London Fog 1966 on Rhino
Recordsin joulukuun puolivälissä 2016 julkaisema The Doorsin livealbumi.
Se sisältää yhtyeen aikaisemmin julkaisemattoman livekeikan toukokuulta
1966 London Fog -clubissa. Kyseessä on varsin mielenkiintoinen
dokumentti yhtyeen alkutaipaleelta alun perin reilu puoli vuotta ennen The Doorsin esikoisalbumin julkaisua. Äänityksestä vastasi yleisössä ollut
Nettie Pena. London Fog 1966:ta pidetään yleisesti varhaisimpana
tunnettuna The Doorsin livenauhoituksena. Sittemmin yhtyeen albumeilla
julkaistujen kappaleiden lisäksi se sisältää coverversioita
bluesstandardeista. Albumin julkaisu osui yksiin The Doorsin esikoispitkäsoiton 50-vuotisjuhlien kanssa ja livelevyn valvonnasta vastasivat tuottaja
Bruce Botnick sekä Pena. Livealbumin jokainen kappale on pakattu
numeroituun boxiin. Vaikka London Fog 1966 sisältää ainoastaan osan The
Doorsin kyseessä olleesta konsertista, musiikkikriitikot ovat pitäneet sitä
kiehtovana kurkistuksena yhtyeen varhaisvaiheisiin, jolloin se oli
kehittämässä omaa musiikillista tyyliään. Muutama kuukausi
perustamisensa jälkeen The Doors sai ensimmäisen keikkansa Sunset
Stripillä sijainneeseen London Fog -clubiin helmi-tai maaliskuussa 1966.
Nuori Jim Morrison esiintyi pienellekin yleisömäärälle selin. Juuri
London Fogissa The Doorsista kehittyi kosketinsoittaja RayManzarekin
mukaan yksikkö. Vaikka yhtyeen ohjelmistossa oli tuolloin joitakin
bluesstandardeja, The Doors kehitti tunnusomaiseksi muodostunutta
soundiaan ja esitti kappaleita, jotka ilmestyivät vuoden 1967 aikana
yhtyeen kahdella ensimmäisellä albumilla The Doors ja Strange Days.
Settien pidentämiseksi kappaleissa kuultiin joskus improvisoituja
instrumentaaliosuuksia. UCLA- elokuvaopiskelija Nettie Penan
nauhoittamassa osuudessa toukokuun 1966 keikalta London Fogista The
Doorsin omaa tuotantoa edustavat ainoastaan kappaleet You Make Me Real
ja Strange Days, joista ensin mainittu julkaistiin vasta vuonna 1970 The
Doorsin viidennellä studioalbumilla MorrisonHotel. Suurin osa albumin
muista kappaleista on coverversioita bluesklassikoista. Sellaisiin
lukeutuvat Willie Dixonin I'm Your Hootchie Kootchie Man, BB Kingin näkemyksenä tunnetuimmaksi tullut Rock Me Baby sekä Them-yhtyeen vuonna
1964 hitin arvoisesti versioima Baby Please Don't Go. Rockosastoa
albumilla edustaa näkemys Little Richardin Lucillesta. The Doors-rumpali
John Densmoren mukaan London Fog 1966:lla kuullaan ainoastaan puolet
kyseisestä konsertista, sillä myös Light My Fire ja The End esitettiin mainittuna iltana. The Guardianin mainostaessa London Fog 1966:n
julkaisua joulukuussa 2016 se piti sitä aidosti tärkeänä
albumijulkaisuna verrattuna siihen The Doorsin livemateriaalin
varastoon, jota oli vuosien kuluessa julkaistu. Rhino Records korosti
Penan osuutta mainitun levyjulkaisun toteutumisessa. Varsinaisen Bruce
Botnickin masteroiman albumin lisäksi seurasi kymppituumainen, joka
muistutti koeprässäystä. London Fog 1966 oli rajoitettu painos, jonka
jokainen kappale oli numeroitu. The Doorsin varhaisvuosia ja albumilla
julkaistua musiikkia käsitelleistä kansiteksteistä vastasivat Pena ja
Whiskey a Go-Gon kykyjenetsijänä toiminut Ronnie Haran-Mellen. Pena
vastasi viidestä ennen julkaisemattomasta The Doorsin keikkakuvasta ja
John Densmore käsinkirjoitetusta konsertin settilistasta. All Musiciin
kirjoittaneen Stephen Thomas Erlewinen mukaan London Fog 1966 esitteli
omat vahvuutensa löytäneen yhtyeen soundin. PopMattersiin kirjoittanut
John Paul tunnustaa London Fog 1966:n historiallisen arvon, mutta sen
esitykset jättävät toivomisen varaa. Relixiiin kirjoittaneen Jeff
Tamarkinin mielestä esitys on kiehtova ja ajoittain jännittävä, mutta
äänen laatu melko karmea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti