockyhtyeeseen
Chilly Willy and the Red Hot Peppers. Rileyn ansiosta Parker tapasi Dave
Robinsonin, joka oli toiminut Brinsley Schwartz Bandin managerina. Robinsonilla
oli pieni studio Islingtonissa ja hän alkoi tuottaa Parkeria, joka esiintyi
joskus soolona ja joskus joidenkin muusikoiden taustoittamana. Yksi Parkerin
äänittämistä kappaleista oli Between You and Me, joka päätyi artistin
esikoisalbumille Howlin Wind juuri demoasussaan, sillä The Rumour ei
tavoittanut demon luontevaa tunnetta. Toinen kappale Nothing’s Gonna Pull Us
Apart soitettiin Charlie Gilletten ohjelmassa BBC Londonilla. Kappaleen
kuultuaan Phonogram Recordsin Nigel Crainge otti yhteyttä Gilletteen
tiedustellen laulajan henkilöllisyyttä. Tähän mennessä Robinsonista oli tullut
Parkerin manageri ja sopimus Phonogramin kanssa syntyi nopeasti. Robinson
hankki Parkerin musiikillisiksi yhteistyökummpaneiksi tulevia The Rumourin
muusikoita ja äänitykset esikoispitkäsoittoa Howlin’ Wind varten alkoivat
talvella 1975 Nick Lowen toimiessa tuottajana. Lowe ja Robinson äänittivät
muutamia demokappaleita Lontoossa ja pian jälkimmäinen perusti Stiff Recordsin.
Robinson toimi myös linkkinä Parkerin ja The Rumourin välillä. Parkerin
kappaleista Back to Schooldays pääsi mukaan kokoelmalevylle A Bunch of Stiff
Records. The Rumourin muodostivat soolokitaristi Brinsley Schwartz,
kosketinsoittaja Bob Andrews, aikaisemmin Ducks Deluxessa soittanut
rytmikitaristi Martin Belmont, basisti Andrew Bobnar ja rumpali Steve Goulding.
Osaksi brittiläistä pubrockskeneä miellettyä yhtyettä täydensi silloin tällöin
The Rumour Horns, eli saksofonistit John ”Irish” Earle ja Ray Beavis,
trumpetisti Dick Hanson sekä pasunisti Chris Gower. Howlin’ Wind julkaistiin
huhtikuussa 1976 ja se saavutti hyvät arviot. Sitä seurasi edeltäjäänsä
nähden samantyyppistä musiikillista ilmaisua hyödyntänyt Heat Treatment.
Kyseiset albumit sisälsivät vaikutteita Parkerin keskeisiltä musiikillisilta
vaikuttajilta, kuten Motown, Stones, Dylan sekä Van Morrison ja monista niiden
kappaleista, kuten Soul Shoes, Fools Gold, Black Honey ja Lady Doctor muodostui
konserttien keskeistä tuotantoa. Don’t Ask Me Questions nousi singleformaatissa
top 40:ään. Graham Parker & The Rumour loi maineensa ennen muuta
live-esiintymisillään ja yhtyeen ensimmäinen konserttitaltiointi Live at the
Marlble Arch ilmestyikin seuraavaksi. Graham Parkerin on todettu tarjonneen
inspiraatiota kahdelle häntä hieman myöhemmin levytysuransa aloittaneelle
artistille, eli Elvis Costellolle ja Joe Jacksonille. Vaikka Graham Parker
& The Rumourin kahden ensimmäisen pitkäsoiton arvostelumenestykset eivät
vielä erityisen voimakkaasti heijastuneet levymyyntiin. Pink Parker ep:ltä
poimittu näkemys The Champsin kappaleesta Hold Back the Night oli sentään top
30-menestys maaliskuussa 1977. Kyseisen vuoden pitkäsoitollaan Stick to Me Parker
alkoi muuttaa laulunkirjoitustyyliään pyrkimyksenään murtautuminen
Amerikan-markkinoille. Parker ja The Rumour saavuttivat suosiota Australiassa
runsaan radiosoiton ansiosta. Ensimmäisen kiertueensa siellä yhtye teki paikallisen
The Sports-yhtyeen kanssa. Sports taas toimi Parkerin ja kumppaneiden
lämmittelijänä Britannian-kiertueella alkuvuodesta 1979. Samaisen vuoden
lopussa oli vuorossa toinen kiertue Australiassa. Vuonna 1978 ilmestyi
virallinen livealbumi Parkerilla, jonka neljästä levypuoliskosta kolme koostui
konserttitaltioinneista.
Kyseessä oli sopimustekninen julkaisu, jonka jälkeen
Parker oli vapaa Mercury Recordsilta ja solmi uuden sopimuksen Aristan kanssa.
Heinäkuun puolivälissä 1978 Graham Parker & The Rumour oli yksi neljästä
Bob Dylanin lämmittelyesiintyjästä Blackbushessa. Tuottaja Jack Nietzhen kanssa
Parker kirjoitti suurimman osan seuraavan pitkäsoittonsa Squeezing Out Sparksin
kappaleista. Kyseisellä albumilla puhallinsektion osuus oli tavanomaista
runsaampi ja sitä pidetään yleisesti jopa Parkerin parhaaana työnä. Rolling
Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla Squeezing Out Sparks
saavutti sijan 335. Alkuvuodesta 1987 Rolling Stone listasi parhaat albumit
vuosien 1967 ja 1987 väliltä. Tuolloin Squeezing Out Sparks oli 45. ja Howlin’
Wind saavutti sijan 54. Konserttitaltiointi Live Sparks lähetettiin yhdysvaltalaisille
radioasemille. Puhallinsektio oli lisäksi mukana esimerkiksi The Clashin
klassikkoalbumilla London Calling, tosin tuolloin nimellä Irish Horns sekä
Katrina & The Wavesin 80-luvun puolivälin suurhitillä Walking on Sunshine.
Bob Andrews jätti Rumourin alkuvuodesta 1980. Hänen tilalleen ei virallisesti
otettu ketään, mutta seuraavalla pitkäsoitolla koskettimissa kuultiin Nicky
Hopkinsia ja The E Street Bandin Danny Federiciä. Mainittuna vuotena ilmestynyt
pitkäsoitto The Up Escalator oli Parkerin suurin menestys kotimaassaan. Jimmy
Iovinen tuottamalla albumilla taustavokaaleissa kuultiin Bruce Springsteeniä.
Albumin etukannessa mainitaan ainoastaan Graham Parker, ei The Rumouria. Kyseessä
oli Parkerin viimeinen albumi The Rumourin kanssa. Kitaristi Brinsley Scwartz
tosin palasi yhteistyöhön vuonna 1983 ollen mukana useimmilla artistin kyseisen
vuosikymmenen loppupuolella ilmestyneillä albumeilla. Basisti Andrew Bordnar
palasi Parkerin matkaan vuonna 1988 ja pysytteli mukana 90-luvun puoliväliin saakka.
Steve Goulding oli mukana Parkerin vuoden 2001 albumilla Deepcut to Nowhere.
Kanadassa kyseinen pitkäsoitto saavutti kultaa puolen miljoonan kappaleen
myynnillään. Vuonna 1982 ilmestynyt albumi Another Grey Area nousi kotmaassaan
sijalle 40. ja sillä olivat mukana Nicky Hopkins ja Hugh McCracken. Vuonna 1983
ilmestyneellä albumilla The Real Macaw mukana olivat Squeezen rumpali Gilson
Lawis ja yhtyeeseen paluun tehnyt Brinsley Schwatz. Nimellä Graham Parker &
The Shot 80-luvun puolivälissä julkaistu Steady Nerves oli kohtuullinen
menestys ja siltä poimittu single Wake Up (Next to You) Parkerin ainoa top
40-menestys Yhdysvalloissa. Nelihenkisen The Shotin muusikot olivat olleet
mukana jommallakummalla Parkerin edellisistä pitkäsoitoista. Parker solmi
sopimuksen RCA Recordsin kanssa ja tuotti itse seuraavan albuminsa The Mona
Lisa’s Sister, jolla Schwartzin ja Bodnarin lisäksi olivat mukana
kosketinsoittajat James Halliwell ja Steve Nieve sekä rumpali Terry Williams.
The Mona Lisa’s Sister saavutti sijan 97. Rolling Stonen sadan 80-luvun parhaan
albumin listalla. Vuonna 1990 ilmestyi pitkäsoitto Human Soul ja seuraavana
vuonna Struck by Lightning, jolla olivat mukana The Bandin Garth Hudson sekä
Lovin’ Spoonfulin John Sebastian. Vuonna 1992 ilmestyi Capitol Recordsin julkaisemana
albumi Burning Questions.
Amerikkalainen independent-yhtiö Razor & Tie
julkaisi Parkerilta pitkäsoitot 12 Haunted Episodes sekä Acid Bubblegum, joista
jälkimmäisellä oli mukana Blondien kosketinsoittaja Jimmy Destri. 90-luvun
loppupuolella Parker ei julkaissut uusia albumeita, mutta hän jatkoi aktiivista keikkailuaan.
Taustayhtyeenä toiminut The Figss muistutti siinä mielessä The Rumouria, että
se julkaisi pitkäsoittoja myös omissa nimissään. Parker palasi vuonna 2001 albumilla
Deepcut to Nowhere. Vuonna 2004 ilmestyneen Your Countryn julkaisi
chicagolainen Bloodshot Records. Kyseinen albumi äänitettiin ja miksattiin
kahdessa viikossa. Vuonna 2005 ilmestyi The Figgsin kanssa levytetty Songs of
Consequence. Seuraava täyspitkä oli maaliskuussa 2007 ilmestynyt Don’t Tell
Columbus, tosin sitä oli edeltänyt edellisenä vuonna julkaistu, The Figgsin
kanssa tehty livelevy, jonka konsertti oli aikaisemmin kuultu FM Radiolla. Jo
vuonna 1980 Parker oli julkaissut science fiction – novellin The Great Trouser
Mystery. Kesäkuussa 2000 vuorossa oli novellikokoelma Carp Fishing Valium.
Syyskuussa 2003 seurasi vielä novelli The Other Life of Brian. Alkuvuodesta
2011 Parker lyöttäytyi yhteen originaalien The Rumourin muusikoiden kanssa tavoitteenaan
uusi albumi. Marraskuussa 2012 ilmestynyt Three Chords Good oli
arvostelumenestys. Kuukautta myöhemmin ilmestyi Judd Apatowin elokuva This is
40, jossa Graham Parker & The Rumour esittää itseään.
Parkerin ja The Rumourin reunion jatkui vuonna 2015. Tuolloin ilmestyi uusi albumi Mystery Glue, jonka tiimoilta tehtiin myös kiertue. Huhtikuussa 2018 Parker solmi levytyssopimuksen 100% Recordsin kanssa. Uutta singleä Dreamin' seurasi syyskuussa albumi Cloud Symbols. Uudessa taustayhtyeessä The Goldtopsissa vaikuttivat Martin Belmont (kitara), Geraint Watkins (koskettimet), Simon Edwards (basso) ja Roy Dodds (rummut). Albumin työstämiseen osallistui lisäksi The Rumour Brass, joka oli edellisen kerran esiintynyt Parkerin vuoden 1977 kakkosalbumilla Stick to Me sekä vuonna 1979 Squeezing Out Sparksin tiimoilta tehdyllä kiertueella. Tuottajana albumilla aloittanut Neil Brockbank edesmeni ennen nauhoitusten loppumista. Niinpä tuotantotyön viimeistelivät Tuck Nelson ja Parker itse. 13. huhtikuuta 2019 Parker julkaisi soolona levyttämänsä akustisen 40-vuotisjuhlaversion Squeezing Out Sparksista. Se sisältää myös varsinaiselta albumilta löytymättömän singlekappaleen Mercury Poisoning.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti