27. helmikuuta 1984 ilmestynyt The Works on Queenin
yhdestoista studioalbumi. Sitä edeltäneen syntikkavoittoisen pitkäsoiton Hot
Space jälkeen The Works merkitsi Queenille paluuta rockpainotteisempaan
musiikilliseen ilmaisuun, tosin mukana oli myös 80-luvun alkupuolen
retrofuturista elektropoppia solisti Freddie Mercuryn ansiosta ja New Yorkin
funkskeneä basisti John Deaconin myötä. Elokuun 1983 ja seuraavan vuoden
tammikuun välillä Los Angelesin Record Plantilla ja Musicland -studioilla
Munchenissa nauhoitettu The Works otti nimensä rumpali Roger Taylorin
lausauhduksesta ”Let’s Give Them The Works!” Kyseisen vuosikymmenen aikana Queen
oli kohdannut konservatiivista asennetta Yhdysvalloissa ja päätti olla
konsertoimatta siellä. Vaikka The Works ei näin ollen yltänytkään
huippumyyntiin Amerikassa, oli albumin menestys Euroopassa selkeästi
parempi. Kaiken kaikkiaan The Works on myynyt maailmanlaajuisesti yli viisi
miljoonaa kappaletta. Vuonna 1982 julkaistun pitkäsoiton Hot Space tiimoilta
tehdyn kiertueen jälkeen Queenin jäsenet pitivät taukoa yhtyeestä ja
keskittyivät muihin musiikillisiin projekteihinsa. Suunniteltu kiertue Etelä-Amerikassa
oli kariutunut promotionaalisiin ongelmiin. Kitaristi Brian May työskenteli
esimerkiksi Eddie Van Halenin kanssa Star Fleet – nimisessä projektissa ja
Freddie Mercury aloitti ensimmäisen sooloalbuminsa työstämisen. Elokuuhun 1983
mennessä yhtye oli jälleen koonnut rivinsä. The Works oli Queenin ensimmäinen
EMI-levy-yhtiölle työstetty pitkäsoitto. The Works merkitsi Queenin debyyttiä myös Yhdysvalloissa levyttämisen osalta. Samoihin aikoihin yhtyeen manageri Jim
Beach tarjosi Queenille mahdollisuutta työstää soundtrack elokuvaan The Hotel
New Hampshire. Kyseinen projekti kuitenkin kariutui, sillä se vei liikaa aikaa
The Worksin työstämiseltä. Yksi soundtrackille kaavailluista kappaleista, Mercuryn työstämä Keep Passing the Open Windows, pääsi mukaan The Worksille.
Marraskuuhun 1983 mennessä Roger Taylorin käsialaa ollut ja kosketinsoittimilla
sävelletty Radio Ga Ga valikoitui The Worksin ensimmäiseksi singlejulkaisuksi. Kitaristi Brian Mayn
käsialaa ollut Tear It Up merkitsi tyylillisesti paluuta vanhakantaiseen
Queen-soundiin. Mercuryn It’s a Hard Life lukeutuu Mayn ja Taylorin suurimpiin
suosikkeihin ensiksi mainitun käsialaa olevista kappaleista. Mercuryn
rockabillykappale Man on the Prowl muistuttaa vuoden 1979 singlemenestystä
Crazy Little Thing Called Love. The Worksin suurimpiin hitteihin lukeutuva I
Want to Break Free on basisti John Deaconin kynästä. Mercuryn rocksivalluksesta
Hammer to Fall muodostui keikkasuosikki ja sen livetulkinnat olivat selkeästi levytettyä versiota nopeatempoisempia. Mercury esitti kyseistä kappaletta myös
soolokiertueillaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti