Lukuisista
1960-luvun puoliväliin mennessä esiin nousseista, amerikkalaisista
garagerockia edustaneista yhtyeistä washingtonilaista The Sonicsia
voinee pitää tyylisuuntansa muotovaliona. Vaikka kollegoidensa tavoin
myös sen ohjelmisto koostui ensisijaisesti covereista, edustivat
yhtyeessä niin raaka vokalisointi, revittelevä saksofoni,
rankka kitarointi kuin vitaalinen rumputyöskentelykin omaa luokkaansa.
The Sonicsin vuosien 1963-1966 tuotannolla oli oma merkittävä
vaikutuksensa toistakymmentä vuotta myöhemmin läpimurtonsa tehneeseen
punkrockiin. Kotikonnuillaan yhtye saavutti suoranaisen tähtistatuksen,
mutta murtautuminen laajempaan tietoisuuteen kesti aikansa. The Sonicsin
perusti vuonna 1960 kitaristi Larry Parypa, jolle kyseisen instrumentin
esitteli hänen enonsa. Parypa sai kannustusta vanhemmiltaan, joilla
molemmilla oli musiikillisia intressejä. The Sonics aloitti
instrumentaaliyhtyeenä, jossa kitaristina vaikutti Larryn vanhempi veli
Andy Parypa ja saksofonistina Parypan serkku Larry veljesten äidin
huolehtiessa aika ajoin basistin tehtävästä. Ohjelmistossa oli rankkaa
rhythm and bluesia ja kitarapainotteisia instrumentaaleja esimerkiksi
Link Wrayn ja Duanne Eddyn tuotannosta. The Sonics pääsi konsertoimaan
Tacoman nuorisoclubeihin esimerkiksi Paul Revere & The Raidersin ja
The Wailersin tavoin. Yhtyeen vaihdellut kokoonpano vakiintui vuonna
1963, kun mukaan saatiin kolme aikaisemmin yhtyeessä nimeltä The
Searchers vaikuttanutta muusikkoa. Kyseessä ei toki ollut samanniminen
liverpoolilainen popyhtye, vaan myöhemmin Moby Grapessa kitaroineen
Jerry Millerin luotsaama bändi. Searchersin rumpalista Bob Bennetistä,
saksofonisti Rob Lindistä ja kosketinsoittaja Gerry Rosliesta tuli
pysyviä The Sonicsin jäseniä. Larry Parypa jatkoi soolokitaristina Andyn
siirtyessä basson varteen.
Yhtye oli löytänyt unelmakokoonpanonsa. Bob
Bennett oivalsi rumpujen todella olevan lyömäsoitin, Larryn
kitaroinnista oli ajan myötä tullut entistä tarkempaa ja raivokkaampaa
ja Roslien uskaltautuessa todella laulamaan hänen soundissaan oli
vaikutteita Little Richardilta. The Sonicsista alkoi livekeikkojensa
myötä muodostua ilmiö kotiseuduillaan Pacificin luoteisosissa. Vuonna
1964 Wailersin basisti Buck Ormsby vakuuttui The Sonicsin uudesta
kokoonpanosta. Hän ryhtyi yhtyeen manageriksi ja kiinnitti sen pienelle
paikalliselle levy-yhtiölle Etiquette Recordsille, jota hän oli itse
mukana pyörittämässä. Debyyttisinglekseen yhtye valitsi harvoihin omiin
sävellyksiinsä lukeutuneen, tummasävyisen ja pahasta naisesta kertoneen
kappaleen The Witch. Parypan kitarointi, Bennettin rumputyöskentely ja
Roslien vokalisointi tarjosivat jotakin niin vitaalista, ettei yksikään
luoteisosista kotoisin oleva yhtye ollut aikaisemmin kyennyt
vangitsemaan nauhalle vastaavanlaista adrenaliinipurkausta. Singlen
kakkospuolelle tuli raivoisa näkemys Little Richardin ikiklassikosta
Keep on Knockin'. Single saavutti menestystä siinä määrin, että yhtye
levytti b-puolelle mieluummin toisen originaalin, kuin maksoi rojalteja
Little Richardille. Psycho-nimisen, ainakin edeltäjänsä veroisen
rockräjähdyksen ansiosta Sonics saavutti kaksipuoleisen hitin. Vuonna
1965 The Sonics julkaisi debyyttitäyspitkänsä Here Are The Sonics!!!
Covereiden runsaasta osuudesta huolimatta albumi tarjosi silkkaa
dynamiittia ja oma osuutensa onnistuneeseen lopputulokseen oli myös
ääniteknikko Kearney Bartonilla. Witchin ja Psychon paikallismenestyksen
myötä Sonicsista muodostui ahkera ja suosittu live-esiintyjä ajankohdan
huomioiden suurissakin keikkapaikoissa, joista mainittakoon Seattle
Coliseum. Yhteiskeikkoja yhtye teki esimerkiksi The Beach Boysin ja The
Shangri-Lasin kanssa.
Vuonna 1966 ilmestyi edeltäneen albumin tavoin Bartonin kanssa yhteistyössä tehty kakkospitkäsoitto Sonics Boom. Se piti yllä
kovaa tasoa ja sisälsi useampia paikallistasolla hitiksi nousseita
originaaleja, eli Cinderella, Don't Be Afraid of the Dark ja Shot Down.
Tässä vaiheessa Sonics oli saavuttanut paikallisen suosion osalta kaiken
mahdollisen, mutta valtakunnallinen läpimurto takkuili vielä. Sonics
solmi uuden sopimuksen toisen luoteisosassa vaikuttaneen yhtiön Jerden
Recordsin kanssa. Sen jakelijana toimi ABC-Paramount Records laajemman
huomion saavuttamiseksi. Jerdenin johtohahmo Jerry Dennon lähetti
Sonicsit Los Angelesiin levyttämään kolmatta, vuonna 1967 ilmestynyttä
pitkäsoittoaan Introducing The Sonics. Tuottaja Larry Levine oli tehnyt
hienoa työtä Phil Spectorin kanssa, mutta ei saavuttanut Sonicsin kanssa
työskennellessään sitä kaivattua raakaa soundia, joka oli tullut
tutuksi Bartonin tuottamilta yhtyeen levyiltä. Sonicsin omat esitykset
olivat toki edelleen vahvoja. Loppuvuodesta 1967 Sonics levytti
Piccadilly Recordsille coverin Frank Zappan Anyway the Wind Blowsista.
Siitä ei tullut kaivattua hittiä edes Uni Recordsin uudelleenjulkaisuna.
Pian Bennett ja Roslie jättivät yhtyeen. Parypan veljekset ja Lind
jatkoivat hetken mutta ei kestänyt kauan, kun Sonics tuli siltä erää
tiensä päähän.
Sonics muistettiin edelleen paikallisten diggareiden keskuudessa ja
vuonna 1972 yhtye teki paluukeikan Seattlessa. Etiquette julkaisi
konsertista ep:n Live Fanz Only. Vuonna 1980 Roslie aloitti yhteistyön
garagerockyhtye The Invadersin kanssa. The Sonics -nimeä käyttäen yhtye
julkaisi albumin Sinderella, joka sisälsi Sonics-kappaleiden lisäksi
covereita 60-luvun puolivälistä. Vaikka Roslie oli edelleen solistina
vedossa, soitannollisesti ei enää tavoitettu entistä raakaa magiaa.
Todellisten garagerockdiggareiden keskuudessa Sonicsilla oli joka
tapauksessa merkittävä asema ja seuraavan vuosikymmenen alussa
grungeyhtyeet Nirvana ja Mudhoney nimesivät Sonicsin yhdeksi
vaikuttajistaan, samoin kuin myöhemmin The Hivesin ja White Stripesin
kaltaiset yhtyeen perinteenvaalijat. Vuonna 2007 Sonics teki New
Yorkissa paluukeikan osana vuosittaista Cavestomp garage rock n' roll
festivalia. Originaalista kokoonpanosta mukana olivat Roslie, Lind ja
Larry Parypa. Rytmiryhmän muodostivat rumpalina The Wailersin Ricky Lynn
Johnson ja basistina The Daily Flashin Don Wilhelm. Kyseisen esiintymisen jälkeen
Sonics on tehnyt joitakin clubi- ja festivaalikeikkoja Englannissa ja
muualla Euroopassa. Bennett saapui uudemman kokoonpanon seuraksi lavalle
vuonna 2008 kotikonnuilla Seattlessa. Seuraavana vuonna Wilhelm lähti
yhtyeestä ja Freddie Dennisistä tuli Sonicsin uusi basisti. Vuonna 2010
Sonics meni pitkästä aikaa studioon tuottajanaan Jack Endino. Andy
Parypa oli mukana albumin nimeltä 8 neljällä studiossa purkitetulla
raidalla. Lisäksi mukana oli saman verran livemateriaalia. Sonicsin
nykyisen kokoonpanon rumpalina vaikuttaa Dusty Watson. Uusi single Bad
Betty on jo ilmestynyt ja uusi pitkäsoitto seuraa maaliskuussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti