Kevättalvella 1985 ilmestyi yhtyeen nimetön, TT Oksalan
tuottama esikoisalbumi. Pitkäsoiton kappaleet olivat olleet olemassa jo
pitkään, mikä osaltaan selittää onnistunutta lopputulosta. Güntin esikoisen
klassikoista manittakoon yhtyeen ideologian tiivistänyt I Don’t Wanna Be A Rock
N’ Roll Star, Train Train sekä bluesahtava Street 69. Albumia myytiin
tuoreeltaan mukavat 8000 kappaletta. Jo samaisen vuoden kesällä Günt
vakiinnutti asemansa eräänä maamme kaikkien aikojen tiukimmista
live-esiintyjistä. Vuoden huipentuma oli Rantarock, jossa Günt sai peräti kolme
encorea. Loppuvuodesta yhtye palasi studioon ja tuloksena oli viiden kappaleen
minilp Through the Wall. Günt sai keikkasettiinsä kaipaamaansa uutta tuotantoa
ja pari keikkastandardia lisää, sillä etenkin She Was Here for Rock N’ Rollista
ja balladikaunokki Losin’ My Mindista muodostui uusia vakioita settiin. Ensiksi mainitusta kappaleesta yhtye työsti myös musiikkivideon. Keväällä 1986 ilmestynyt kakkospitkäsoitto Backseat nousi
listakärkeen ja myi kultaa. Albumin voi sanoa syntyneen todella onnellisten
tähtien alla, sillä kymmenestä kappaleesta kahdeksan syntyi kahden viikon
intensiivisessä luomisprosessissa. Suurimmat klassikot ovat raivoisa
nimikappale ja niin ikään voimarockia esimerkillisesti edustava Bad Boys Are
Here. Jälkimmäisestä ilmestyi myöhemmin maxiversio, jolla oli mukana myös
varhaisempi keikkastandardi, Backseat-singlen b-puolena alun perin ilmestynyt
Little Squeezer ja toisena alkuaan Backseatilla julkaistuna kappaleena slovarikaunokki Down by the Shadow. Peer Güntin kyseisen vuoden kesän keikkatahti oli
luonnollisesti huikea. Kevättalvella 1987 järjestettiin ensimmäinen Hard Rock
Tour, jolla olivat Güntin lisäksi mukana Kuusamon hyvät, eli Zero Nine sekä Helsingin pahat, eli Backsliders. Güntin kolmas täyspitkä Good Girls Don’t….
ilmestyi lähes tarkalleen vuosi edeltäjänsä jälkeen. Meno vain tiukkeni kyseisellä, niin ikään
listakärkeen nousseella albumilla, jonka helmistä mainittakoon singlebiisi
Bartender sekä alkuaan jo vuoden 1982 tuotantoa edustava upea slovari Years on the Road,
originaalilta nimeltään I Started Again. Kesän 1987 keikka-aikataulu oli jos
mahdollista vielä edellistäkin kiireisempi. Günt heitti myös muutamia keskeisiä
ulkomaankeikoja, joista mainittakoon Roskilden festivaalit sekä Lontoon
legendaarinen Marquee sekä Hippodrome, joista jälkimmäisellä Kouvolan kovia
olivat kannustamassa niin Motörheadin Lemmy ja Philty Animal Taylor kuin
Girlschool-yhtyekin. Girlschoolin kanssa Günt teki myös yhteiskiertueen seuraavana
vuonna. Syksyllä 1987 ilmestyi minilp Bartender, joka sisälsi nimikappaleen
eräänlaisen diskoversion lisäksi uuden studiobiisin Boogieman Keeps Comin’ sekä
parhaimmistonaan neljä Helsingin Tavastia-clubilta taltioitua livebiisiä.
Kevättalvella 1988 järjestettiin järjestyksessään toinen Hard Rock Tour samalla
bändikattauksella, kuin edellisenäkin vuonna. Myöhemmin Günt teki vielä
kimppakeikkoja Zero Ninen ja Stonen kanssa, mutta varsinaista uutta Hard Rock Touria ei
enää saatu aikaiseksi.
Güntin seuraavaa pitkäsoittoa Fire Wire saatiin odotella
joulumarkkinoille 1988. Albumi tarjosi onnistuneesti hieman edeltäjiään
hienostuneempaa soundia. Sen
huippuhetkistä mainittakoon Moses on the Mountain, singlebiisi Wake Me Up, upea
bluespala Handfull of Sand sekä keikkastandardi T-Bone Steak and a Bottle of
Beer. Fire Wire myi ilmestyttyään yli 20 000 yksikköä, eli varsin
lähelle kultalevyä. Güntin ensimmäinen kokoelmalevy, joka nimettiin luontevasti
Years on the Roadiksi, julkaistiin keväällä 1989 ja se sisälsi 12 Günt-diggarien
rakastamaa raitaa. Alkuvuodesta 1990 yhtye toteutti pitkäaikaisen unelmansa. Se
teki clubirundin vain kolmasosalla tavanomaisesta kalustostaan. Ohjelmistoon
kuului oman tuotannon lisäksi covereita Johnny Winterin, Rory Gallagherin, Ted
Nugentin, ZZ-Topin ja Roy Buchananin kaltaisilta nimiltä. Günt oli
huippuvedossa rundin jäljiltä ja heinäkuussa 1990 ilmestynyt pitkäsoitto Don’t
Mess with the Countryboys onnistui erinomaisesti. Raivoisa avaus When Hell
Breaks Loose, yhtyeen bluesjuuret esiin tuova You Let A Good Man Go sekä Nikin
kekseliäs instrumentaali E 4 lukeutuvat erityisesti albumin parhaimmistoon.
90-luvun alussa musiikkikuviot olivat kuitenkin muuttuneet jossakin määrin,
eikä Countryboys myynyt enää kuin 8000 kappaletta. Myös keikkapaikat siirtyivät
tanssilavoilta clubeihin, olivathan Günt-diggarit saavuttaneet baari-iän.
Yhtyeen seuraavaa pitkäsoittoa, täysin Nikin tuottamaa ja äänittämää Smalltown
Maniacsia saatiin odottaa kevättalveen 1994. Erityisesti nimikappaleesta ja
Shotgun Weddingistä muodostui uusia keikkabravuureita ja albumi myi
kohtuullisen mukavasti. Vuodet 1996 ja 1997 olivat yhtyeen toiminnan kannalta
välivuosia. Twist Twist liittyi Leningrad Cowboysiin, Nikki soitti covereita
Border Devilsissä ja Tsöötz Oldies and Boldies-kokoonpanossa. Vuonna 1997
Megamania julkaisi menestyksekkään 20 kappaleesta koostuvan kokoelma-albumin Golden Greats.
Ilmeisimpien kappalevalintojensa lisäksi sille päätyi kokoelman avaava vuoden 1981 tuotantoa edustava
singleharvinaisuus Woman on the Radio.
Günt palasi menestyksekkäästi syksyyn 1998 ajoittuneella kiertueella. Siitä
lähtien yhtye keikkaili säännöllisesti muutamien kymmenien keikkojen
vuosivauhdilla. Tammikuussa 2000 Yle taltioi Güntin loppuunmyydyn
Tavastian-keikan. Kyseinen taltiointi sekä Don’t Mess with the Countryboysiin
saakka cd-formaatissa uudelleenjulkaistut albumit tarjosivat myös nuoremmalle
sukupolvelle mahdollisuuden tutustua yhtyeen musiikkiin. Uutta tuotantoa oli
tarjolla vuonna 2004 taattua laatua edustaneiden cd-singlejen Backdoor Men ja
Motorcycle Woman myötä. Uusi täyspitkä No Piercing, No Tattoo ilmestyi viimein
kevättalvella 2005 ja menestyi hyvin. Legendaarinen PG-line up jatkoi
tasaisen varmaa työskentelyään lokakuuhun 2005. Helmikuussa 2006 Güntin tuotannosta julkaistiin kattava tuplacd Bad Boys Are Here, joka harvinaisuuksinaan sisälsi yhtyeen kolmen ensimmäisen singlen ykkösbiisit ja Tsöötzin vokalisoiman ZZ-Top-coverin Tube Snake Boogie. Samana vuonna Nikki palasi syntymähetkestään lähtien vakuuttavaa työskentelyä tarjonneella Peer Güntin
kokoonpanolla, jossa rumpalina on vaikuttanut Sakke Koivula ja basistina Pete
Pohjanniemi. Kyseinen miehitys on julkaissut kaksi studioalbumia, eli vuonna
2007 ilmestyneen pitkäsoiton Guts and Glory sekä kaksi vuotta myöhemmin julkaistun ja varsin onnistuneen albumin
Buck the Odds sekä vuonna 2011 ilmestyneen livelevyn Live Today, Gone Tomorrow. Twist Twistin ja
Tsöötzin yhteistä nykyistä työsarkaa edustaa Ac/Dc-covereilla aloittanut ja vuonna 2013
debyyttialbuminsa Overloaded julkaissut Dog Days Revolution. Erkinharju soittaa
lisäksi useita pitkäsoittoja julkaisseessa Los Bastardos Finlandeses-yhtyeessä ja viimeksi Mega Snakessa muun muassa Gringos Locosista ensisijaisesti muistetun Tipe Johnsonin kanssa. Kettula on liittynyt
kouvolalaisyhtye The Soulsiin. Güntin legendaarisen kokoonpanon soittajat
jatkavat siis tahoillaan enemmän ja vähemmän aktiivisesti. Kultakauden Güntin
tulemme muistamaan tyylilajissaan parhaimmillaan muotovaliona yhtyeenä, joka
heitti suorastaan hurmoksellisia livekeikkoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti