Lokakuusta 1966 ja hitistä Stop Stop Stop eteenpäin
yhtyeen jäsenten nimet esiintyivät omien kappaleiden säveltäjätiedoissa. Vuonna
1965 Nash, Clarke ja Hicks perustivat julkaisuyhtiö Gralto Music Ltd:n, joka
huolehti yhtyeen omista kappaleista ja sainasi Reg Dwaitin, alias Elton Johnin,
joka soitti pianoa ja urkuja The Holliesin vuosien 1969 ja 1970 levytyksillä,
joista mainittakoon singlehitti He Ain’t Heavy, He’s My Brother. Nash kirjoitti
usein säkeistöt Clarken ja Hicksin kanssa tekemiinsä kappaleisiin. Lisäksi
esimerkiksi vuoden 1966 satoa edustaneet Fifi the Flea ja Clown sekä seuraavana
vuonna ilmestynyt Stop Right There olivat täysin Nashin käsialaa. Nash toi esiin
laulaja/lauluntekijänäkökulmaa useilla vuonna 1967 ilmestyneen pitkäsoiton
Butterfly kappaleilla. Nash oli pettynyt, kun uusi lähestymistapa ei juuri
herättänyt vastakaikua yleisössä. Kappaleen King Midas in Reverse tiimoilta Nash
otti yhteen tuottaja Ron Richardsin kanssa. Richardsin mielestä kyseinen
kappale oli liian vaikea toimiakseen hittisinglen ominaisuudessa. Nash tapasi
David Crosbyn ja Stephen Stillsin The Holliesin Amerikan-kiertueella vuonna
1966. Vuonna 1968 Cass Elliott esitteli Nashin muodollisemmin David Crosbylle Laurel
Canyonissa, Los Angelesissa. Nash jätti The Holliesin muodostaakseen uuden
yhtyeen Crosbyn ja Stephen Stillsin kanssa. Trio laajeni kvartetiksi Neil Youngin täydennettyä
yhtyeen lineupin. Nash saavutti vielä suurempaa kansainvälistä menestystä ja
kirjoitti Crosby, Stills and Nashille useita hittikappaleita, kuten Our House,
Just a Song Before I Go, Wasted on the Way, Marrakesh Express sekä Teach Your
Children, joista kaksi viimeksi mainittua jäivät aikanaan The Holliesin
hylkäämiksi. Yhtyetovereiltaan lempinimen Willy saanutta Nashia kuvattiin
liimaksi, joka piti yhtyeen jäsenten herkän liittouman yhdessä.
Muutettuaan Kaliforniaan
Nashista tuli poliittisesti aktiivinen ja kyseinen seikka heijastui esimerkiksi
hänen kappaleissaan Military Madness sekä Chicago. Crosbyn ja Nashin duettona
hitiksi osoittautunut Immigration Man sai tekstiinsä idean kinastelusta, jonka
Nash kohtasi Yhdysvaltojen tullissa pyrkiessään maahan. CSN & Y:n
ensimmäisen hiatuksen aikana Crosby ja Nash muodostivat menestyksekkään duon.
He ovat jatkaneet yhteistyötä silloin tällöin ja julkaisseet yhdessä neljä
studioalbumia sekä muutaman kokoelman ja livelevyn. Vuonna 1983 Nash teki
paluun The Holliesin riveihin ja oli mukana yhtyeen reunion-albumeilla What Goes Around
ja Reunion. Vuonna 1993 Nash löi jälleen hynttyyt yhteen The Holliesin kanssa
ja levytti uuden version kappaleesta Peggy Sue Got Married Buddy Hollyn
kunniaksi tehdylle tribuuttialbumille Not Fade Away. Vuonna 2005 Nash teki
yhteistyötä norjalaishtye A-han kanssa kappaleilla Over the Treetops ja Cosy
Prisons. Seuraavana vuonna Nash teki yhteistyötä David Gilmourin ja David
Crosbyn kanssa ensin mainitun kolmannen sooloalbumin On an Island
nimikappaleessa. Maaliskuussa 2006 julkaistu pitkäsoitto nousi Britanniassa
listakärkeen. Nash ja Crosby olivat myös mukana albumin tiimoilta tehdyllä
Englannin-kiertueella ja lauloivat taustoja useissa kappaleissa, joista
mainittakoon Shine on Your Crazy Diamond ja Find the Cost of Freedom. Poliittisten
kappaleidensa lisäksi Nash on kirjoittanut esimerkiksi luontoon ja ekologiaan
liittyviä tekstejä. Sellaisista mainittakoon esimerkiksi CSN & Y:n Clear
Blue Skies, Barrel of Pain, Soldiers of Peace sekä Prison Song. Vuoden 2011
tribuuttialbumilla Rave On Buddy Holly Nash oli mukana kappaleessa Raining in
My Heart.
Huhtikuun puolivälissä 2016 ilmestynyt This Path Tonight on Nashin ensimmäinen tuoreesta tuotannosta koostunut albumi 14 vuoteen. Sen tiimoilta Nash teki soolokiertueen, joka alkoi mainitun vuoden maaliskuussa Australiasta, jatkui Yhdysvalloissa huhtikuussa, Britanniassa toukokuussa ja päättyi Saksaan kesäkuun puolivälissä. Syksyllä 2017 Nash konsertoi New Jerseyssä ja New Yorkissa. Kesäkuun lopussa 2018 Rhino Records julkaisi Nashilta tuplacd:n Over the Years. Se sisältää 30 vuosien 1968 ja 1980 välillä taltioitua demoa. Mukana ovat huippuhetket Crosby, Stills and Nashilta ja Deja Vulta ja valikoituja paloja myös yhtyeen myöhäisemmiltä albumeilta. Nashin vuonna 1971 ilmestyneeltä esikoisalbumilta Songs for Beginners mukana on neljä kappaletta, joista Better Daysistä ja I Used to Be Kingistä kuullaan julkaisemattomat miksaukset. Kokoelman tuorein nauhoitus on Nashin viimeisimmältä albumilta löytyvä Myself at Last. Kokoelman jälkimmäinen cd sisältää 15 demonauhoitusta, joista 12 on aikaisemmin julkaisemattomia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti