maanantai 27. maaliskuuta 2017

Tiistain tukeva:Brittiläisen hardrockin klassikon tuorein voimannäyttö

Girlschool:Guilty as Sin

Marraskuussa 2015 ilmestynyt Guilty as Sin on brittiläisen raskaan rockin veteraaniyhtyeen Girlschoolin tuorein pitkäsoitto. Samalla kyseessä on ensimmäinen uutta tuotantoa sisältävä yhtyeen albumi sitten vuonna 2008 julkaistun albumin Legacy. Niiden välissä vuonna 2011 Girlschool levytti uudestaan alun perin vuonna 1981 julkaistun klassikkolevynsä Hit and Run nimellä Hit and Run Revisited. Girlschoolin nykyiseen kokoonpanoon kuuluvat jo yhtyeen originaalissa lineupissa mukana olleet solisti/kitaristi Kim McAuliffe, basisti/solisti Enid Williams ja rumpali Denise Dufort. Yhtyeen tuorein jäsen on Cris Bonaccin korvannut kitaristi Jackie Chambers. Come the Revolution avaa levyn sotahuudon tavoin. Nopean rockin osalta Girlschoolin viimeisimmän pitkäsoiton toinen killeri on kysymys-ja vastausformulaa tehokkaasti hyödyntävä Night Before. Nimikappale Guilty as Sin hyödyntää jopa bluesrockelementtejä hidastempoisemman Awkward Positionin säkeistöjen löytäessä hienoisia popvivahteita. Uransa aikana Girlschool on levyttänyt useitakin covereita, joista mainittakoon Gun-yhtyeen Race with the Devil, Rolling Stonesin Live with Me sekä ZZ-Topin Tush. Guilty as Sinille päätynyt näkemys Bee Geesin Saturday Night Fever-hististä Staying Alive on yllätysveto, mutta versiossaan Girlschool pitäytyy tiukasti irti discokompeista. Perfect Storm lukeutuu voimapopvaikutteissaan pitkäsoiton kaikkein tarttuvimpiin numeroihin. Coverosastoa albumilla edustaa lisäksi nopeutettu versio Pete Seegerin popularisoimasta folkkappaleesta Everybody Loves (Saturday Night) ja pitkäsoiton päätteeksi Girlschool versioi uudelleen 80-luvun alun tuotantonsa harvinaisempiin helmiin lukeutuvan Tonightin. Kokonaisuutena Guilty as Sin on vahva albumi, joka osaltaan osoittaa, että Girlschoolilla on edelleen runsaasti annettavaa myös levytystensä osalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti