Lokakuussa 1968 Reprise Recordsin julkaisemana ilmestynyt
Electric Ladyland on The Jimi Hendrix Experiencen viimeinen pitkäsoitto. Kyseessä on myös
yhtyeen ainoa tupla-albumi ja Jimi Hendrixin itse tuottama pitkäsoitto.
Marraskuun puoliväliin mennessä albumi oli noussut Yhdysvalloissa listakärkeen.
Se piti sijoituksensa kahden viikon ajan. Electric Ladyland onkin Experiencen
menestynein ja samalla ainoa listaykköseksi noussut levy. Britanniassa albumin
korkein listasijoitus oli kuudes ja se pysytteli listoilla 12 viikon ajan.
Electric Ladylandin tunnetuimpaan antiin lukeutuu cover Bob Dylanin kappaleesta
All Along the Watchtower. Yhdysvalloissa se nousi singleformaatissa sijalle 20.
ollen siellä Experiencen suurin singlemenestys. Britanniassa kappaleen
listasijoitus oli upeasti viides. Ilmestymisaikanaan Electric Ladyland jakoi
kriitikoiden mielipiteet, mutta myöhemmin albumi on yleisesti tunnustettu
paitsi Hendrixin parhaaksi työksi, myös erääksi kaikkien aikojen rockalbumeista.
Electric Ladyland on menestynyt hyvin erilaisissa kaikkien aikojen paras albumi
–tyyppisissä äänestyksissä. Se sijoittui esimerkiksi Q-musiikkilehden vuonna
2003 laatimalle sadan kaikkien aikojen parhaan albumin listalle. Rolling Stonen
500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla Electric Ladylandin sijoitus oli
54. The Jimi Hendrix Experiencen viimeisen albumin äänitykset alkoivat
uudelleen avatuilla Record Plantin studioilla Chas Chandlerin toimiessa
tuottajana ja Eddie Kramerin sekä Gary Kellgrenin insinööreinä. Äänitysten
edetessä Chandler turhautui Hendrixin perfektionismiin ja vaatimuksiin
toistuvista otoista. Hendrix salli useiden vieraiden ja ystävien saapumisen
studioon ja äänityssessioiden suorastaan kaoottinen ilmapiiri johti Chandlerin
ja Hendrixin ammatillisen suhteen päättymiseen. Experiencen basisti Noel
Redding oli perustanut oman yhtyeensä Fat Mattressin vuoden 1968 puolivälissä
ja hän koki omien sitoumustensa täyttämisen Experiencen riveissä entistä
vaikeammaksi. Hendrix päätyikin soittamaan useita basso-osuuksia Electric
Ladylandillä. Albumin kansitekstien mukaan se oli Hendrixin tuottama ja
ohjaama. Experiencen pitkäsoitoista ainoana Electric Ladyland oli miksattu kokonaan
studiossa.
Electric Ladylandin äänityksiin osallistuivat Jefferson Airplanen
basisti Jack Casidy sekä kosketinsoittajan ominaisuudessa Stevie Winwood, jotka
olivat mukana 15-minuuttisessa hitaassa bluesjamittelussa Voodoo Chile. Albumin
tuottamisen aikaan Hendrix päätyi jammailemaan BB Kingin, Al Kooperin ja Elvin
Bishopin kanssa. Hendrixin studioperfektionismista mainittakoon, että Electric
Ladylandin kappaleista Gypsy Eyesista hän äänitti rumpali Mitch Mitchellin
kanssa yli 50 ottoa kolmessa äänityssessiossa. Hendrix oli epävarma
laulusuorituksistaan. Silti hän vastasi Electric Ladylandilla myös
taustalauluista nimikappaleessa ja Long Hot Summer Nightissa, joista ensin
mainittuun hän oli erityisen tyytyväinen. Uncut-musiikkilehden John Robinsonin
mukaan Electric Ladyland yhdistää Hendrixin varhaisemmilta levytyksiltä tutuksi
tullutta psykedeelistä poppia aggressiiviseen funkiin, jota hän pääsi tutkimaan
erityisesti vuonna 1970 ilmestyneellä konserttitallenteellaan The Band of Gypsys.
Electric Ladylandin äänityksissä Eddie Kramer kokeili useita innovatiivisia
studiotekniikoita. Albumia voi pitää osoituksena Hendrixin laajasta
musiikillisesta talentista. Kyseessä onkin varsin monipuolinen levy, jonka
tyylilajien kirjo vaihtelee jo edellisenä vuotena singleformaatissa julkaistun
ja Britanniassa sijalle 18. yltäneen, wah wah-pedaalia hyödyntäneen Burning of
the Midnight Lampin psykedeliasta New Orleansin R&B:ihin Earl Kingin Come
On – kappaleen coverin myötä ja 1983 (A Merman I Should Turn to Be)-kappaleen
eeppisestä studiotuotannosta House Burning Downin sosiaalisen osallistuvuuteen.
Vuosikymmenen brittipop-tyyliä pitkäsoitolla edustaa selkeimmin Noel Reddingin
käsialaa oleva Little Miss Strange. All Along the Watchtower – cover saavutti
hyvän vastaanoton niin kriitikoilta kuin kappaleen originaaliesittäjältä Bob
Dylanilta itseltään. Voodoo Chile (Slight Returnista) muodostui eräs rockradioiden
ja yleisesti kitararockin virstanpylväistä ja Rolling Stonen Holly
George-Warren ylisti Crosstown Traffic – kappaleen hardrockia edustanutta
kitarariffiä. Psykedeelisen rockin kiistattomaksi klassikoksi kohotettu Electric
Ladyland on sijoittunut kymmenenneksi Classic Rock – lehden sadan kaikkien
aikojen parhaan rockalbumin listalla ja sijalle 37. The Timesin sadan kaikkien
aikojen parhaan albumin listalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti