Super Session on vuonna 1968 ilmestynyt ja Columbia
Recordsin julkaisema, erityisesti sessiomuusikon työstään tunnetun Al Kooperin
pitkäsoitto, jolla häntä säestävät kitaristit Mike Bloomfield ja Stephen
Stills. Kaksikko ei kuitenkaan soita albumilla yhdessä, sillä Bloomfieldin
kitarointia on tarjolla pitkäsoiton ykkös-, ja Stillsin kakkospuolella. Super
Session nousi Billboardin listalla sijalle 12. ja myi kultalevyyn oikeuttavan
määrän. Bloomfield ja Kooper olivat aikaisemmin työskennelleet yhdessä Bob Dylanin
vuonna 1965 ilmestyneellä klassikkoalbumilla Highway 61 Revisited ja soittaneet
myös Dylanin käänteentekevässä konsertissa Newportin Folkfestivaaleilla
heinäkuussa 1965. Kooper oli juuri jättänyt Blood, Sweat and Tearsin osallistuttuaan keskeisesti yhtyeen esikoisalbumin Child is a Father to the Man työstämiseen ja
työskenteli Columbia Recordsilla tuottajan tehtävissä. Bloomfield taas oli
erkaantumassa yhtyeestä Electric Flag. Kooper soitti Bloomfieldille ja pyysi
tätä saapumaan studioon jammailemaan. Bloomfield suostui ja jätti sovituksista
huolehtimisen Kooperille. Toukokuussa 1968 Kooper varasi kaksi päivää
studioaikaa ja järjesti mukaan kosketinsoittaja Barry Goldbergin ja basisti
Harvey Brooksin, jotka kumpikin kuuluivat Electric Flagin jäsenistöön, sekä
sessiorumpali ”Fast” Eddie Hohin. Ensimmäisenä päivänä kvartetti levytti joukon
bluespohjaisia instrumentaalikappaleita. Niiden joukossa oli loppuaikojen John
Coltranelle kunniaa tekevä His Holy Medal Majesty, joka muistutti tyylillisesti
myös Paul Butterfield Blues Bandin kakkospitkäsoiton East-West päättävää
samannimistä instrumentaalikappaletta.
Toisena äänityspäivänä nauhurit olivat valmiina pyörimään, mutta
Bloomfield ei enää saapunut paikalle. Lisämateriaalia tarvittiin vielä, joten
Kooper otti yhteyttä Stephen Stillsiin, joka oli niin ikään jättämässä
senhetkistä yhtyettään Buffalo Springfieldiä. Stillsin kanssa Kooperin
sessiomuusikot nauhoittivat ensisijaisesti myös vokalisointia sisältäneitä kappaleita. Niiden
joukossa olivat näkemys Dylanin Highway 61 Revisitediltä löytyvästä kappaleesta
It Takes A Lot to Laugh, It Takes A Train to Cry, sekä pitkä ja tiivistunnelmainen
versio Donovanin keskeisiin hittikappaleisiin lukeutuvasta Season of the
Witchistä. Albumin miksausvaiheessa lisättiin joitakin puhaltimia ja
studiokustannuksiltaan suhteellisen edullinen pitkäsoitto myi kultalevyksi. Kyseisen albumin menestys raivasi osaltaan tietä 60-luvun lopun ja 70-luvun
superyhtyeille aina Blind Faithista ja Crosby, Stills and Nashista lähtien.
Kooper antoi anteeksi Bloomfieldille ja kaksikko teki Super Sessionin julkaisun
jälkeen useita yhteisiä esiintymisiä. Eräästä niistä kasattiin tupla-albumi The
Live Adventures of Mike Bloomfield and Al Kooper. Huhtikuussa 2008 Legacy
Records julkaisi Super Sessionista neljä bonusraitaa sisältävän cd-version. Mukana oli
yksi Bloomfieldin kanssa äänitetty outtake ja yksi Fillmore Westissä taltioitu
livebiisi sekä originaalilla pitkäsoitolla julkaistut Albert’s Shuffle ja
Season of the Witch sillä erotuksella, että bonusraidoilta puhaltimet oli
jätetty pois. Originaalin albumin yhdeksästä raidasta kolme oli Al Kooperin
ja Mike Bloomfieldin käsialaa. Pitkäsoiton päättää Harvey Brooksin käsialaa oleva
instrumentaalikappale Harvey’s Tune.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti