keskiviikko 22. elokuuta 2018

Torstain terävä:Brittirockin klassikon harvinaisempaa tuotantoa

The Who:Rarities Vol I & II

Rarities Vol I & II on brittirockin peruskoplaan lukeutuvan The Whon harvinaisemmasta tuotannosta koostuva kahden albumin minisarja, jonka Polydor Records julkaisi elokuun puolivälissä 1983. Sarjan ensimmäinen julkaisu oli yksittäinen albumi nimeltä Join Together -Rarities, joka ilmestyi Polydorin julkaisemana Australiassa ja Uudessa Seelannissa vuonna 1982. Se sisälsi samat kappaleet kuin myöhemmin julkaistu Rarities Volume II sillä erotuksella, että raidasta I Don't Know Myself kuultiin 20 sekuntia aikaisemmin feidaantuva versio. Kun The Whon jäähyväiskiertueesta Who's Last oli uutisoitu, brittiläinen Polydor laajensi yhtyeen hankalasti löydettävissä olleiden kappaleiden konseptia julkaisemalla kaksi albumia. Rarities Vol I sisälsi materiaalia vuosien 1966 ja 1968 väliltä; ensisijaisesti singlejen b-puolia ja Rarities Vol II vuosien 1970 ja 1973 väliltä. Myöhemmin kaikki kyseiset harvinaisuudet saivat julkaisunsa yksittäisellä cd:llä. Jotkut kyseisistä cd-versioista sisältävät stereona julkaistun ja huomattavasti yleisemmän albumiversion kappaleesta Mary Anne with the Shaky Hand. Alun perin kappale julkaistiin Yhdysvalloissa I Can See for Miles singlen b-puolella ja kyseinen monona julkaistu versio Mary Anne with the Shaky Handista on itse asiassa tyystin eri levytys mainitusta kappaleesta. Raritiesin ykkösosa sisältää muun muassa alun perin Ready Steady Who-nimisellä ep:llä vuonna 1966 julkaistut kappaleet, joista tunnetuin on Keith Moonin vokalisoima Beach Boys- laina Barbra Ann. Rarities Vol I:n alun perin sinkkujen b-puolina julkaistuista kappaleista In the City on Moonin ja John Entwistlen yhteistyötä ja I've Been Away sekä Doctor Doctor täysin basistin käsialaa. Mukana ovat myös samalla singlellä alkuaan ilmestyneet The Rolling Stones-lainat The Last Time ja Under My Thumb. Britanniassa I Can See for Miles -singlen b-puolella julkaistu pophelmi Someone's Coming on sekin Entwistlen käsialaa ja Dogs-singlen kakkospuolella julkaistun kappaleen Call Me Lightning on versioinut jopa Joan Jett. The Whon 70-luvun alkupuolen tuotantoon keskittyvä Raritiesin  kakkososa koostuu valtaosaltaan varsin laadukkaasta kappalemateriaalista. Sinkkujen paraatipuolia sillä edustavat Let's See Action, Join Together ja Relay. Entwistlen käsialaa oleva rankka Heaven and Hell julkaistiin Summertime Blues-singlen b-puolella tyypillisestä poiketen Roger Daltreyn  työstämän Here For Moren ollessa alun perin The Seekerin kakkospuoli. Molemmat kappaleista edustavat vuosikertaa 1970. Jo aikaisemmin mainittu I Don't Even Know Myself ilmestyi aluksi Won't Get Fooled Againin editoidun singleversion b-puolella ja Entwistlen When I Was a Boy Let's See Actionin kakkospuolella. Join Togetherin b-puoli on Holland-Dozierin käsialaa oleva revittely Baby Don't You Do It ja Relayn flipsidena julkaistiin Moonin tekemä Waspman. Suorastaan erinomainen ja liki pitäen keikkastandardiksi muodostunut Water ilmestyi alun perin Quadrophenian kappaleista sekä 5:15:n että Love Reign O'er Men kakkospuolella. Rarities Vol II vahvistaa osaltaan yleisesti vallalla olevaa käsitystä The Whon 70-luvun alkupuolen kiistattomasta luomisvoimasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti