perjantai 25. marraskuuta 2016

Lauantain pitkä:The Jimi Hendrix Experiencen viimeinen ja suosituin

The Jimi Hendrix Experience:Electric Ladyland



Lokakuussa 1968 Reprise Recordsin julkaisemana ilmestynyt Electric Ladyland on The Jimi Hendrix Experiencen viimeinen pitkäsoitto. Kyseessä on myös yhtyeen ainoa tupla-albumi ja Jimi Hendrixin itse tuottama pitkäsoitto. Marraskuun puoliväliin mennessä albumi oli noussut Yhdysvalloissa listakärkeen. Se piti sijoituksensa kahden viikon ajan. Electric Ladyland onkin Experiencen menestynein ja samalla ainoa listaykköseksi noussut levy. Britanniassa albumin korkein listasijoitus oli kuudes ja se pysytteli listoilla 12 viikon ajan. Electric Ladylandin tunnetuimpaan antiin lukeutuu cover Bob Dylanin kappaleesta All Along the Watchtower. Yhdysvalloissa se nousi singleformaatissa sijalle 20. ollen siellä Experiencen suurin singlemenestys. Britanniassa kappaleen listasijoitus oli upeasti viides. Ilmestymisaikanaan Electric Ladyland jakoi kriitikoiden mielipiteet, mutta myöhemmin albumi on yleisesti tunnustettu paitsi Hendrixin parhaaksi työksi, myös erääksi kaikkien aikojen rockalbumeista. Electric Ladyland on menestynyt hyvin erilaisissa kaikkien aikojen paras albumi –tyyppisissä äänestyksissä. Se sijoittui esimerkiksi Q-musiikkilehden vuonna 2003 laatimalle sadan kaikkien aikojen parhaan albumin listalle. Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla Electric Ladylandin sijoitus oli 54. The Jimi Hendrix Experiencen viimeisen albumin äänitykset alkoivat uudelleen avatuilla Record Plantin studioilla Chas Chandlerin toimiessa tuottajana ja Eddie Kramerin sekä Gary Kellgrenin insinööreinä. Äänitysten edetessä Chandler turhautui Hendrixin perfektionismiin ja vaatimuksiin toistuvista otoista. Hendrix salli useiden vieraiden ja ystävien saapumisen studioon ja äänityssessioiden suorastaan kaoottinen ilmapiiri johti Chandlerin ja Hendrixin ammatillisen suhteen päättymiseen. Experiencen basisti Noel Redding oli perustanut oman yhtyeensä Fat Mattressin vuoden 1968 puolivälissä ja hän koki omien sitoumustensa täyttämisen Experiencen riveissä entistä vaikeammaksi. Hendrix päätyikin soittamaan useita basso-osuuksia Electric Ladylandillä. Albumin kansitekstien mukaan se oli Hendrixin tuottama ja ohjaama. Experiencen pitkäsoitoista ainoana Electric Ladyland oli miksattu kokonaan studiossa.

Electric Ladylandin äänityksiin osallistuivat Jefferson Airplanen basisti Jack Casidy sekä kosketinsoittajan ominaisuudessa Stevie Winwood, jotka olivat mukana 15-minuuttisessa hitaassa bluesjamittelussa Voodoo Chile. Albumin tuottamisen aikaan Hendrix päätyi jammailemaan BB Kingin, Al Kooperin ja Elvin Bishopin kanssa. Hendrixin studioperfektionismista mainittakoon, että Electric Ladylandin kappaleista Gypsy Eyesista hän äänitti rumpali Mitch Mitchellin kanssa yli 50 ottoa kolmessa äänityssessiossa. Hendrix oli epävarma laulusuorituksistaan. Silti hän vastasi Electric Ladylandilla myös taustalauluista nimikappaleessa ja Long Hot Summer Nightissa, joista ensin mainittuun hän oli erityisen tyytyväinen. Uncut-musiikkilehden John Robinsonin mukaan Electric Ladyland yhdistää Hendrixin varhaisemmilta levytyksiltä tutuksi tullutta psykedeelistä poppia aggressiiviseen funkiin, jota hän pääsi tutkimaan erityisesti vuonna 1970 ilmestyneellä konserttitallenteellaan The Band of Gypsys. Electric Ladylandin äänityksissä Eddie Kramer kokeili useita innovatiivisia studiotekniikoita. Albumia voi pitää osoituksena Hendrixin laajasta musiikillisesta talentista. Kyseessä onkin varsin monipuolinen levy, jonka tyylilajien kirjo vaihtelee jo edellisenä vuotena singleformaatissa julkaistun ja Britanniassa sijalle 18. yltäneen, wah wah-pedaalia hyödyntäneen Burning of the Midnight Lampin psykedeliasta New Orleansin R&B:ihin Earl Kingin Come On – kappaleen coverin myötä ja 1983 (A Merman I Should Turn to Be)-kappaleen eeppisestä studiotuotannosta House Burning Downin sosiaalisen osallistuvuuteen. Vuosikymmenen brittipop-tyyliä pitkäsoitolla edustaa selkeimmin Noel Reddingin käsialaa oleva Little Miss Strange. All Along the Watchtower – cover saavutti hyvän vastaanoton niin kriitikoilta kuin kappaleen originaaliesittäjältä Bob Dylanilta itseltään. Voodoo Chile (Slight Returnista) muodostui eräs rockradioiden ja yleisesti kitararockin virstanpylväistä ja Rolling Stonen Holly George-Warren ylisti Crosstown Traffic – kappaleen hardrockia edustanutta kitarariffiä. Psykedeelisen rockin kiistattomaksi klassikoksi kohotettu Electric Ladyland on sijoittunut kymmenenneksi Classic Rock – lehden sadan kaikkien aikojen parhaan rockalbumin listalla ja sijalle 37. The Timesin sadan kaikkien aikojen parhaan albumin listalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti