The Allman Brothers Band:At Fillmore East
At Fillmore East on yhdysvaltalaisen rockyhtyeen The Allman
Brothers Bandin ensimmäinen livealbumi ja samalla yhtyeen diskografian kolmas
pitkäsoitto. Kyseinen tupla-albumi oli nimensä mukaisesti äänitetty promoottori
Bill Grahamin pyörittämässä New Yorkissa sijainneessa Fillmore Eastissä. Tom Dowdin tuottama
pitkäsoitto ilmestyi yhtyeen kotimaassa heinäkuussa 1971 Capricorn Recordsin
julkaisemana. Äänitykset olivat tapahtuneet kolmena iltana maaliskuussa 1971 ja
The Allman Brothers Bandin näkemyksinä levylle päätyi intensiiisiä
jamiversioita esimerkiksi Whipping Postin ja In Memory of Elisabeth Reedin
kaltaisista kappaleista. Tulkintojen kattavuudesta kertoo sekin, että originaali
tupla-albumi koostui seitsemästä kappaleesta. At Fillmore Eastia voi pitää The
Allman Brothers Bandin taiteellisena ja kaupallisena läpimurtona. Joidenkin
kriitikoiden mielestä kyseessä on eräs rockin historian laadukkaimmista
konserttitaltioinneista. At Fillmore East on myös yleisesti nostettu kaikkien
aikojen parhaiden albumien joukkoon ja The Allman Brothers Bandin tuotannon
ensimmäinen platinalevy on säilyttänyt asemansa yhtyeen myydyimpänä albumina.
Vuonna 2004 kyseinen kulttuurillisesti, historiallisesti tai esteettisesti
tärkeä albumi valikoitui kansallisen äänitearkiston valitsemana keskusliiton
levystöön. The Allman Brothers Bandin
vuonna 1970 ilmestynyt ja järjestyksessään toinen studioalbumi The Idlewild
South ei vielä ollut erityisen suuri menestys, mutta yhtyeen maine alkoi kasvaa
sen soittamien livekeikkojen ansiosta. Kyseisenä vuotena yhtye heitti yli 300
keikkaa. Taloudellisessa mielessä musiikin työstäminen alkoi olla kannattavaa
vasta seuraavana vuonna, jolloin yhtyen siihenastiset palkat kaksinkertaistuivat. Kitaristi
Duane Allman ei ehtinyt kauaa mainituista tienesteistä nauttia, sillä hän menehtyi
syksyllä 1971 moottoripyöräonnettomuudessa saamiinsa vammoihin.
The Allman
Brothers Band oli debytoinut Fillmore Eastissa joulukuussa 1969 soittaen
kolmena iltana Blood, Sweat and Tearsin lämmittelijänä. Seuraavan vuoden
tammikuussa The Allman Brothers Band lämmitteli Buddy Guyta ja BB Kingiä San
Franciscon Fillmore Westissä ja kuukautta myöhemmin yhtye soitti jälleen
Fillmore Eastissa Grateful Deadin kakkosbändinä. Elämänkerturi Alan Paulin
mukaan kyseiset konsertit olivat varsin merkittäviä, sillä ne esittelivät The
Allman Brothers Bandin laajemmalle, vastaanottavaiselle yleisölle molemmilla rannikoilla.
At Fillmore East nauhoitettiin 12. ja 13. maaliskuuta 1971. Kyse oli yhtyeelle
tyypillisistä esityksistä ja rumpali Jai Johanny Johanssonin mukaan ne olivat hieman yhtyeen keskivertokeikkoja laadukkaampia. The Allman Brothers
Bandin lineupiin kuului tavanomaisesta poiketen kaksi soolokitaristia ja kaksi
rumpalia. Niinpä tuottajana toiminut Tom Dowd joutui tekemään
etukäteisvalmisteluja vangitakseen levylle kaiken dynamiikan. Huuliharpisti
Thom Doucette vieraili kappaleissa Done Somebody Wrong, Stormy Monday ja You
Don’t Love Me. Fillmore East suljettiin 27. kesäkuuta ja The Allman Brothers
Band kutsuttiin soittamaan kutsukonserttiin, jonka muita esiintyjiä olivat
Edgar Winter sekä Country Joe McDonald. Heinäkuun lopussa 2014 ilmestyneen
kuuden cd:n boxin The Fillmore East Recordings viimeinen levy koostui The
Allman Brothers Bandin Fillmore Eastissa soittamasta jäähyväiskonsertista. At
Fillmore East edustaa The Allman Brothers Bandin sähköistä kombinaatiota
bluesista, rockista, countrysta ja jazzista. Avauskappale, Blind Willie
McTellin käsialaa oleva Statesboro Blues esittelee Duane Allmanin
slidekitaratyöskentelyä avoimella E-virityksellä. Tyylillisesti näkemys
muistuttaa Taj Mahallin vuoden 1968 versiota, joka oli innoittanut Duanea
slidekitaran pariin.
Elmore Jamesin Done Somebody Wrong sisältää Doucetten
huuliharppusoolon ja shuffle vaihtuu tuplasoolokitaroinniksi. Stormy Monday
heijastaa yhtyeen bluesjuuria ja sen moniin kitaraosiin on vaikuttanut Bobby
Blue Blandin 60-luvun alussa levyttämä näkemys. Duane ja toinen keppimies Dickie Betts pääsevät
sooloilemaan, samoin kosketinsoittaja Gregg Allman tempon muuttuessa svengaavaksi beatiksi. You
Don’t Love Me on albumin ensimmäinen jazzvaikutteinen jaminumero, joka sisältää
Duanen yksin soittaman kitarasoolon. Kappaleen lopussa on elementtejä
kappaleesta Joy to the World. Hot Lanta on progressiivisesta ja jazzrockista vaikutteita ammentanut instrumentaali , joka toimii myös Berry Oakleyn bassottelun
taidonnäytteenä. Latinohenkistä In Memory of Elisabeth Reediä on verrattu
jazzsaksofonisti John Coltranen tuotantoon. Bettsin kappaleeseen soittama pitkä
lakooninen intro muistuttaa unista trumpettia, jolla useat Miles Davisin Kind
of Blue –albumin kappaleet alkavat. Harvinaisessa 11/4-tempossa alkava Whipping
Post oli tuohon mennessä ehtinyt muodostua erääksi yhtyeen tuotannon pisimmistä
jamikappaleista. Sen originaali studioversio kesti ainoastaan viisi minuuttia, muttaAt Fillmore Eastin livetulkinta ylsi 23 minuuttiin. Kappaleen
aloittavaa bassokuviota ja tekstejä lukuun ottamatta kyseiset versiot eroavat
toisistaan huomattavasti. Allman ja Betts sooloilevat jälleen ja jälkimmäisen
eräästä soolosta kehkeytyi myöhemmin keskeinen teema yhtyeen seuraavalla
pitkäsoitolla Eat a Peach julkaistuun kappaleeseen Les Brers in A Minor.
Kappaleen feidaantuessa toinen rumpali Butch Trucks alkaa soittaa introa Mountain Jamiin. Myös
kyseinen kappale kuultiin koko komeudessaan vasta Eat a Peachillä. Heinäkuussa
1971 julkaistu At Fillmore East nousi listoille vain muutamassa päivässä ja
saavutti parhaimmillaan 13. sijan Billboardin listalla. Kultalevyksi albumi myi
jo ilmestymisvuotensa lokakuussa ja platinalevyn se saavutti elokuussa 1992.
Vaikka kyseessä oli tupla-albumi, sitä myytiin yksittäisen levyn hinnalla. At
Fillmore East saavutti suurimmaksi osaksi varsin myönteiset arvostelut heti
ilmestyttyään. Vuonna 2003 Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin
listalla The Allman Brothers Bandin ensimmäinen livelevy saavutti upeasti 49.
sijan ja sitä kuvattiin rockin historian parhaaksi tuplalivealbumiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti