The Rolling Stones:Black and Blue
Toinen huhtikuuta 1976 Rolling Stones Recordsin julkaisemana ilmestynyt Black and Blue on Rolling Stonesin kotimaassaan Britanniassa 13. ja Yhdysvalloissa 15. julkaistu studioalbumi. Kyseessä oli Stonesin ensimmäinen nauhoitettu albumi kitaristi Mick Taylorin erottua yhtyeestä joulukuussa 1974. Kuten edellisen kerran Stonesin etsiessä uutta kakkoskitaristia vuonna 1968, myös Black and Bluen tapauksessa Keith Richards äänitti itse suuren osan kitaraosuuksista, mutta samalla mainitun albumin nauhoitukset toimivat koesoittoina Taylorin korvaajan löytämiseksi. Harjoituksissa kävivät esimerkiksi Steve Marriott ja Peter Frampton ja jopa Rory Gallagherin ja Jeff Beckin kaltaiset kitaristisuuruudet jamittelivat Stonesien kanssa, mutta Richardsin lisäksi Black and Bluelle päätyi Harvey Mandellin, Wayne Perkinsin ja Ronnie Woodin musisointia. Heistä viimeksi mainittu, joka oli aikaisemmin ollut mukana It's Only Rock N' Roll -albumin nimikappaleella, päätyi lopulta Stonesien kakkoskitaristiksi. Stonesien rumpali Charlie Wattsista ja basisti Bill Wymanista muodostunut rytmiryhmä on mukana lähes kaikilla Black and Bluen kappaleista. Kosketinsoittajina albumilla kuullaan Nicky Hopkinsia ja Billy Prestonia ja myös perkussionisti Ollie E Brown on mukana noin puolella Black and Bluen raidoista. Kyseessä on Stonesien repertuaarissa toinen yhtyeen itsenäisesti tuottama albumi. Mick Jagger ja Keith Richards tosin kätkeytyivät pseudonymin The Glimmer Twins taakse. Tyylillisesti Stones laajensi kyseisellä albumilla vaikutteitaan perinteisestä rock and rollista voimakkaasti reggaen ja funkin suuntaan. Ilmestymisaikanaan Black and Blue vastaanotti ainoastaan muutamia todella myönteisiä arvioita, mutta myöhemmin albumiin on suhtauduttu suopeammin. Esimerkiksi Allmusicin Stephen Thomas Erlewinen mukaan se, että Black and Blue panostaa kappaleiden sijaan voimakkaammin grooveihin ja jameihin, muodostuu lopulta myönteiseksi seikaksi. Joulukuussa 1974 Stones palasi Munichiin, Saksaan, missä yhtye oli nauhoittanut edellisen albuminsa It's Only Rock N' Roll. Jagger ja Richards toimivat jälleen tuottajan tehtävissä, kun Musicland Studioilla alettiin nauhoittaa uutta albumia. Äänitykset ja kitaristikokelaiden koesoitot jatkuivat tammikuussa 1975 Alankomaissa, Rotterdamissa ja albumia kaavailtiin julkaistavaksi samaisen vuoden kesällä, jolloin Stones teki Tour of the Americas-nimisen jenkkirundin. Albumin julkaisu siirrettiin seuraavalle vuodelle ja mainitulla kiertueella Black and Bluelle päätyneistä biiseistä kuultiin ainoastaan Cherry Oh Baby, joka oli cover Eric Donaldsonin vuoden 1971 satoa olevasta reggaekappaleesta. Kun kiertue oli saatu valmiiksi, yhtye teki päällekkäisäänityksiä Sveitsissä Montreuxissa lokakuussa ja Munichissa Musiclandissa samaisen vuoden joulukuussa. Black and Blue viimeisteltiin New Yorkissa helmikuussa 1976. Muotivalokuvaaja Hiro vastasi albumin Floridan Sanibel-saarella napatusta kansikuvasta. Black and Bluen kappaleista Hand of Fate ja Crazy Mama edustivat hardrockia ja Hot Stuff funkia Melodyn hyödyntäessä jazzelementtejä. Balladiosastoa albumille tuovat ympäri maailmaa top teniin noussut singlemenestys Fool to Cry ja yli seitsemän minuuttinen rakkauslaulu Memory Motel, jossa Jagger ja Richards jakoivat leadvocalsit. Britanniassa Black and Blue saavutti toisen sijan ollen Billboardin listan kärjessä yhtäjaksoisesti kuukauden ja myyden Yhdysvalloissa platinalevyksi. Albumin kappaleista Bill Wyman versioi Rhythm Kingsin kanssa Melodyn merkiten kappaleen säveltäjäksi Billy Prestonin. Rotterdamissa nauhoitetut ylimääräiset kappaleet Slave ja Worried About You ilmestyivät vuonna 1981 julkaistulla Stones-albumilla Tattoo You. Black and Bluen remasteroiduista uudelleenjulkaisuista vastasivat vuonna 1994 Virgin Records, vuonna 2009 Universal Music ja vuonna 2011 ainoastaan Japanin-julkaisuna Universal Music Enterprises. Vuonna 1994 albumista ilmestynyt remasteroitu versio oli Collector's Edition, joka sisälsi pienoiskoossa useita originaalin avattavakantisen vinyylin elementtejä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti