The Eagles:Desperado
Lontoossa Islandin studioilla nauhoitettu ja 17. huhtikuuta 1973 ilmestynyt Desperado on yhdysvaltalaisen rockyhtyeen The Eaglesin toinen studioalbumi. Sen kappaleiden teemat liittyvät villiin länteen ja albumin kannessa yhtyeen jäsenet nähdään joukkona lainsuojattomia. Kyseessä on ainoa The Eaglesin pitkäsoitoista, jonka kanteen yhtyeen jäsenet on kuvattu. Vaikka albumin nimikappale on eräs yhtyeen tunnetuimmista, sitä ei koskaan julkaistu singleformaatissa. Pikkulevyinä albumilta ilmestyivät Tequila Sunrise ja Outlaw Man, jotka sijoittuivat singlelistalla sijoille 64. ja 59. Desperado-pitkäsoiton korkein listasijoitus Billboardin listalla oli 41. Se saavutti kultalevyn syyskuussa 1974 ja myi tuplaplatinaa 20. maaliskuuta 2001. Desperado oli viimeinen Asylum Recordsin julkaisema albumi, jonka jakelijana Yhdysvalloissa oli Atlantic Records. Idea villin lännen teemaa käsitteleviin kappaleisiin syntyi Don Henleyn, Glen Freyn, Jackson Brownen ja J. D. Southerin jamittelusta Tim Hardinin konsertin jälkeen. Browne oli saanut ystävältään, solisti Ned Dohenylta syntymäpäivälahjaksi revolverisankareita käsittelevän kirjan, mikä osaltaan vaikutti albumin teeman valintaan. Mainitun kirjan tarinat Bill Doolinista ja Bill Daltonista inspiroivat albumin avauskappaletta Doolin-Dalton. Desperado oli ensimmäinen Don Henleyn ja Glen Freyn yhteistyötä edustanut kappale ja Tequila Sunrise työstettiin pian sen jälkeen. Kaksikko kirjoitti kahdeksan Desperado-albumin yhdestätoista raidasta. Bernie Leadonin käsialaa ovat kappaleet Twenty-One ja Bitter Creek. Randy Meisner osallistui Certain Kind of Foolin ja Saturday Nightin kirjoittamiseen. Yhtyeen jäsenten ulkopuolista sävellysmateriaalia Desperadolla edustaa David Bluen kirjoittama ja teemansa vuoksi mukaan valikoitunut Outlaw Man. Desperadon äänityksistä on myös kappale James Dean, mutta se päätyi vasta Desperadon seuraajalle, vuonna 1974 ilmestyneelle The Eaglesin seuraavalle pitkäsoitolle On the Border. Desperado nauhoitettiin neljässä viikossa ja tuottaja Glyn Jones salli korkeintaan viisi ottoa kutakin kappaletta kohden. Henley olisi toivonut laadukkaampaa laulusuoritusta ainoastaan albumin nimikappaleesta. Elokuvaohjaaja Sam Peckinpah suunnitteli albumin tiimoilta elokuvaa, joka ei kuitenkaan konkretisoitunut. Rolling Stoneen Desperadosta arvion laatinut Paul Cambaccini kehui albumia heti sen ilmestyttyä. Ajan mittaan Desperadon arvostus on ainoastaan kasvanut ja kyseistä pitkäsoittoa pidetään yleisesti eräänä upeimmista saavutuksista countryrockin saralla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti