Sladen ensimmäinen kyseisellä nimellä vuonna 1970 ilmestynyt
täyspitkä albumi Play It Loud nauttii suurta arvostusta monien yhtyeen tosi
diggareiden keskuudessa. Tyylillisesti albumi ei vielä edusta vastaavanlaista
räimerockia, millaisen esittäjänä yhtye ensisijaisesti sittemmin tuli
tunnetuksi. Avauskappaleella Raven on tarjottavanaan varsin kekseliästä
riffittelyä, joka tuo mieleen esimerkiksi Ten Years Afterin. Kappaleesta vastasivat
solisti/kitaristi Noddy Holder, basisti Jimmy Lea ja rumpali Don Powell. See Us
Here, joka on samaisen kolmikon käsialaa, sisältää varsin tiukkaa musisointia ja
sen riffi muistuttaa hienoisesti Creedence Clearwater Revivalin esikoisalbumin
kappaletta Gloomy. Noddy Holderin tulkinnassa on jo tässä vaiheessa kiitettävästi
raspia. Kaksikon Lea ja Powell tekemä Dapple Rose on tyylikkään melodinen,
onnistuneella tavalla seesteisempi esitys Sladen varhaisessa repertuaarissa. Could
I, jonka orginaaliversiosta vastasi vuotta aikaisemmin softrockia edustanut
Bread-yhtye, yhdistää tehokasta toistoa hyödyntävän kertosäkeen välillä varsin
korkeaan rekisteriin yltävään vokalisointiin. Holderin, Lean ja Powellin
kirjoittama One Way Hotel on onnistunut jamittelunumero Barry Manin ja Cynthia
Weilin kirjoittaman ja alkuaan Max Frost & The Troopersin levyttämän Shape
of Things to Comen ja myös singlenä julkaistun ja koko Sladen, eli Holderin,
Lean ja Powellin lisäksi myös kitaristi Dave Hillin käsialaa olevan Know Who
You Aren lukeutuessa Play It Loudin tunnetuimpaan antiin. Etenkin
jälkimmäisestä muodostui suorastaan standardi livekeikoilla.
Lean ja Powellin I Remember ei raakoine kitaroineen ole
kaukana hardrockista. Holderin, Lean ja Powellin Pouk Hill sekä Lean ja
Powellin Dirty Joker edustavat melodisessa iskevyydessään lähestulkoon
pitkäsoiton hittipotentiaalisinta antia. Neil Innesin kirjoittama ja alun perin
The World-nimisen rockyhtyeen esittämä Angelina on veikeä esitys ja lähes
sokerina pohjalla on Lean ja Powellin erinomaisen sielukas Sweet Box. Play It
Loud tarjosi skaalaltaan varsin monipuolista musisointia ja vaikutti osaltaan
jopa reilut seitsemän vuotta myöhemmin läpimurtonsa tehneeseen punkrockiin.
Huomionarvoista tuossa vaiheessa on rumpali Don Powellin melkoisen keskeinen
osuus biisintekijänä. Raaimpien albumikokonaisuuksiensa, eli Slade Aliven ja
Slayedin jälkeen Slade laajensi onnistuneesti musiikillista ilmaisuaan vielä myöhemminkin
etenkin soundtrackalbumilla Slade in Flame sekä Yhdysvaltain- markkinoille
suunnatulla, tyylitajuisen monipuolisella pitkäsoitolla Nobody’s Fools.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti