Led Zeppelinin oman levy-yhtiön Swan Songin julkaisemana 24. helmikuuta 1975 ilmestynyt tupla-albumi Physical
Graffiti on vaikutteidensa monipuolisuudessa todellinen aarreaitta. Kyseessä
lienee eittämättä yhtyeen myöhäisemmän kauden laadukkain tuotos. Toki on
muistettava, että iäkkäimmät Graffitin kappaleista ovat kolmosalbumin ajoilta
ja ne on nauhoitettukin jo vuoden 1970 aikana. Koko komeuden avaava Custard Pie
iskee terhakoine komppeineen actionin päälle. Vapautuneesti svengaava The Rover
on eräs ykköslevyn kaikkein laadukkaimmista raidoista. Tyylikäs amerikkalainen
traditionaali In My Time of Dying penkoo vääjäämättömistä vääjäämättömintä
aihetta Jimmy Pagen upean kitaroinnin ja rytmiryhmän tanakan komppauksen
saattelemina. Kappaleen tunnetuimmasta näkemyksestä ennen Zeppeliniä vastannee Blind
Willie Johnson. Houses of the Holyn tukevasti jytisevä nimiraita sai
julkaisunsa vasta Physical Graffitilla. Trampled Underfoot edustaa Zeppelinin tuotannossa onnistuneesti harvinaislaatuista funkrockia. Ykköslevyn
päättää todennäköisesti koko tupla-albumin tunnetuin kappale, pienestä teoksesta
käyvä, itämaisvaikutteinen ja majesteetillinen Kashmir. Kolmannesta levypuoliskosta on
muodostunut oma suosikkini. In the Light on tyylitajuinen
psykedeelisiä ja progressiivisia sävyjä tehokkaasti hyödyntävä raita, johon
Page soittaa todella mieleenpainuvan riffin. Bron-Yr-Aur on kaunis Jimmy
Pagen akustinen instrumentaalikappale, Down by the Seaside levollinen balladi
ja Ten Years Gone jo sävellyksellisesti eräs Jimmy Pagen parhaita suorituksia
kautta aikojen. Juhlavuus haihtuu kuitenkin hetkeksi, sillä viimeisen
levypuoliskon avaava Night Flight on tylsähkö rockjyräys. Myöskään Wanton Song
ei hienoisesti junnaavine riffeineen sijoitu parhaimmistoon, vaikka Bonzo
Bonhamin beatti tarkkuudessaan vertaistaan hakeekin ja Pagen soolotyöskentely
on rikasta. Boogie with Stu tekee pianoineen kunniaa 50-luvun rockille
tietoisesti kieli poskessa. Black Country Woman on iskevä akustisvoittoinen
pala ja Sick Again päättää tuplan rennon vapautuneen rokkaavissa tunnelmissa.
Varsin kalliiseen kansiratkaisuun pakattu Physical Graffiti oli niin yleisö-
kuin arvostelumenestys. Se esitteli Zeppelinin monipuolisimmillaan ja
kokeilevimmillaan ja useista tuplan kappaleista muodostui standardeja yhtyeen
keikkaohjelmistoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti