13. huhtikuuta 1973 RCA
Recordsin julkaisemana ilmestynyt Aladdin Sane on David Bowien kuudes
studioalbumi. Artistin läpimurtolevyn The Rise and Fall of Ziggy
Stardust and the Spiders from Mars jälkeen julkaistu pitkäsoitto on
ensimmäinen, jonka Bowie työsti tähtiasemassa ollessaan. Vaikka Aladdin
Sane sai ilmestyessään ristiriitaiset arvostelut, albumi on sittemmin
kohotettu liki pitäen Bowien keskeisimpien töiden joukkoon lukeutuvaksi.
Vuonna 2003 Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin
listalla Aladdin Sane oli yksi kuudesta listalle päätyneestä Bowien
albumista ja sen sijoitus oli 277. Myöhemmin Aladdin Sane saavutti sijan 77.
Pitchfork Median 70-luvun sadan parhaan albumin listalla. Albumin nimi
on sanaleikki A Lad in Sanesta. Persoonassaan ja esiintymisessään
Aladdin Sane on tulkittavissa Ziggy Stardustin lavapersoonan jatkoksi. Mainittua seikkaa todistavat osaltaan Bowien vuoden 1973
live-esiintymiset, jotka päättyivät Lontoon Hammersmith Odeonissa
heinäkuussa 1973 tapahtuneeseen Ziggyn eläköitymiseen. Bowie on itse
kuvannut Ziggyn teatraalisuutta kaivannutta sivupersoonaansa Yhdysvaltoihin
menneeksi Ziggyksi. Hänen omat tuntemuksensa Yhdysvaltoja kohtaan olivat
ristiriitaiset. Bowie nautti esiintymisestä, toisin kuin linja-autoissa
vieraiden ihmisten kanssa vietetystä ajasta. Hän on myöhemmin kertonut
ystävilleen albumin nimikappaleen saaneen ideansa Bowien veljestä
Terrystä. Albumin kansikuva on eräs Bowien ikonisimmista ja esimerkiksi
The Guardianiin kirjoittanut Mick McCann on nimennyt sen albumikansien
Mona Lisaksi. Suurin osa Aladdin Sanen kappaleista on nauhoitettu
Lontoon Trident -studioilla tammikuussa 1973 Bowien Ziggy Stardust
-kiertueen Yhdysvaltain-osuuksien välissä. Kappaleiden Watch That Man ja
Cracked Actor miksauksia moitittiin, sillä ne hukuttivat laulun ja
huuliharpun. Bowie ja Ken Scott mainitsivat myöhemmin, että heidän
työstämänsä, vokalisointia pinnassa hyödyntänyt Watch That Manin remix
oli tullut Mainman-managementin ja RCA Recordsin hylkäämäksi ja niinpä
kappaleesta julkaistiin sen originaali miksaus. Tyylillisesti Aladdin
Sane edusti edeltäjäänsä Ziggy Stardustia tiukempaa rocksoundia
erityisesti Bo Diddley-kompin ympärille rakennetun Panic in Detroitin ja
Stones-cover Let's Spend the Night Togetherin kaltaisilla raidoilla.
Albumilla oli silti tarjottavanaan myös tavanomaisesta erottuvaa tyyliä
nimiraitansa avant garde jazzin ja cabaret-tyylisen Timen ansiosta.
Kummassakin kappaleessa keskeiseksi muodostuu Mike Garsonin kehuttu
pianotyöskentely, joka on dominoiva elementti myös pitkäsoiton
päätöskappaleessa, laulajatar Claudea Linnearin inspiroimassa
flamencohenkisessä Lady Grinning Soulissa. Albumi sisälsi kaksi
hittisingleä, jotka olivat tosin ilmestyneet jo ennen varsinaista
pitkäsoittoa. Rankka ja R&B-henkinen Jean Genie oli levytetty RCA:n
New Yorkin studioissa loppuvuodesta 1972 Bowien Yhdysvaltain-kiertueen
ensimmäisen osuuden aikaan. Tekstinsä osalta kappale viittasi Iggy Popiin. Drive
in-Saturday oli tuhmahko doo wop-numero, jonka tekstissä ihmiset
katsoivat vuosikymmenten takaista aikuisviihdettä oppiakseen uudelleen
fyysisen rakkauden ilot. Aladdin Sanen kappaleista Time julkaistiin
myöhemmin singlenä Yhdysvalloissa ja Japanissa ja Let's Spend the Night
Together Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Vuonna 1974 Lulu julkaisi Bowien
ja kitaristi Mick Ronsonin tuottaman singlen. Sen paraatipuolella oli
hieman iäkkäämpi Bowie-klassikko The Man Who Sold the World ja
b-puolella näkemys Watch That Manista. Ilmestyessään Aladdin Sane nousi
brittilistan kärkeen ja saavutti Billboardin listalla 17:n sijan.
Albumin vastaanottamat arviot olivat Yhdysvalloissa artistin kotimaassa
julkaistuja myönteisempiä. Maailmanlaajuisesti Aladdin Sane on myynyt
yli neljä ja puoli miljoonaa kappaletta, mikä tekee siitä erään Bowien
parhaiten kaupaksi käyneistä albumeista. TheGuinness Book of British
Hit Albumsin mukaan Bowie hallitsi Britannian albumilistaa vuonna 1973,
sillä 182 listaviikon aikana sillä nähtiin artistin kuusi eri albumia.
Vuosien 1972-73 kiertueillaan Bowie esitti Aladdin Sanen kaikkia
kappaleita Lady Grinning Soulia lukuun ottamatta ja useita niistä myös
vuonna 1974 Diamond Dogs -albumin tiimoilta tekemällään kiertueella.
Lady Grinning Soulia ja The Prettiest Staria lukuun ottamatta albumin
kappaleiden liveversioita on julkaistu useilla albumeilla, kuten Ziggy
Stardustin soundtrackversiolla, vuonna 1978 ilmestyneellä David Livellä
sekä Aladdin Sanen 30-vuotisjuhlapainoksella. Kyseinen albumi on päässyt
myös mukaan teokseen 1001 Albums You Must Hear Before You Die.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti