Judas Priest:Stained Class
Helmikuussa 1978 ilmestynyt Stained Class on brittiheavyn
keskeisimpiin edustajiin lukeutuvan Judas Priestin viides studioalbumi.
Kyseessä on ensimmäinen yhtyeen kahdesta pitkäsoitosta, jolla rumpalina kuultiin
Les Binksiä. Stained Class muistetaan tummista lyriikoistaan ja teemoistaan.
Vaikka pitkäsoittoon liittyy myös negatiivisia seikkoja, on se useammassakin
yhteydessä kohotettu Judas Priestin parhaaksi albumiksi ja tärkeimmäksi
saavutukseksi. Judas Priestin pitkäsoitoista ainoana Stained Classin
biisintekemiseen osallistuivat kaikki yhtyeen viisi jäsentä. Näihin aikoihin
Glenn Tiptonista tuli yhtyeen ensisijainen soolokitaristi ja myös keskeisin
biisintekijä solisti Rob Halfordin kanssa. K. K. Downingin ainoat soolonäytökset
albumilla ovat kappaleessa Savage sekä kakkossoolot raidoilla Beyond the Realms
of Death ja Heroes End. Muilla pitkäsoiton kappaleilla sooloilee joko Tipton
yksinään tai soolo-osuudet on jaettu hänen ja Downingin kesken.
Uusi rumpali Les Binks vastasi säveltäjänä Beyond the Realms of Deathin
akustisesta introsta. CBS Recordsin Roslaw Scaybon käsialaa oleva pitkäsoiton
kansikuva esitteli Judas Priestin klassisen uuden logon, joka korvasi
aikaisemmilta albumeilta tutuksi tulleen goottikirjaimisen logon. Stained Class
oli Priestin ensimmäinen Billboardin listalle noussut albumi ja pitkäsoitto
saavutti lopulta Yhdysvalloissa kultalevyn. CBS Recordsin myötä albumin tuottajaksi
valikoitui Dennis MacKay, joka oli aikaisemmmin tuottanut lähinnä jazz fuusiota
edustaneita artisteja ja lisäksi esimerkiksi David Bowieta. MacKayn tehtävänä
oli tehdä Priestin materiaalista tiukempaa, lyhyempää ja suorempaa. Stained
Classin äänitykset tapahtuivat loka-marraskuussa 1977 Chipping Norton
– studioilla Lontoossa. Kyseessä oli tuohon mennessä Priestin tuotannon raskain
pitkäsoitto. Mukana oli enää pieniä vivahteita siitä progressiivisesta
rockista, joka oli ollut tunnusomainen piirre Priestin muutamille aikaisemmille
albumeille. Stained Classin jälkeen progevaikutteiden voi todeta hävinneen
yhtyeen musiikista täysin ja se valitsi tyylilajikseen heavy metallin.
Spooky
Tooth – yhtyeen ohjelmistosta poimittu Better By You, Better Than Me oli viime
hetken lisäys albumille, jonka kappaleista valtaosa oli sävyltään varsin tummia
ja pahaenteisiä. Coverkappale nauhoitettiin erillisessä äänityssessiossa James Guthrien
kanssa. Mackay oli nimittäin jo siirtynyt muihin projekteihin. Priestin jäsenet
vakuuttuivat Guthrien työskentelystä siinä määrin, että pyysivät häntä
seuraavan pitkäsoittonsa Killing Machinen tuottajaksi. Stained Classin
kappaleista ainoastaan Beyond the Realms of Deathista muodostui standardi
Priestin keikkaohjelmistoon. Vuoteen 2012 mennessä kappale oli soitettu
keikkakontekstissa 492 kertaa. Vaikka Rob Halford on esittänyt nimikappale
Stained Classin melko usein soolourallaan, on se kuulunut Priestin keikkasettiin
ainoastaan kolmesti; kahdesti albumin ilmestymisvuotena 1978 ja kerran vuonna
2005. Pitkäsoiton avauskappaletta Exciter esitettiin vuoden 1979 jälkeen
keikalla vasta vuonna 2002. White Heat, Red Hot kuului ahkerasti keikkasettiin
vuosien 1978 ja 1980 välillä, mutta ei milloinkaan sen jälkeen. Invader, Saints
in Hell ja Heroes End edustavat pitkäsoitolla kappalemateriaalia, jota ei ole
koskaan esitetty konserteissa. Cover Better By You, Better Than Me on esitetty
yksitoista kertaa ja harvinaisuus Savage kahdeksasti vuoden 1978 alkupuolella.
Vuonna 2001 Stained Classista julkaistiin remasteroitu versio, joka sisälsi
myös kaksi bonusraitaa. Vuonna 2005 Stained Class saavutti sijan 307. Rock Hard
– lehden 500 kaikkien aikojen parhaan rock- ja metallialbumin listalla. Albumin
vaikutusta sekä speed- että trashmetalliin pidetään varsin merkittävänä.
Lisäksi Stained Class on tunnustettu erääksi New Wave of British Heavy Metallin
varhaisimmista edustajista. Yhtyeen kotimaassa Britanniassa Stained Class
saavutti hyvän vastaanoton ja siellä se miltei ylitti Priestin edellisen albumin Sin
After Sinin myyntiluvut. Yhdysvalloissa albumi sitä vastoin nousi aluksi
Billboardin top 200-listan loppupäähän. Priestin synkkäteemainen musiikki ei nimittäin
miellyttänyt amerikkalaisyleisöä, jonka raskaamman rockin suosikkeihin
lukeutuivat esimerkiksi Led Zeppelin, Aerosmith ja Kiss. Noihin aikoihin
Priest oli vielä suhteellisen tuntematon Yhdysvalloissa; olihan yhtye siellä
vasta toisella kiertueellaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti