The Shirellesin voi todeta olleen rockin historian ensimmäinen
läpimurron tehnyt naisista koostunut lauluyhtye. Samalla se määritteli
tyttöyhtyesoundin pehmeine harmonioineen. Yhtyeen tyyli oli mikstuura
rockia, poppia, r&b:tä, doo wopia ja soulia. Vaikutteidensa
laaja-alaisuudessa The Shirelles miellytti varsin monipuolista yleisöä
jo kauan, ennen kuin Motownista tuli crossover-ilmiö. Vaikka The
Shirelles ei ollutkaan teknisesti ensimmäinen lajissaan, yhtyeen suosio
merkitsi lukuisten seuraajien ilmaantumista musiikkimarkkinoille.
Shirellesin musiikilla on ollut vaikutuksensa jopa vuosikymmeniä myöhemmin
pinnalle nousseisiin naissolisteihin, jotka ovat täydentäneet yhtyeen tekemää
pohjatyötä modernimmalla popsensibiliteetillä. Shirellesit toivat esiin
useita New Yorkin Brill Buildingin keskeisiä varhaisia lauluntekijöitä,
joista mainittakoon Gerry Goffin ja Carole King, Burt Bacharach ja Hal
David sekä Van McCoy. The Shirellesin perustivat vuonna 1958
Passaicissa, New Jerseyssä neljä high schoolia käynyttä
ystävätärtä:Doris Coley (myöhemmin Doris Kenner-Jackson), Addie "Micki"
Harris, Shirley Owens (myöhemmin Shirley Alston) ja Beverly Lee.
Kvartetti otti nimekseen The Poquellos ja kirjoitti kappaleen I Met Him
on a Sunday, jonka esitti koulunsa kykykilpailussa. Heidän samaa koulua
käynyt ystävänsä järjesti yhtyeelle koe-esiintymisen äitinsä Florence
Greenbergin luona. Tämä omisti pienen levy-yhtiön ja oli tarpeeksi
vakuuttunut yhtyeen taidoista ryhtyäkseen sen manageriksi. Greenberg myös keksi
kvartetille nimen The Shirelles yhdistämällä leadvokalisti Owensin
etunimen doo wop-yhtye The Chantelsiin. The Shirellesin levytys
kappaleesta I Met Him on a Sunday lisensoitiin Deccalle ja se nousi top
50:een vuonna 1958. Kaksi seuraavaa singleä kuitenkin floppasivat ja Deccan
sopimus Shirellesin kanssa päättyi. Greenberg kiinnitti suojattinsa
perustamalleen Scepter Recordsille ja toi mukaan tuottaja Luther
Dixonin, jonka mielikuvitukselliset, usein jousia hyödyntäneet
sovitukset muokkasivat Shirellesin tunnusomaista soundia entisestään.
Seuraavat
pikkulevyt, vuoden 1959 Dedicated to the One I Love sekä seuraavana
vuonna ilmestynyt Tonight's the Night eivät tehneet suurempaa vaikutusta
poplistoilla, joskin niistä jälkimmäinen oli top 20-menestys
R&B-listalla. Loppuvuodesta 1960 julkaistu Goffinin ja Kingin
käsialaa ollut Will You Love Me Tomorrow räjäytti potin nousemalla
poplistan kärkeen ja myös R&B-listan kakkoseksi. Kyseessä oli
ensimmäinen tyttöyhtyeen levyttämä listaykkönen ja sen myötä uudelleen
julkaistu Dedicated to the One I Love nousi top viiteen vuonna 1961 ja
singlejulkaisuista Mama Said ylsi vastaavaan menestykseen. R
&B-vaikutteisempi Big John ylsi vielä suurempaan suosioon
nousten kakkoseksi. Shirellesin vuoden 1962 suurin singlemenestys oli
Luther Dixonin ja Florence Greenbergin käsialaa ollut Soldier Boy, joka
nousi poplistan kärkeen. Myös Baby It's You oli top ten-menestys niin
pop, kuin R &B-listalla. Ikävä kyllä Dixon jätti tässä vaiheessa
Repertoire Recordsin. Vuonna 1963 Shirelles saavutti vielä suuren
menestyksen kappaleella Foolish Little Girl, mutta sen jälkeen yhtye ei
kyennyt pitämään yllä aikaisemman veroista suosiota.
Seuraavaksi yhtye
levytti musiikkia elokuvaan I't's A Mad Mad Mad World ja toimi
pääesiintyjänä ensimmäisessä kokonaisvaltaisessa konserttishowssaan
Alabamassa. Kun Owens ja Coley kumpikin välillä pitivät perhesyistä
taukoa yhtyeestä, heitä tuurasi nuori Dionne Warwick. Vuonna 1964
Shirellesin oma huippuaika alkoi olla ohi. Tähän vaikutti ratkaisevasti
Britti-invaasio, jonka useat edustajat tosin ottivat Shirellesin
kappaleita levytysohjelmistoonsa. Eivätkä ainoastaan hittejä, vaan myös
tuntemattomampaa tuotantoa. Beatles levytti Boysin ja Mannfred Manin
näkemyksestä kappaleesta Sha La La muodostui hitti. The Shirelles pääsi
itse muutaman kerran vielä listojen häntäpäähän. Yhtyeen viimeinen
hitti oli vuonna 1967 ilmestynyt ja ironisesti nimetty Last Minute
Miracle. Doris Kenner jätti yhtyeen seuraavana vuonna keskittyäkseen
perhe-elämään. Jäljelle jääneet Shirellesit jatkoivat triona ja
julkaisivat singlejä Bellin, United Artistsin ja RCA:n kautta vuoteen
1971 saakka. Oldies-tyyppisissä esiintymistilaisuuksissa yhtyeellä
riitti edelleen kysyntää ja vuonna 1973 se oli mukana dokumentissa Let
the Good Times Roll. Kahta vuotta myöhemmin Shirley Alston lähti
soolouralle ja tällöin Doris Kenner-Jackson teki paluun yhtyeeseen.
Micki Harris menehtyi sydänkohtaukseen kesken yhtyeen Atlantassa,
Georgiassa kymmenes kesäkuuta 1982 pidettyä konserttia. Kolme jäljelle
jäänyttä Shirellesia levyttivät vielä seuraavana vuonna Dionne Warwickin
albumille. 90-luvulla oldies-konserteissa nähtiin erilaisia
Shirelles-kokoonpanoja, mutta lopulta Beverly Lee rekisteröi nimen
itselleen. Hän konsertoi uusien yhtyeen jäsenten kanssa The Shirellesin nimellä. Shirley Ewans on jatkanut keikkailuaan nimellä Shirley Alston Reeves and her Shirelles. Shirellesit pääsivät Rock N' Roll Hall of Fameen vuonna 1996.
Doris Kenner-Jackson hävisi taistelunsa rintasyöpää vastaan neljäs
helmikuuta 2000. Shirelles on ansainnut todellisen pioneeriasemansa
kaikkien aikojen ensimmäisenä todellisen läpimurron tehneenä
tyttöyhtyeenä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti