sunnuntai 26. elokuuta 2018
Maanantain mainio:Psykedeelisen rockin klassikon esiaste
Vuonna 1965 New Yorkin Long Island-saarella yhtyeessä Rick Martin &
The Showmen soittaneet muusikot, urkuri Mark Stein, basisti Tim Bogert
ja rumpali Joey Brennan kasasivat oman yhtyeeensä, jonka kokoonpanon
täydensi kitaristi Vincent Martell. Se
totteli aluksi nimeä Electric Pigeons, mutta lyheni pian pelkäksi The
Pigeonsiksi. Mark Steinin isä oli yhtyeen keikkamyyjänä ja se treenasi Tim Bogertin kotitalossa Jerseyssä. Tyylillisesti kyseessä oli
suoraviivainen rhythm and blues- yhtye, jonka ohjelmistoon kuului esimerkiksi The Righteous Brothersia ja Wilson Pickettiä. Lisäksi The Pigeons säesti clubeissa vierailleita
tytttöyhtyeitä. Nuoret muusikot, jotka soittivat kahdesta kolmeen
keikkaa illassa kuutena päivänä viikossa joko paloivat loppuun
tai siirtyivät ammattilaisiksi ja The Pigeonsin muusikot valitsivat
jälkimmäisen tien. Vuoden 1966 alkuun mennessä yhtye oli saavuttanut
menestystä paikallistasolla Rhode Islandista Floridaan. Vaikka
rockmedian painopiste oli tuolloin länsirannikolla, myös idässä vaikutti
Pigeonsin lisäksi monia mainitsemisen arvoisia yhtyeitä, kuten The Vagrants.
Kevään/kesän 1966 aikana The Pigeons äänitti kaksiraiturilla
kahdeksasta kappaleesta koostuneen demonauhan. Wand julkaisi sen neljä vuotta myöhemmin albumina While the World Was Eating
Vanilla Fudge, joka oli kreditoitu Mark Steinin & Vanilla Fudgen
nimiin. Albumin covereita edustavat muun muassa Wilson Picketin Midnight Hour, The Young Rascalsin Good Lovin' sekä The Righteous Brothersin Soul and Inspiration. Mark Steinin Keyboard Magazinelle vuonna 1983 antaman
haastattelun mukaan Leslie Westin luotsaamalla Vagrants-yhtye vaikutti keskeisesti Pigeonsin suuriin orkestraatioihin ja coverkappaleiden esittämiseen. Pigeons, josta sittemmin kehittyi Vanilla Fudge, löysi sovituksissaan
kaiken sen olennaisen, mitä kaupallisessa musiikissa oli 50-luvun
puolivälistä eteenpäin unohdettu. Eräänä iltana Vagrants joutui perumaan
Action Houseen sovitun keikkansa. Tuuraajaksi saatiin Pigeons, joka
soitti muun muassa uuteen uskoon sovitetun näkemyksen Dylanin Like A
Rolling Stonesta. Action Housen omistaja Phil Basille vakuuttui
kuulemastaan siinä määrin, että ryhtyi Pigeonsin manageriksi. Vaikka
muissa clubeissa Pigeonsin
edustamaan musiikkityyliin ei aina suhtauduttu yhtä myönteisesti, Basille oli erittäin kannustava suojattejaan
kohtaan. Eräänä iltana ennen Broadwayn Cheetah Clubilla soitettua
Pigeonsin keikkaa Stein ja Bogert kuulivat autoradiosta The Supremesin
singlehitin You Keep Me Hanging On, päättivät hidastaa sen tempoa ja
tehdä kappaleesta todella sielukkaan. Illan keikalla You Keep Me Hanging
Onista kuultiin sovitus, joka tuli myös soimaan autoradioissa vuosikymmeniä eteenpäin Vanilla
Fudgen näkemyksenä. Joulukuuhun 1966 mennessä
sovitukset olivat kehittyneet siinä määrin vaativiksi, että Joey Brennan sai
jättää Pigeonsin. Hän siirtyi yhtyeeseen Younger Brothers Band. Tim
Bogert oli varsin vakuuttunut nuoresta rumpalista, jonka soittoa hän oli
kuullut Headliner Clubilla. Kun muut yhtyeen jäsenet olivat todentaneet
Carmine Appicen livesoitoa, he tiesivät löytäneensä yhtyeeseensä oikean
rumpalin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti