Humble Pie:Smokin'
Maaliskuussa 1972
ilmestynyt Smokin’ on brittirockin keskeisiin tekijöihin lukeutuvan Humble Pie –
yhtyeen viides pitkäsoitto ja samalla neljäs studioalbumi. Yhdysvalloissa
pitkäsoitto saavutti Billboardin listalla kuudennen sijan ja sijoittui myös
yhtyeen kotimaassa Britanniassa top 30:een. Kyseessä oli Humble Pien
ensimmäinen pitkäsoitto kitaristi Peter Framptonin yhtyeestä eroamisen jälkeen.
Tämän seurauksena yhtyeen toisen perustajajäsenen, aikaisemmin The Small
Facesistä tutuksi tulleen Steve Marriottin osuus Piessa kasvoi entisestään.
Smokin’:ista muodostui Humble Pien parhaiten menestynyt pitkäsoitto, jonka
suosioon vaikutti osaltaan myös albumilta löytyvä singlemenestys 30 Days in the Hole. Framptonin paikan yhtyeessä otti aikaisemmin bluesrockyhtye Bakerloossa soittanut kitaristi Dave Clem Clempson. Pitkäsoiton covermateriaalia edustavat originaaleja selkeästi hitaammat näkemykset
Eddie Cochranin C’mon Everybodysta ja Junior Walkerin Roadrunnerista. Wah wah –
kitaroinnin hallitsema hidas blues I Wonder on alun perin Cecil Gantin ja
Raymond Leveenin käsialaa. Alexis Korner vieraili albumilla raidalla Old Time
Feelin’, jolla hän vastasi leadvokaaleista basisti Greg Riddleyn kanssa.
Lisäksi Korner soitti mandoliinia muistuttavaa kitaraa Martin Tipplea.
Musiikillisesti Old Time Feelin’ toi esiin kaikuja Humble Pien vuonna 1969
ilmestyneellä esikoisalbumilla As Safe as Yesterday Is julkaistusta kappaleesta
Alabama 69. You’re So Good for Me käynnistyy puhtaasti akustisena kappaleena,
mutta siitä kehkeytyy voimakas gospelhenkinen pala, jonka tyyppistä ilmaisua on
myöhemmin suosinut esimerkiksi The Black Crowes. Stephen Stills vieraili
Hammond-urkurina Road Runner C Jamissa ja hänen taustavokalisointiaan kuultiin
pitkäsoiton käynnistävässä terhakassa rhythm and blues –henkisessä kappaleessa
Hot n’ Nasty. Stills oli ollut tekemässä omia nauhoituksiaan viereisessä
studiossa ja tuli vierailemaan myös Pien äänityksissä. Steve Marriott toimi yksin
tuottajana Smokin:illa, sillä hän oli halukas testaamaan 24-raitaista
miksauspöytää kompaktin R & B – soundin luomiseksi. Suuri osa pitkäsoiton
kappalemateriaalista edusti silti tanakkaa boogierockia, jonka suuntaan Humble
Pien musiikki oli jo muutamaa vuotta aiemmin siirtynyt. Yhtyeestä muodostuikin eräs kyseisen tyylisuunnan
keskeisimmistä edustajista 70-luvun alussa. Suorastaan erinomaisia esimerkkejä
kyseisestä genrestä Smokin’:illa ovat erityisesti Marriottin käsialaa olleet
raidat The Fixer sekä Sweet Peace and Time.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti