10. tammikuuta 1945 syntynyt Roderik David, eli Rod Stewart on eräs
kaikkien aikojen menestyneimmistä brittiläisistä vokalisteista.
Raspiäänestään ja varhaisesta modimagostaan tunnetuksi tulleella
solistilla on meriittinään muun muassa kuusi kotimaassaan listakärkeen
kivunnutta pitkäsoittoa sekä huikeat 31 top teniin yltänyttä
hittisingleä, joista kuusi on noussut listakärkeen. Myös Yhdysvalloissa
top teniin nousseita singlejä on 16, mukaan lukien neljä listaykköstä.
Lokakuussa 1963 Stewart liittyi The Dimensions -nimiseen yhtyeeseen
huuliharpistiksi ja osa-aikaiseksi vokalistiksi. Tammikuussa 1964 hän liittyi vokalistiksi Long John Baldryn johtamaan yhtyeeseen The
Hootchie Cootchie Men. Baldry oli vakuuttunut Stewartin huuliharpistin
kyvyistä kuultuaan Rodin esittävän Smokestack Lightningin. Pian
Baldrylle selvisi, että Stewart oli myös pätevä vokalisti. Baldry infosi
löydöstään Melody Makerissa ja Hootchie Coochie Men sai viikkoja
kestäneen kiinnityksen Lontoon Marquee-clubille. Stewartin
debyyttilevytys solistina oli Hootchie Cootchie Menin singlen b-puolena julkaistu
Up Above My Head. Stewart solmi myös soolosopimuksen Decca Recordsin
kanssa. Kokeneiden studiomuusikoiden, näiden joukossa muun muassa John
Paul Jones, kanssa hän levytti lokakuussa 1964 ilmestyneen näkemyksen
Sonny Boy Williamsonin bluesklassikosta Good Morning Little Schoolgirl.
Vaikka hän esitti sen suositussa television musiikkiohjelmassa Ready
Steady Go, single ei menestynyt. Tässä vaiheessa Stewartin ja Baldryn
tiet erkanivat hetkeksi.Hootchie Cootchie Menin hajottua Stewart ja
Baldry ystävystyivät uudelleen lopullisesti. Giorgio Gomelsky kasasi
yhtyeen Steampacket, johon tulivat Stewartin ja Baldryn lisäksi mukaan
muun muassa Brian Auger ja Julie Driscoll, jotka saavuttivat 60-luvun
lopussa menestystä yhtyeessä The Trinity. Steampacket lämmitteli Rolling
Stonesia heinäkuussa 1965 ja keikkaili Stonesin ja Walker Brothersin
kanssa kiertueen päättyessä Lontoon Palladiumiin.
Steampacketin
ohjelmisto painottui souliin ja rhythm and bluesiin. Stewart oli yhtyeen
miespuolinen leadvokalisti. Steampacketin jäsenet kuuluivat eri
levy-yhtiöihin ja niinpä yhtye ei pystynyt julkaisemaan virallisia
äänitteitä. Gomelsky oli tosin nauhoittanut yhdet Marquee clubin
treenit. Maaliskuussa 1966 Stewart erosi Steampacketista ja huhtikuussa
hän levytti suuren diggauskohteensa Sam Cooken klassikon Shake The
Trinityn säestämänä. Toukokuussa hän liittyi edeltäjäänsä muistuttavaan
yhtyeeseen Shotgun Express toiseksi vokalistiksi Beryl Marsdenin kanssa.
Yhtyeen muista jäsenistä mainittakoon Peter Green ja Mick Fleetwood,
jotka nousivat paria vuotta myöhemmin maineeseen bluesyhtye Fleetwood
Macin jäseninä. Shotgun Express ehti julkaista ainoastaan yhden
menestymättömän singlen lokakuussa 1966 ennen hajoamistaan. Viimein
helmikuussa 1967 kitaristi Jeff Beck pyysi Stewartia mukaan vokalistiksi
yhtyeeseensä Jeff Beck Group. Sen basistina vaikutti Ronnie Wood. Yhtye
keikkaili Länsi-Euroopassa keväällä 1968. Myös Stewartin sooloura
jatkui ja Immediate Records julkaisi maaliskuussa 1968 sielukkaan, mutta
valitettavasti vähälle huomiolle jääneen singlen Little Miss
Understood. Avustavan managerin tehtävissä toiminut Peter Grant buukkasi
yhtyeen kesäkuussa New Yorkin Fillmore Eastista käynnistyneelle kuuden
viikon Yhdysvaltain kiertueelle. Se saavutti arvostelijoiden keskuudessa
kiinnostuneen vastaanoton. Elokuussa 1968 julkaistiin yhtyeen
debyyttialbumi Truth. Kyseessä oli merkittävä, heavyrockin peruskiviä
muurannut pitkäsoitto, jolla Stewart oli mukana kirjoittamassa kolmea
kappaletta. Albumi nousi Yhdysvalloissa sijalle 15., mutta ei menestynyt
kotimaassaan. Loppuvuodesta 1968 Jeff Beck Group kiersi jälleen
Yhdysvaltoja hyvällä menestyksellä. Yhtyeen toinen pitkäsoitto Beck-Ola
ilmestyi Yhdysvalloissa kesäkuussa ja Britanniassa syyskuussa 1969.
Edeltäjänsä tavoin se sijoittui Amerikassa sijalle 15. ja nousi
kotimaassaan 39:ksi. Stewartin solistinkyvyt kehittyivät huomattavasti
hänen Jeff Beck Groupissa vaikuttamisensa aikana, mutta yhteistyö
kitaramaestron kanssa ei jatkunut enää tässä vaiheessa.
Soolodiili
Mercury Recordsin kanssa oli sainattu jo lokakuussa 1968, mutta
sopimusteknisistä syistä Rod pääsi levyttämään omillaan vasta
heinäkuussa 1969. Saman vuoden toukokuussa kitaristi/laulaja Steve
Marriott oli eronnut Small Facesistä. Kesäkuussa hänen tilalleen
ilmoitettiin kiinnitetyn Ronnie Wood. Stewart seurasi ystäväänsä uuteen
yhtyeesen, jonka riveissä jatkoivat myös aikaisemmin Small Facesiin
kuuluneeet basisti Ronnie Lane, rumpali Kenny Jones ja kosketinsoittaja
Ian McLagan. Uusi yhtye sai nimen Faces. Vuonna 1969 ilmestyi Stewartin
debyyttisooloalbumi An Old Raincoat Won't Ever Let You Down. Folk, rock-
ja blueselementttejä hyödyntänyt albumi sisälsi sekä originaaleja että
covereita, joista mainittakoon riipaiseva tulkinta Mike D' Abon käsialaa
olevasta kappaleesta Handbags and Gladrags. Facesin ensimmäinen
pitkäsoitto First Step ilmestyi alkuvuodesta 1970. Se menestyi paremmin
kotimaassaan ja sisälsi Rolling Stonesiin helposti vertautuvaa
kitaravetoista rockia. Livebändinä yhtyeestä muodostui suosittu. Saman
vuoden syksynä ilmestyi Stewartin tyylillisesti edeltäjäänsä
muistuttanut, onnistunut kakkossoolo Gasoline Alley. Rod vieraili
solistina australialaisen Python Lee Jacksonin kappaleella In a Broken
Dream. Se levytettiin jo 1969 ja vuoden 1972 uusintajulkaisu oli
maailmanlaajuinen hitti. Vuoden 1971 sooloalbumi Every Picture Tells a
Story Maggie May-hitteineen merkitsi lopullista läpimurtoa. Sen muista
huippuhetkistä mainittakoon Mandolin Wind ja Dylan-laina Tomorrow is a
Long Time. Facesin vuoden 1971 alussa ilmestynyt kakkosalbumi Long
Player menestyi edeltäjäänsä paremmin ja kolmas pitkäsoitto, Atlantin
molemmin puolin top teniin kivunnut Nod's as Good as a Wink sisälsi
kaiken muun hyvän lisäksi top 40-hitin Stay with Me. Vuonna 1972 Faces
keikkaili ahkerasti, mutta Rodin soolouran suosio ylitti yhtyeen
vastaavan. Neljäs sooloalbumi Never A Dull Moment nousi kotimaassaan
listakärkeen ja Yhdysvalloissa kakkoseksi. Hittisingle You Wear It Well
nousi sekin kotimaassaan kärkeen. Facesin viimeinen pitkäsoitto, vuonna
1973 ilmestynyt Ooh La La nousi niin ikään brittiykköseksi ja vuonna
1974 Faces keikkaili niin Euroopassa, Ausraliassa kuin Japanissakin,
mutta Rodin ja muun yhtyeen välit olivat jo todella tulehtuneet.
Loppuvuodesta 1974 Stewart julkaisi viimeiseksi pitkäsoitokseen Mercury
Recordsilla jääneen albumin Smiler. Myös se nousi kotimaassaan
listakärkeen singlebiisi Farewellin saavuttaessa seitsemännen sijan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti