Heep oli ehtinyt levyttää jo puolet esikoislevynsä
kappaleista, kun se havaitsi, että kosketinsoittaja toisi merkittävän lisänsä
yhtyeen kokonaissoundiin. Studioon kutsuttiin sessiomuusikko Colin Wood, mutta
hän sai väistyä The Godsissa soittaneen Ken Hensleyn tieltä. Hensley vaikutti
parhaillaan kitaristina yhtyeessä Toe Fat. Hensley oivalsi yhtyeen potentiaalin
ja liittyi mukaan. Hän ei ehtinyt vielä osallistua albumin sävellystyöhön.
Ensisijaisesti Byronin ja Boxin käsialaa olleet kappaleet syntyivät Hanwell
Community Centressä Deep Purplen treenatessa viereisessä huoneessa.
Yhtyeet ottivat epäilemättä vaikutteita toisiltaan. Debyyttialbumi Very ’eavy Very umble
sai ilmestyessään melkoisen murskaavat arvostelut, mutta aika on kohdellut
albumia myönteisesti. Sen keskeiseen tuotantoon lukeutuvat erityisesti Gypsy,
koskettava cover Come Away Melinda sekä I’ll Keep On Trying. Kakkosalbumi
Salisburylla progressiivisen rockin vaikutus oli keskeinen. Sen
16-minuuttisella nimikappaleella hyödynnettiin sinfoniaorkesteria ja
sodanvastaisesta Lady in Blackista muodostui hieman myöhemmin huomattava
singlehitti. Kesällä 1971 ilmestynyt kolmas pitkäsoitto Look at Yourself oli kuitenkin
Heepin ensimmäinen mestariteos. Sen keskeisimmät klassikot olivat nimiraita,
Tears in My Eyes sekä pitkä ja vakuuttava July Morning, joka lasketaan samaan
sarjaan Led Zeppelinin Stairway to Heavenin ja Deep Purplen Child in Timen kanssa.
Albumi julkaistiin Gerry Bronin omalla yhtiöllä Bronze Recordsilla. Heepin
kuuluisin kokoonpano syntyi, kun rytmiryhmäksi vaihtuivat aikaisemmin Godsissa
mukana ollut rumpali Lee Kerslake sekä uusiseelantilainen basisti Gary Thain,
jonka aikaisempiin työsarkoihin kuului muun muassa Keef Hartley Band. Kesäkuussa
1972 ilmestyi seuraava klassikkoalbumi Demons and Wizards, jolta löytyivät
hittisinglet Easy Livin’ ja The Wizard, joista ensin mainittu lienee yhtyeen
legendaarisin kautta aikojen. Heep soitti pääesiintyjänä kyseisen vuoden
Ruisrockissa ja Demons and Wizards nousi listakärkeen myös Suomessa. Yhtye
takoi kun rauta oli kuumaa, sillä seuraava, edelleen korkeaa tasoa ylläpitänyt
pitkäsoitto Magician’s Birthday ilmestyi vielä samaisen vuoden lopussa. Sen
hitteihin lukeutuivat Sweet Llorraine sekä Blind Eye. Tammikuussa 1973
julkaistiin aikakauden heavymaiseman erinomaisesti tavoittanut tuplalive.
Kyseisen vuoden studioalbumi Sweet Freedom sisälsi hitin Stealin ja muista
kohokohdista kannattaa mainita nimikappale sekä If I Had the Time.
Vuonna 1974 Munchenissä äänitetty pitkäsoitto Wonderwold ei
edustanut kokonaisuutena aivan edeltäjiensä tasoa, mutta lähes kaoottiset
levytysolosuhteet huomioiden kyseessä oli hyvä levy huippuhetkinään etenkin
nimiraita, balladikaunokki The Easy Road sekä päätösraita Dreams. Gary Thain sai
hengenvaarallisen sähköiskun Amerikan-kiertueella 1974. Hän erosi yhtyeestä ja
menehtyi jo seuraavan vuoden joulukuussa. Thainin tilalle tuli varsin yllättävä
valinta, muun muassa Roxy Musicissa soittanut John Wetton. Vuoden 1975
pitkäsoitto Return to Fantasy oli jälleen sekä kaupallinen että taiteellinen
menestys. Tasaisen vahvasta kappalemateriaalista mainittakoon erityisesti
nimikappale, Shady Lady sekä upeat slovarit Why Did You Go ja Your Turn to
Remember. Sen seuraaja, vuoden 1976 kesäkuussa ilmestynyt, kohtuullisen tasokas
High and Mighty jäi vakavista alkoholiongelmista kärsineen David Byronin
viimeiseksi Heepin kanssa. Hänen myöhäisempien yhtyeidensä, eli David Byron
Bandin sekä Rough Diamondin urat eivät lähteneet kunnolla käyntiin. Entisen
supertähden problematiikasta ikävän esimerkin tarjonnut Byron menehtyi 28. helmikuuta
1985. Heep kiinnitti hänen tilalleen aikaisemmin Lucifer’s Friendissä
vokalisoineen John Lawtonin ja basistiksi 21. toukokuuta 2013 edesmenneen ja
kuolemaansa saakka Heepissä vaikuttaneen Trevor Bolderin, joka
muistetaan aikaisemmin ensisijaisesti David Bowien Spiders-bändistä. Uriah Heep
oli jälleen vedossa vuoden 1977 pitkäsoitollaan Firefly, jolla oli Wise Manin
myötä tarjottavanaan myös singlehitti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti