keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Torstain terävä:Jethro Tullin folkrocktrilogian toinen osa



Jethro Tull:Heavy Horses

Kymmenes huhtikuuta 1978 ilmestynyt Heavy Horses on Jethro Tullin yhdestoista studioalbumi. Sitä pidetään yleisesti toisena yhtyeen folkrockalbumitrilogian muodostavasta kolmesta pitkäsoitosta edeltäjänsä Songs from the Woodin ja seuraajansa Stormwatchin tavoin. Folkmusiikin vaikutus ulottuu tosin toki myös useisiin muihin Jethro Tullin pitkäsoittoihin. Songs from the Woodin folkille ominaiset lyyriset elementit ovat Heavy Horsesilla sitä vastoin vaihtuneet realistisempaan katsontakantaan muuttuvasta maailmasta. Kuten albumin nimikappaleessa selkeästi mainitaan, pitkäsoitto on omistettu Britannian syntyperäisille työjuhdille. Myös yhtyeen yleissoundia voi Heavy Horsesilla pitää edeltäjäänsä kovempana ja tiukempana. Yhtyeen johtohahmon Ian Andersonin tuottama ja Robin Blackin Lontoossa äänittämä Heavy Horses on Jethro Tullin viimeinen studioalbumi, jonka työstämiseen basisti John Glascock täysipainoisesti osallistui. Anderson on maininnut albumin äänittämisen tapahtuneen vaiheessa, jolloin useat musiikintekijät suuntasivat kohti musiikin uusia trendejä. Jethro Tull ei osaltaan pyrkinyt edustamaan postpunkia, jota esimerkiksi The Stranglersin ja The Policen tuotannon saattoi tulkita edustavan. Tekstiensä osalta Heavy Horses käsitteli edeltäjäänsä maanläheisempiä aiheita. Journeyman on kirjoitettu konformistisesta näkökulmasta jokapäiväiseen elämään, Rover on omistettu Andersonin koiralle, mainiosti nimetty The Mouse Police Never Sleeps hänen kissalleen ja No Lullaby pojalleen. Jo Songs from the Woodilla esillä ollut elementti on rikosta ja katoavia maailmoja koskeva diskurssi. Heavy Horsesin nimikappale lukeutuu albumin vaikeampaan tuotantoon ja Anderson on verrannut sitä ratsastavaksi Aqualungiksi. Acreswildin ja Weathercockin kaltaiset kappaleet ovat vetoomuksia paremmista edessä olevista ajoista. Vaihtuneiden tekstillisten teemojen lisäksi musiikillinen ilmaisu  siirtyi Heavy Horsesilla selkeästi sitä edeltävää pitkäsoittoa raskaammaksi. Nimikappaleen mini-epiikka vaihtui pianoballadista Curved Air -yhtyeen Darryl Wayn soittaman viulujuhlan kautta täyteen kiitolaukkaan. Heavy Horsesin nimikappale edustaakin esimerkillisesti pitkäsoiton tyyliä kokonaisuudessaan. No Lullaby sisältää Martin Barren murskaavan riffin ja Weathercock alkaa puhtaana folknumerona ja rikastaa kappaleen edetessä ilmaisuaan progressivisesta rockista tutuiksi tulleilla elementeillä. Barren mukaan Songs From the Wood ja Heavy Horses ovat kaksi parasta Jethro Tullin pitkäsoittoa hänen yhtyeessä vaikuttamisensa aikana. Heavy Horses saavutti myönteiset arvostelut jo ilmestymisaikanaan. Rolling Stonen arviossa kehuttiin sovituksia ja mainittiin folkrocktyylin erinomaisesta sopivuudesta yhtyeelle. Jethro Tullin kotimaassa Britanniassa Heavy Horses saavutti 20. sijan. Billboardin listalla albumin sijoitus oli vielä yhtä sijaa korkeampi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti